Gemeente Lochem

Juridisch beleidsmedewerker

Gemeente Lochem

  • geen max tarief

  • Gelderland

  • 20 uur per week

  • Juridisch
  • 10 november 2025

  • 10 mei 2026

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Graag werken wij samen met onze inwoners aan een duurzame gemeente waar het prettig wonen, werken, recreëren en leven is. We spelen in op vragen en ideeën uit de Lochemse samenleving. En we geven ruimte aan vernieuwende ideeën. We hebben een informele organisatiecultuur. Met 300 medewerkers, werken we elke dag samen met én voor onze inwoners, het bestuur en onze medewerkers. De mens staat daarbij centraal. We pakken allemaal onze rol, zijn flexibel waar het kan en verantwoordelijk waar het moet. We inspireren elkaar en zorgen samen voor een fijne leefomgeving in onze mooie gemeente Lochem! Onze 5 kernwaarden beschrijven wie we zijn en waar we voor staan!

  • Mensgericht: we geven aandacht aan inwoners en collega’s.
  • Gezamenlijk eigenaarschap: we werken samen aan de gemeente Lochem.
  • Verbinding: we ontmoeten en maken echt contact.
  • Vitaliteit: we zorgen met elkaar dat we vitaal ons werk kunnen doen.
  • Slagvaardigheid: we maken het zo duidelijk en simpel mogelijk voor onze inwoners.

We ontwikkelen de organisatie, zodat we het werk waarvoor we aan de lat staan, goed kunnen uitvoeren. Dat is nodig, want de opgaves zijn steeds complexer en dat legt druk op de organisatie. Denk aan woningbouw, de asielopgave en armoedebestrijding. We geven aandacht aan onze medewerkers, zodat iedereen zijn werk goed en vitaal kan doen. Onze organisatie bestaat uit 4 domeinen, met daarin 18 verschillende teams. Deze teams werken samen aan de taken waar we als gemeente voor staan. De lijnen zijn kort en verantwoordelijkheden liggen laag in de organisatie.

Opdracht

Voor het team Inkoop & Juridische Zaken zoeken wij een energieke collega. Een jurist met ruime kennis van en ervaring met het Bestuursrecht. Een zelfstandige professional. Maar wel één die het fijn vindt om samen met collega's resultaten te behalen voor ons bestuur en onze inwoners.

Als juridisch beleidsmedewerker draag je in belangrijke mate bij aan de kwaliteit van dienstverlening en besluiten. Geen werkdag is hetzelfde. Je bent een gesprekspartner voor medewerkers, management en burgemeester en wethouders. Je geeft gevraagd en ongevraagd juridisch advies. Bureauwerkzaamheden wissel je af met deelname aan overleg. Incidenteel vertegenwoordig je de gemeente in gerechtelijke procedures.   

Deze taken pak je ook op: 

- je biedt ondersteuning aan de commissie bezwaarschriften, in brede zin. - je adviseert collega's van andere teams in bestuursrechtelijke en privaatrechtelijke kwesties.
- Je bent contactpersoon voor de Wet open overheid. 

- Je draagt bij aan de juridische kwaliteit van besluiten, adviezen en overeenkomsten.

Je hebt een dienstverlenende instelling naar collega's en bestuur maar ook naar onze inwoners en organisaties.  

Competenties
Analytisch denkvermogen
Zelfstandig en pro actief
Resultaatgericht
Dienstverlenende instelling
Goed kunnen plannen en organiseren
Stressbestendig
Uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden
Digitaal vaardig en ervaring met het werken in Microsoft 365. 

Benodigd aantal professionals
1 (duo mag).

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Bij voorkeur op maandag, woensdag en vrijdag. Andere dagen bespreekbaar.
Is hybride werken mogelijk: Ja.

 

De Eisen

  • 2. Aantoonbare afgeronde juridische opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • 3. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in het Bestuursrecht bij een overheidsorganisatie (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • 4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring bij een gemeente in de afgelopen 5 jaar (Benoem dit duidelijk in het cv).

De Wensen

  • 7. Aantoonbare kennis van de Wet open overheid.
  • 5. Aantoonbare kennis van en ervaring met Gemeentewet en Algemene wet bestuursrecht;
  • 6. Aantoonbare kennis van en ervaring met het Verbintenissenrecht;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
28 oktober 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox