Gemeente Westland

Kwartiermaker interne controle

Gemeente Westland

De opdracht­omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Westland mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de

Gemeente Westland. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Opdracht
Deze opdracht betreft de tijdelijke inzet voor het projectmatig inrichten van de Interne audit functie binnen het Three Lines model. De Gemeente is momenteel bezig met een transitie waarbij de VIC-functie naar een volwaardige Interne auditfunctie wordt getransformeerd en de Interne controle-functie verder wordt ingericht. De Gemeente heeft behoefte aan een ervaren professional die zowel strategisch kan adviseren als operationeel met de medewerkers aan de slag kan. Ervaring met gemeentelijke instellingen is een vereiste.

Je richt de Interne controle functie binnen het Three Lines model in. Dat doe je samen met de kwartiermaker Interne audit en het eerste lijns management.. Als kwartiermaker Interne controle ligt de voornaamste focus op het doorvoeren van verbeteringen in de doorontwikkeling richting een volwassen 2e lijn. Afstemming met werkzaamheden in de 3e lijn en indien en de 1e lijn is essentieel.

De opdracht omvat concreet het volgende:

  • Ontwikkelen en inrichten van de Interne controle functie en het voorbereiden van de organisatie op een integrale tweede lijn binnen het Three Lines model, gericht op het versterken en waar nodig aanpassen van de huidige werkzaamheden binnen de organisatie. Dat houdt onder meer in:
  • Formats voor dossiervorming, review, opvolging en rapportage met oog voor standaardisatie en waarin de adviesfunctie expliciet terugkomt (voor relevante aandachtsgebieden en/of bevindingen);
  • Het verder ontwikkelen van de (IC) werkprogramma’s per controlegebied/proces in scope met oog voor IT afhankelijkheden en (sub)service-organisaties (‘ISAE’) die een (directe) impact hebben op de (financiële) verantwoording en processen van de gemeente Westland;
  • Coördineren en harmoniseren van IC-activiteiten binnen de organisatie en tussen domeinen op basis van de IC-scoping (o.a. sociaal domein, subsidies, inkoop, belastingen);
  • Ontwikkelen en (nader) implementeren van het IC-raamwerk (‘Risk Control Framework’);
  • Ontwikkelen, coachen en begeleiden van (zittende en nieuwe) IC-medewerkers;
  • Visie op concernbrede invulling van de tweedelijnsrollen: expertise, monitoring met betrekking tot risiciomanagement

Nauwe horizontale samenwerking met de eerste lijn (primaire proces en financiën) en de derde lijn (concern control en de kwartiermaker audit) ten aanzien van:

  • Rolscheiding en samenwerking tussen de 1e lijn, de 2e lijn en de 3e lijn helder vorm te geven;
  • (Audit) Werkprogramma’s en controleaanpak op elkaar af te stemmen;
  • Begrippenkaders en formats te harmoniseren.

Opleveren van overdraagbare producten, waaronder:

  • Ontwikkelen (en aanscherpen) van IC documentatie/producten, concreet:
    • Plan van Aanpak inrichten Interne controle functie binnen het Three Lines model;
    • Trackplanning en voortgang;
    • IC-raamwerk (‘Risk Control Framework’), waarin o.a. de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden staan beschreven (‘wie doet wat’) met een link naar relevante IT-controls/afhankelijkheden (‘General IT Controls’);
    • het verbeteren van werkprogramma’s voor de interne controle (met focus op financiële rechtmatigheid).
  • Aangescherpte IC- scoping;
  • Formats voor rapportage, review en opvolging IC-bevindingen;
  • Handreikingen en instructies voor lijnmanagers en financieel adviseurs;
  • Adviesnotities voor management;
  • Visie en inrichtingsvoorstel voor organisatiebrede kaders ten aanzien van de volwaardige tweedelijnfunctie, waaronder:
    • De ontwikkeling, implementatie en voortdurende verbetering van risicomanagement (inlcusief interne beheersing) op het niveau van processen, systemen en organisatieonderdelen;
    • Het realiseren van doelstellingen voor risicomanagement zoals, naleving van wet en regelgeving, interne beheersing en kwaliteitsborging.

Competenties
- Onafhankelijk en scherp oordeelsvermogen;
- Politiek-bestuurlijke sensitiviteit;
- Overtuigingskracht en verbindend vermogen;
- Vermogen om complexe materie eenvoudig over te brengen.

Functieschaal 
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg.

De Eisen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als senior adviseur interne controle/audit binnen een gemeentelijke instelling;
  • Bereid om minimaal 2 dagen aanwezig te zijn op ons kantoor in Naaldwijk.
  • Een afgeronde opleiding Register Accountant;
  • Minimaal een afgeronde WO-bachelor opleiding in de richting Bedrijfskunde, Financiën of Accountancy
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werk ervaring met interne controle/audit binnen de publieke sector;
  • Uurtarief maximaal € 118,50 inclusief reiskosten woon-werkverkeer en fee Flextender / exclusief btw;

De Wensen

  • Aantoonbaar werkervaring op het gebied van audit methodologie met betrekking tot data-analyses, inclusief het testen van GITC’s en application controls (IT-audit) Minder dan 3 jaar relevante werkervaring in de private of publieke sector (0 pt) Minimaal 3 jaar relevante werkervaring in de private sector (10 pt) Minimaal 3 jaar relevante werkervaring in de publieke sector (25 pt)
  • Minimaal 2 jaar aantoonbaar werkervaring met het ontwikkelen van een Three Lines Model, benoem in het cv tenminste 1 referentieproject waar de werkervaring is opgedaan
  • Minimaal 3 jaar aantoonbaar werkervaring met toepassing van de BBV en rechtmatigheidsverantwoording , duidelijk weergeven in het cv
  • Aantoonbaar werkervaring met het inrichten van GRC-tooling (Governance, Risk & Compliance).
  • Aantoonbaar werkervaring met het opzetten en implementeren van interne controle frameworks Minder dan 3 jaar relevante werkervaring in de private of publieke sector (0 pt) Minimaal 3 jaar relevante werkervaring in de private sector (10 pt) Minimaal 3 jaar relevante werkervaring in de publieke sector (25 pt)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
04 augustus 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox