Gemeente Schouwen-Duiveland

Klantmanager bbz en ioaz

Gemeente Schouwen-Duiveland

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Met zo’n 400 collega’s zetten we ons bij de gemeente Schouwen-Duiveland dagelijks in voor ons mooie eiland. We juichen initiatieven vanuit onze samenleving van harte toe en helpen waar mogelijk. Hierbij denken we niet vanuit wat ‘moet’; we denken juist vanuit wat kan. We stellen hierbij de mensen – onze inwoners, ondernemers, en gasten – centraal. Dit geldt ook voor iedereen die bij de gemeente Schouwen-Duiveland werkt. Omdat ‘de mens centraal stellen’ voor iedere functie wat anders betekent, krijg je bij ons de ruimte om hier je eigen aanvulling aan te geven. Een bewezen sleutel tot succes!

Opdracht
Binnen het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004) en de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) poog je de (financiële) problematiek van ondernemers te verhelpen. Dit doe je door in gesprek te treden met de ondernemers en zodoende de oorzaken van de problematiek bloot te leggen. Binnen de bestaande regelingen wordt niet altijd een oplossing geboden. In die gevallen raadpleeg je een (extern) netwerk om de hulpvraag van de ondernemer weg te nemen.

De opdracht wordt uitgevoerd voor inwoners van de gemeente Schouwen-Duiveland.  Als Klantmanager heb je een realistische- en praktische blik op de mogelijkheden om mensen te ondersteunen in ondernemerschap. Je weet een juiste balans te vinden tussen een zakelijke opstelling en betrokkenheid met ondernemers.

Taken

  • Je voert (intake)gesprekken op het gemeentehuis (niet via andere kanalen zoals Microsoft Teams).
  • Je neemt besluiten op aanvragen Bbz en IOAZ en bewaakt termijnen;
  • Je toetst aanvragen bedrijfskapitalen en levensonderhoud aan Bbz en IOAZ;
  • Je stelt beschikkingen en overeenkomsten op;
  • Je stelt bijstand “om niet” en rentekwijtscheldingen bij verstrekte bedrijfskapitalen vast;
  • Je maakt definitieve vaststellingen van de verstrekte Bbz uitkeringen en stelt beschikkingen op.
  • Je onderhoudt een (extern) netwerk (Leger des Heils, Stichting Over Rood, Schuldhulpverlening voor ondernemers, etc).

Team
Het cluster LSZ (Loket Samenleving en Zorg) is gesplitst in een Participatie (Team Werk en Inkomen) en Team Jeugd en WMO. Jij gaat werken binnen het Team Participatie (Werk en Inkomen). Het team Werk en Inkomen bestaat uit klantmanagers Participatie (Inkomen, Werk en Inburgering), consulenten minimabeleid, consulenten terugvordering & verhaal, een sociaal rechercheur, een procesregisseur, kwaliteitsmedewerker en medewerkers van de uitkeringsadministratie.

Het cluster Loket Samenleving en Zorg (LSZ) vormt binnen de afdeling Werken, Wonen, Leven (WWL; ruim 70 fte’s) de integrale toegang naar het sociaal domein. Vraagverheldering en inzet van ondersteuning vindt hier op een zo vroeg mogelijk moment en zo dicht mogelijk bij de inwoner plaats. Wat kunnen wij betekenen voor onze klanten? In het cluster vindt ook de toetsing en opdrachtverlening naar specialistische voorzieningen plaats.

Competenties
In de tweede beoordelingsfase worden de cv’s van de betreffende kandidaten met elkaar vergeleken op basis van de gunningscriteria door de opdrachtgever. Kandidaten die in de vergelijking de maximale score (100%) behalen, worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.

1. Tijdens dit gesprek wordt getoetst of de kandidaat voldoet aan de volgende competenties:

  • Plannen en organiseren
  • Klantgerichtheid
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken
  • Schriftelijke vaardigheid
  • Vakinhoudelijke deskundigheid

2. Tijdens het selectiegesprek wordt tevens beoordeeld in hoeverre de kandidaat past binnen het bestaande team en de organisatiecultuur.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen  
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.  
Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als één document achter het cv. 

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr (in overleg).
Is hybride werken mogelijk: Wegens de weinig uren twee hele dagen op kantoor waarvan 1 op de dinsdag. De andere dag zelf in te vullen.

  

De Eisen

  • In het CV zijn minimaal 2 referenties opgenomen inclusief contactgegevens. Zonder deze referenties in het CV wordt dit criterium niet goedgekeurd.
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als klantmanager Bbz 2004 en IOAZ in de afgelopen 5 jaar;

De Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als Klantmanager Bbz en IOAZ binnen een gemeente in de afgelopen 8 jaar
  • Aantoonbare werkervaring met Suite. Benoem duidelijk in het CV waar deze werkervaring is opgedaan
  • Aantoonbare werkervaring met het voeren van intakegesprekken Bbz & IOAZ. Benoem duidelijk in het CV waar deze werkervaring is opgedaan
  • Aantoonbare werkervaring met het toetsen van aanvragen bedrijfskapitalen

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
12 november 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox