Gemeente Heerde

Kwartiermaker belastingsamenwerking h2oe

Gemeente Heerde

De opdracht­omschrijving

Wil jij de drijvende kracht zijn achter een innovatieve belastingsamenwerking tussen de gemeenten Hattem, Heerde, Oldebroek en Elburg (H2OE)? Heb je ervaring met organisatieadvies en een sterke interesse in belastingzaken? Dan hebben we een uitdaging voor jou!

KWARTIERMAKER BELASTINGSAMENWERKING

Hattem, Heerde, Oldebroek, Elburg │ 24 uur per week | Per 1 maart (eerder of later in overleg)

Als kwartiermaker ben jij dé regisseur die een vernieuwende belastingsamenwerking tussen vier gemeenten tot leven brengt. Je leidt het proces naar een samenwerkingsovereenkomst met een scherp oog voor innovatie en optimalisatie

Over de belastingsamenwerking
Vanaf september 2024 bundelen Hattem, Heerde, Oldebroek en Elburg hun krachten in het innen van gemeentebelastingen. Dit initiatief is het resultaat van een besluit van de burgemeesters en wethouders, voorbereid door een gezamenlijke projectorganisatie. Het team Belastingsamenwerking staat garant voor het innen van gemeentebelastingen voor alle inwoners, inclusief OZB, rioolheffing, afvalstoffenheffing en meer. Deze samenwerking, gericht op circa 78.000 inwoners, vermindert de kwetsbaarheid die kleine gemeenten ervaren bij het uitvoeren van belastingtaken. Het biedt kansen voor efficiënter werken door kennisdeling en het stimuleren van medewerkers in hun ontwikkeling.

Je hebt de volgende verantwoordelijkheden:

  • Organisatiebouwer: Je vormt de belastingorganisatie en stuurt aan op de realisatie van de samenwerkingsovereenkomst, inclusief kostenverdeling en personeelsinzet.
  • Governance en structuur: Je draagt bij aan de opzet van de governance structuur en verdeelt effectief de verantwoordelijkheden onder de betrokken functiehouders.
  • Samenwerkingsovereenkomst: Je leidt de totstandkoming van de samenwerkingsovereenkomst en stemt nauwkeurig af met de juridische teams van de betrokken gemeenten.
  • Procesoptimalisatie: Je beschrijft en implementeert processen, implementeert beheersmaatregelen en richt de beheersorganisatie in.
  • Personeelsinzet en functietoewijzing: Je coördineert de inzet van personeel en wijst functies binnen de belastingsamenwerking effectief toe. Rekening houdend met individuele vaardigheden en voorkeuren.
  • Afstemming en coördinatie: Je stemt achterblijvende werkzaamheden af met de gemeenten, zoals legesbezwaren en beroep, en stelt de dienstverleningsovereenkomst samen. Verder zorg je ook voor structurele afstemming met de stuurgroep van de gemeenten over je bevindingen en vorderingen.

Wat we vragen

  • Relevante hbo-/wo-opleiding.
  • Ervaring met het succesvol opzetten van samenwerkingsverbanden tussen gemeenten of organisaties.
  • Bewezen expertise in organisatieadvies en een sterke affiniteit voor belastingzaken.
  • Een innovatieve aanpak en strategisch en tactisch denkvermogen.
  • Flexibiliteit in het omgaan met complexe situaties en verschillende teams.

De gemeenten waarvoor je gaat werken hebben ieder hun eigen karakter
Door de kleinschaligheid zijn de lijnen kort, is de onderlinge betrokkenheid groot en de werksfeer goed. We lachen veel en hebben aandacht voor elkaar. Als medewerker krijg je veel zelfstandigheid. Je kunt je eigen werk indelen zoals jij dat wilt. Of dat nu thuis is, op kantoor of elders. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eindresultaat. Maar je leven bestaat niet alleen uit werken. We hebben ook oog voor jouw thuissituatie en levensfase. Samen zoeken we naar maatwerkoplossingen die bij jou passen. Kortom; je hebt veel zelfstandigheid en een fijne werksfeer.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Je beschikt minimaal over een Hbo-diploma.
  • Je beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring in de afgelopen 10 jaar in het geven van organisatieadviezen en/of organisatie-inrichting.

De Wensen

  • Kandidaat is flexibel beschikbaar om indien nodig (met name in de periode t/m juli naar verwachting) meer uren te maken dan 24 per week. Gemiddeld in de totale periode is het 24 uur per week.
  • Je beschikt over aantoonbare kennis van/over gemeente belastingen opgedaan bij voorkeur in de afgelopen 3 jaar.
  • Je beschikt over op CV aantoonbare werkervaringen met procesoptimalisatie, bij voorkeur op het gebied van belastingen.
  • De gesprekken vinden plaats op 15 februari tussen 14:00 en 17:00 uur op het gemeentehuis in Heerde. Er zullen 2 gesprekken per kandidaat plaatsvinden met 2 verschillende commissies.
  • De kandidaat beschikt onder andere over onderstaande competenties. Dit wordt samen met kennis, vertrouwen en ervaring getoetst in een persoonlijk gesprek. -resultaatgericht (zonder de medewerker uit het oog te verliezen) -pro actief (zelf startend) -inlevingsvermogen -overtuigingskracht -procesmatig kunnen denken -verbindend vermogen -leiderschapskwaliteiten -communicatief vaardig op verschillende niveaus
  • Je beschikt over ervaringen in het opzetten van samenwerkingsverbanden tussen gemeenten of organisaties.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox