Gemeente Haarlemmermeer

Juridisch adviseur Omgevingsplan

Gemeente Haarlemmermeer

  • max €100 per uur

  • Noord-Holland

  • 24 uur per week

  • Juridisch
  • 01 februari 2022

  • 31 januari 2023

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving Wij zijn op zoek!
De gemeente Haarlemmermeer is vernieuwend en vooruitstrevend met de implementatie van de Omgevingswet.
Begin 2021 is gestart met het maken van het omgevingsplan, één van de nieuwe instrumenten die de Omgevingswet biedt. Onze ambitie is om het omgevingsplan eind 2024 af te ronden. Om dit te kunnen waarmaken hebben we een multidisciplinair projectteam Omgevingsplan gevormd, dat in 2022 wordt uitgebreid. Voor dit pionierende team zoeken we tijdelijk een juridisch adviseur Omgevingsplan.

In 2020 heeft het projectteam geoefend met het maken van regels en praktijkproeven gedaan. Ook is het model-omgevingsplan gemaakt, dat de gemeenteraad in de zomer van 2020 heeft vastgesteld. In 2021 is gestart met het maken van de set basisregels voor het omgevingsplan. Het team heeft nu de opgave om gefaseerd en gebiedsgericht het omgevingsplan van rechtswege om te zetten naar één gebiedsdekkend Omgevingsplan Haarlemmermeer. 

Jouw rol als juridisch adviseur Omgevingsplan
Wij zijn op zoek naar een resultaatgerichte, juridisch adviseur die zijn of haar kwaliteiten weet in te zetten om onze gemeentelijke regelgeving op te nemen in het Omgevingsplan. De nadruk ligt op gemeentelijke verordeningen, die specifiek betrekking hebben op het beheren en onderhouden van de openbare ruimte. Denk aan de Verordening begraafplaatsen, de Verordening hemelwater, regels over bodem en regels over kabels en leidingen. Je maakt de regels in het Omgevingsplan met behulp van een softwarepakket meteen digitaal. Je bent in staat regels algemeen te formuleren of, als dat nodig is, locatiespecifiek te maken.

Waar ga je werken?
Het projectteam Omgevingsplan bestaat uit 16 fte en is speciaal gevormd voor het opstellen van het omgevingsplan. In het team zitten medewerkers vanuit verschillende clusters met diverse juridische achtergronden, specialisten Digitaal Stelsel Omgevingsweten een coördinator systematiek omgevingsplan. Het team wordt aangestuurd door een Projectmanager Omgevingsplan, die direct onder de directeur valt.

Kandidaatomschrijving

Je hebt ervaring met het analyseren van regels, het opstellen van verordeningen en zo mogelijk heb je al ervaring met het opstellen van omgevingsplanregels. Je bent deskundig, bent gericht op samenwerking, zowel mondeling als schriftelijk communicatief vaardig en bent een echte doorpakker.

Daarnaast vinden wij het belangrijk dat je:
· Minimaal een afgeronde HBO-opleiding in de richting van of vergelijkbaar met Rechten, Bestuurskunde of Planologie;
· Beschikt over kennis van de Omgevingswet, de instrumenten die daaronder vallen en de ontwikkeling die de komst van
  de wet vraagt van gemeentes;
· Beschikt over relevante werkervaring met juridische vraagstukken binnen het fysieke domein

Interviewplanning

Wij verzoeken je vriendelijk om rekening te houden met de volgende datum voor de selectiegesprekken: maandag 24 januari 2022 10.00 -13.00 uur

Vanwege de Coronamaatregelen behoort het tot de mogelijkheden dat de gesprekken digitaal plaatsvinden.

Toelichting op rooster

24 uur per week, met eventuele uitloopmogelijkheden.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Opleidingsniveau en werkervaring Op CV aantoonbaar minimaal een afgeronde HBO-opleiding in de richting van of vergelijkbaar met Rechten, Bestuurskunde of Planologie.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Beschikbaarheid Voldoet aan de gevraagde inzet per week en is beschikbaar op de gewenste startdatum 1 februari 2022.
  • Ervaring met juridische vraagstukken in ruimtelijk domein Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal 5 jaar werkervaring (opgedaan in de periode 2011-2021) met juridische vraagstukken binnen het ruimtelijk domein. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) de ervaring waaruit blijkt dat u aan deze eis van minimaal 5 jaar voldoet.

De Wensen

  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. · Je bent mondeling communicatief vaardig; · Je bent pro-actief en een echte doorpakker; · Je maakt je opdrachten concreet en zorgt voor uitvoering en opvolging volgens de gemaakte afspraken; · Je bent initiatiefrijk, open en samenwerkingsgericht; · Je bent stressbestendig en werkt zelfstandig.
  • Kennis en werkervaring instrumenten Omgevingswet Op CV aantoonbaar relevante kennis en werkervaring binnen een middelgrote of grote gemeente met de (juridische) instrumenten van de Omgevingswet, zoals: Omgevingsplan, Toepasbare regels, Omgevingsvisie.
  • Motivatiebrief Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. · Motivatie; · Schriftelijke communicatieve vaardigheden; · Kennis van de Omgevingswet, de juridische instrumenten en de impact van de (komst van de wet) op gemeenten; · Kennis over (het opstellen van) regels en verordeningen op het gebied van het ruimtelijk domein.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox