Gemeente Soest

Jurist grondzaken

Gemeente Soest

  • geen max tarief

  • Utrecht

  • 24 uur per week

  • Juridisch
  • 05 januari 2026

  • 05 juli 2026

De opdracht­omschrijving

Soest is een moderne, open en betrokken gemeente met een rijke historie
De gemeente bestaat al bijna 1.000 jaar en telt momenteel zo’n 47.000 inwoners. Het ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen, en is rijk aan bossen, heide en weilanden.  
 
We vormen samen met 275 professionals onze organisatie
Bij ons staan de kernwaarden vertrouwen, samen en leren centraal. Werken aan een toekomstbestendig Soest doe je samen met je collega’s, bestuur, de samenleving en partners. Dit alles met vertrouwen in elkaar. Daarbij leer je van de dingen die je doet en van je omgeving. Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is. 

Opdracht
Met jouw expertise ben jij samen met je vier collega’s het eerste aanspreekpunt voor alle vragen die er spelen op het gebied van vastgoed en grondzaken. Jij gaat in gesprek met zowel interne collega’s, als collega’s van aanpalende gemeentes of provincie, inwoners en huurders. Jij komt met jouw juridische kennis en daadkracht tot een overeenkomst waar alle partijen zich in kunnen vinden. Als Senior Jurist Grondzaken ben je onderdeel van het team Vastgoed & Welzijn en maakt deel uit van het aandachtsgebied Sociale Leefomgeving. Het team bestaat naast jou uit: Sport, Cultuur, Gezondheid en Inwonerszaken.

Wat ga je doen?

  • Je bent juridisch adviseur voor het project Gebiedsperspectief A-Z Didam
  • Je bent juridisch adviseur bij een grootschalig project van woningbouw ontwikkeling in de gemeente Soest.

Hierbij ben jij verantwoordelijke voor:

  • Het beoordelen en opstellen van diverse overeenkomsten op het terrein van gronduitgifte, gebiedsontwikkeling, vastgoed en gemeentelijke kostenverhaal, zoals anterieure, erfpacht-, samenwerkings-, (ver)koop- en realisatieovereenkomsten. Zo nodig begeleid je ook de notariële afwikkeling daarvan;
  • Je beoordeelt en corrigeert notariële akten bijvoorbeeld over de vestiging van zakelijke rechten;
  • Je handelt planschadeverzoeken af;
  • Je begeleidt gerechtelijk procedures;
  • Je helpt je directe collega’s met inhoudelijke vraagstukken en bent graag hun sparingspartner;

Competenties
Je bent klant- en servicegericht en je kunt goed schakelen tussen de verschillende niveaus. Verder kan je goed omgaan met bestuurlijke belangen, ben je flexibel, communicatief vaardig en stressbestendig. Je bent resultaatgericht en kunt je werk goed plannen en organiseren

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever over de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 1. Een afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau in de richting van rechten;
  • 2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als Jurist Grondzaken binnen een overheidsinstelling;
  • 3. Je hebt aantoonbare werkervaring in het opstellen van diverse overeenkomsten op het terrein van gronduitgifte, gebiedsontwikkeling, vastgoed en gemeentelijk kostenverhaal, zoals anterieure, erfpacht-, samenwerkings-, (ver)koop- en realisatieovereenkomsten (omschrijf dit duidelijk in het cv);

De Wensen

  • 6. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 12 jaar als Jurist binnen een overheidsinstelling
  • 4. Afgeronde wo master in de richting van rechten
  • 5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de laatste 8 jaar als Jurist Grondzaken binnen een gemeente;
  • 7. Uiterlijk beschikbaar vanaf 1 januari 2026 voor 24 uur per week.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
05 januari 2026 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox