gemeente Voorschoten

Jurist omgevingsplan

gemeente Voorschoten

  • max €100 per uur

  • Zuid-Holland

  • 24 uur per week

  • Juridisch
  • 08 juli 2025

  • 08 oktober 2025

De opdracht­omschrijving

Werken in Voorschoten, de Parel aan de Vliet 
Onze groene gemeente, gelegen in de Leidse regio, staat bekend om haar hechte gemeenschap, brede maatschappelijke betrokkenheid en sterk lokaal bestuur. We bieden onze ruim 26.000 inwoners efficiënte en persoonlijke dienstverlening met korte communicatielijnen en een mensgerichte aanpak. We zijn trots op onze organisatie en onze medewerkers die zich dagelijks inzetten voor het welzijn van onze inwoners en ondernemers.

Voorschoten, de Parel aan de Vliet, is sterk in ontwikkeling en de drijvende kracht is ons hechte team van mensen die onze gemeente en alle Voorschotenaren glans geven. Door onze compacte organisatiestructuur kunnen we de lijnen kort houden en snel mooie dingen voor elkaar krijgen. Dat vraagt zelfstandigheid en biedt tegelijk veel vrijheid.

Bij de gemeente Voorschoten zijn we volop bezig met de ontwikkeling en verdere professionalisering van onze organisatie. We werken toe naar een klantgerichte organisatiestructuur die klaar is voor de toekomst. Het doel? Samen met plezier en betrokkenheid werken aan een gemeente waarin vertrouwen en verantwoordelijkheid centraal staan. We bouwen aan een organisatie die niet alleen de inwoners centraal stelt, maar ook jou de ruimte biedt om bij te dragen aan innovatieve en duurzame oplossingen.

We werken vanuit vier kernwaarden: Vertrouwen, Verantwoordelijkheid, Betrokkenheid en Plezier. Deze waarden helpen ons om goed samen te werken, zowel binnen de organisatie als met inwoners, ondernemers en andere partners. Vertrouwen vormt de basis van onze samenwerking. Verantwoordelijkheid betekent dat we de impact van ons werk serieus nemen. Betrokkenheid zorgt ervoor dat we actief bijdragen aan teamdoelen, en plezier stimuleert een positieve werkomgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt.

De organisatie is onderverdeeld in drie afdelingen: Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering. Deze opdracht valt onder de afdeling Bedrijfsvoering/Team Kernsupport:

Bedrijfsvoering:
De afdeling Bedrijfsvoering speelt een essentiële rol in het ondersteunen en faciliteren van de interne organisatie bij de uitvoering van primaire processen en het realiseren van de organisatiedoelen. De afdeling is verantwoordelijk voor de strategische ontwikkeling van de organisatie op de korte, middellange en lange termijn. Dit omvat onder andere het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het beheren van financiën, ICT en HR, en het bevorderen van een efficiënte en effectieve werkomgeving. De afdeling Bedrijfsvoering richt zich op het creëren van een ondersteunende en stimulerende werkomgeving, waarin medewerkers optimaal kunnen presteren. De proactieve houding van de afdeling zorgt ervoor dat de organisatie wendbaar blijft en kan inspelen op interne en externe veranderingen.

Team Kernsupport:
Het Team Kernsupport (Financiën, Juridische Zaken en Inkoop) biedt ondersteuning aan collega’s binnen de gemeente Voorschoten op het gebied van financiën, juridische zaken, inkoop en aanbesteding. Dit team fungeert als adviseur, levert deskundig advies en praktische oplossingen, en helpt de organisatie bij het nemen van weloverwogen beslissingen en het optimaliseren van processen. Financiën voert de financiële administratie en biedt financieel overzicht en ondersteunt de P&C-cyclus, terwijl de adviseur subsidies het subsidieproces coördineert. Juridische Zaken biedt advies en ondersteuning bij juridische vraagstukken. Inkoop en aanbesteding biedt ondersteuning bij inkoopadvies mede door Stichting Rijk, daarnaast voeren zij het contractmanagement op het gebied van ICT.

Opdracht:
De gemeente Voorschoten zoekt een zelfstandig juridisch professional (zzp) met aantoonbare expertise op het gebied van bestuursrecht voor de tijdelijke uitvoering van een opdracht op afroepbasis.

Hoofddoel van de opdracht
De opdrachtnemer vertegenwoordigt de gemeente in bezwaar- en beroepsprocedures. De werkzaamheden worden zelfstandig uitgevoerd, op basis van vooraf afgestemde opdrachten en in afstemming met een vast contactpersoon binnen de organisatie. De opdrachtnemer bepaalt zelf op welke wijze en in welke volgorde de werkzaamheden worden uitgevoerd, met inachtneming van de procesafspraken en termijnen.

Opdrachtwerkzaamheden

  • Vertegenwoordiging van de gemeente bij bezwaar- en beroepsprocedures, o.a. bij de Rechtbank of Raad van State;
    • Zelfstandig contact onderhouden met procespartijen (inclusief collega’s en bezwaarmaker(s));
    • Beoordelen en opstellen van het dossier ten behoeve van bezwaar- of beroepszaken;
    • Mondelinge vertegenwoordiging van het college bij zittingen;
    • Opstellen van het verweerschrift (BOB) en afwikkeling van rechterlijke uitspraken;
    • Zelfstandige afhandeling van de bijbehorende administratieve werkzaamheden.

Aanvullende opdrachtwerkzaamheden

  • Adviseren op verzoek over ontwikkelingen in relevante wet- en regelgeving;
  • Signaleren en duiden van relevante jurisprudentie;
  • Vertalen van juridische informatie naar toegankelijke adviezen voor interne partijen;
  • Mogelijke aanwezigheid bij bezwaarzittingen, doorgaans circa één keer per maand (op maandagavond).

Randvoorwaarden en uitgangspunten

  • De opdrachtnemer voert de opdracht uit op zelfstandige en onafhankelijke basis
  • De opdrachtnemer bepaalt, in overleg, waar en wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd, met inachtneming van wettelijke termijnen
  • De opdrachtnemer is zelf verantwoordelijk voor de inrichting van zijn/haar werkproces en administratie
  • Er is geen verplichting tot persoonlijke arbeid: vervanging is bespreekbaar, mits vooraf afgestemd en passend bij de opdracht.

Competenties
- Communicatief sterk;
- Daadkrachtig;
- Stressbestendig;
- Flexibel;
- Resultaatgericht.

Benodigd aantal professionals 
1.

CV-eisen 
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. 

Werkdagen 
De opdracht van 24 uur wordt vervuld op minimaal 3 van de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr. De werkdagen worden in overleg bepaald.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Aantoonbare werkervaring als juridisch Adviseur Omgevingsplan binnen de omgevingswet/ Ruimtelijke ordening/WABO.
  • Aantoonbaar actuele kennis van de Omgevingswet en kennis van deze wet- en regelgeving, benoem duidelijk waar de kennis is opgedaan;
  • Beschikbaar om te starten in juli 2025 voor gemiddeld 24 uur per week voor de duur van de opdracht
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in juridische richting;

De Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in een juridische functie bij een gemeente
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in juridische adviesfunctie in het omgevingsrecht gericht op de Omgevingswet
  • Fysiek aanwezig zijn op kantoor voor minimaal 2 dagen per week
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van bestuursrecht

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
08 juli 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox