Werkorganisatie Duivenvoorde

Juridisch medewerker Toezicht & Handhaving

Werkorganisatie Duivenvoorde

  • max €85 per uur

  • Zuid-Holland

  • 16 uur per week

  • Juridisch
  • 25 mei 2021

  • 31 december 2021

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Je komt te werken bij de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling (RO), team Vastgoed, Toezicht & Handhaving. RO richt zich op de ontwikkeling van het fysieke domein. Zij houden zich onder meer bezig met verkeer en mobiliteit, groen, water, milieu, economische zaken en toerisme, vastgoed, toezicht, handhaving én vergunningen, wonen, stedenbouw, monumenten en cultureel erfgoed én archeologie. Een heel divers pakket dus!

WODV, dat zegt je misschien niets. Maar als we je vertellen dat WODV staat voor de Werkorganisatie Duivenvoorde en vernoemd is naar Kasteel en landgoed Duivenvoorde, gelegen tussen Den Haag en Leiden dan zegt het je misschien iets meer.Onze organisatie is opgericht in 2013 en werkt voor twee gemeenten: Voorschoten en Wassenaar.

Inmiddels is gebleken dat beide colleges andere ambities hebben en is er een besluit genomen tot ontvlechting van de WODV.  Aan de hand van een Plan van aanpak en het inrichtingsplan zijn beide gemeenten bezig met het opbouwen van een eigen organisatie.
Dit is een kans om deel uit te maken van het veranderproces en te ervaren hoe je aan het begin van een nieuwe organisatie mee kan bouwen.

Daarmee staan de gemeente Voorschoten als de gemeente Wassenaar voor de nodige uitdagingen. Deze uitdagingen worden gekenmerkt door de woorden transitie en transformatie. In onze kennismaking vertellen we je er graag meer over!

Opdracht
In jouw brede rol als Juridisch medewerker Toezicht & Handhaving zet jij jouw kennis en kunde in om handhavingsdossiers zorgvuldig en met de hoogst mogelijke kwaliteit af te wikkelen. Jij bent immers verantwoordelijk voor de juridische handhaving op het gebied van het omgevingsrecht, WABO en bijzondere wetten. Hierbij versta jij de kunst om zaken ook niet-juridisch te benaderen om handhavingszaken prettiger en efficiënter tot een goed einde te brengen zonder juridische (bezwaar/beroep) procedures. Je maakt zorgvuldige afwegingen tussen de wettekst, het beoogde doel en het maatschappelijke als ook het politieke draagvlak. De invoering van de Omgevingswet heeft gevolgen voor de werkwijzen. Je denkt mee over veranderende werkwijzen en werkt samen met jouw collega’s mee aan de ontwikkeling van het team.

De werkzaamheden zullen verder bestaan uit:
- Het juridisch afhandelen handhavingsdossiers;
- Advies geven op het gebied van WABO en Bijzondere Wetten;
- Handhavingsbesluiten opstellen, zoals last onder bestuursdwang, last onder dwangsom, invorderingsbesluiten en het behandelen van zienswijzen;
- Opstellen reactienota’s en verweerschriften;
- Vertegenwoordigen van de gemeente bij de commissie bezwaar- en beroepschriften;
- Overleg met interne en externe stakeholders, zoals collega’s van andere afdelingen en de Omgevingsdienst;
- Het beleid uitvoeren en overtredingen toetsen aan de wet- en regelgeving;
- College- en raadsbesluiten en raadsinformatiebrieven opstellen;
- Vertegenwoordiging van het college in beroep- en hoger beroepzaken.

 

Competenties
- Integraal adviseren: de medewerker kan de belangen van verschillende partijen inschatten, verwerken en combineren in een integraal beleidsadvies.
- Communicatietechniek: de medewerker kan de communicatie aanpassen aan situatie en publiek om het advies over te brengen.
- Werken in teamverband: maar ook zeker in staat zelfstandig in staat dossiers af te handelen.
- Politiek en omgevingssensitief.
- Proactieve houding.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Een afgeronde HBO bachelor opleiding op het gebied van ruimtelijke ordening of bestuursrecht.

De Wensen

  • Aantoonbare werkervaring binnen een splitsende / ontvlechtende overheidsinstelling (duidelijk weergegeven in het cv). (20 pt)
  • Aantoonbare kennis van flankerende wetgeving op het gebied van ruimtelijke ordening, cultuur erfgoed en APV opgedaan d.m.v. relevante werkervaring of een opleiding / cursus. (20 pt)
  • Aantoonbare werkervaring binnen gemeente de afgelopen twee jaar. (30 pt)
  • Minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring als jurist. (30 pt)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox