Gemeente Breda

Juridisch adviseur bezwaarschriften

Gemeente Breda

  • geen max tarief

  • Noord-Brabant

  • 24 uur per week

  • Juridisch
  • 17 maart 2025

  • 29 augustus 2025

De opdracht­omschrijving

Juridisch Adviseur bezwaarschriften

 Het team Juridische Zaken van de Gemeente Breda is op zoek naar een juridisch adviseur bezwaarschriften met focus op publiekrechtelijke en privaatrechtelijke onderwerpen.


Ben jij een ervaren juridisch adviseur met passie voor zorgvuldige besluitvorming? Het team Juridische Zaken van de Gemeente Breda is op zoek naar een juridisch adviseur bezwaarschriften. In deze rol geef je juridisch advies en zorg je voor juridische controle bij afdeling overstijgende en organisatie brede vraagstukken, met focus op publiekrechtelijke en privaatrechtelijke onderwerpen zoals de Gemeentewet en bestuursrecht. Help mee aan een rechtvaardige besluitvorming binnen de gemeente!

Wat ga je doen?

  • Je adviseert de burgemeester en wethouders, de raad en de organisatie op professionele wijze over uiteenlopende (complexe) juridische kwesties.
  • Je zet bij geschillen jouw expertise in om tot een passende oplossing te komen. Informeel overleg en ambtelijk horen maakt onderdeel uit van je werkzaamheden.
  • Je beoordeelt bezwaarschriften in het licht van de toepasselijke wet- en regelgeving.
  • Je bereidt hoorzittingen voor en woont hoorzittingen en beraadslagingen bij.
  • Je treedt op als sparringpartner van collega-juristen van andere afdelingen.
  • Je werkt op verschillende niveaus samen met intern- en extern betrokkenen.
  • Je ondersteunt de organisatie bij de implementatie van nieuwe wetgeving.
  • Je draagt bij aan kennisontwikkeling binnen de organisatie en het borgen van kwaliteit, door bijvoorbeeld het geven van presentaties.


Wat vragen wij?

  • Je hebt een afgeronde WO-opleiding in rechtsgeleerdheid, klaar om jouw expertise in te zetten.
  • Met jouw ruime ervaring als bestuursrechtjurist binnen een gemeente of overheidsinstelling, voel je je thuis in dit werkveld.
  • Bezwaarprocedures kennen geen geheimen voor jou. Je hebt bewezen kennis en ervaring op dit gebied.
  • Je bent sterk in het voeren van gesprekken en het geven van advies, en laat je niet makkelijk uit het veld slaan.
  • Initiatief nemen en zaken voor elkaar krijgen is voor jou vanzelfsprekend; je denkt in oplossingen en mogelijkheden.
  • Samenwerken zit in jouw DNA. Je zoekt actief de verbinding met collega’s, andere afdelingen en burgers.
  • Je hebt een goed ontwikkelde antenne voor politieke en bestuurlijke verhoudingen en weet je hierin soepel te bewegen





Wie zijn wij?

Binnen het team Juridische Zaken werken momenteel 7 juristen die belegt zijn met het thema bezwaarschriften. Daarnaast bestaat het team uit juridisch adviseurs, medewerkers met betrekking tot de Wet open overheid, behandelaars van schadeclaims en administratief medewerkers.
Onze gemeentelijke organisatie bestaat uit enthousiaste medewerkers die met plezier werken aan de ambities van de stad. Het aantal maatschappelijke vraagstukken groeit. Denk aan de energietransitie, het realiseren van voldoende en betaalbare woningen voor iedereen, de aanpak van armoede en de transitie in de jeugdzorg.
Deze projecten en vraagstukken hebben gemeen dat er vaak juridische expertise nodig is. Jij draagt als juridisch adviseur, met zowel inhoudelijke kennis als verbindende competenties, direct bij aan het realiseren van de ambities van Breda!
Lees meer over de Gemeente Breda

De Eisen

  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde WO opleiding in de richting van Nederlands Recht. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft kennis van het Omgevingsrecht (Wabo), Handhaving, APV, Opiumwet, Woo. Dit moet blijken uit het cv.

De Wensen

  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 5 jaar ervaring als jurist (met ervaring in de behandeling van bezwaarschriften) binnen een overheidsinstelling. Dit moet blijken uit het cv.
  • Het cv is voorzien van referenties met betrekking tot (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op het cv aangegeven zijn).
  • Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. Goede schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden • Je bent sterk in het voeren van gesprekken en het geven van advies, en laat je niet makkelijk uit het veld slaan. • Initiatief nemen en zaken voor elkaar krijgen is voor jou vanzelfsprekend; je denkt in oplossingen en mogelijkheden. • Samenwerken zit in jouw DNA. Je zoekt actief de verbinding met collega’s, andere afdelingen en burgers. • Je hebt een goed ontwikkelde antenne voor politieke en bestuurlijke verhoudingen en weet je hierin soepel te bewegen. • Zelfstandig werkend • Accuraat Week 8 (17 februari) is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.
  • Je hebt ruime ervaring als bestuursrechtjurist binnen een gemeente of overheidsinstelling.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox