Gemeente Roosendaal

Interim - griffier

Gemeente Roosendaal

De opdracht­omschrijving

Roosendaal
De gemeente Roosendaal wordt vormgegeven door de stad Roosendaal en haar 5 kerndorpen (Nispen, Wouw, Wouwse Plantage, Heerle en Moerstraten). Roosendaal is de gemeente van de menselijke maat met talloze kleurrijke verenigingen, inwoners en ondernemers. Met ruim 77.000 inwoners is de gemeente groot genoeg voor interessante vraagstukken en klein genoeg voor korte lijnen met belangrijke stakeholders. De gemeente wordt gekenmerkt door een ideale ligging: vanuit Rotterdam, Breda of Antwerpen wordt Roosendaal in ruim 30 minuten bereikt.  De gemeenteraad bestaat uit 35 raadsleden en het college wordt gevormd door de burgemeester en vijf wethouders. Binnen de ambtelijke organisatie werken zo’n 500 medewerkers, aangestuurd door de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
  Griffie
De griffie neemt een sleutelpositie in tussen raad, college van B&W en ambtelijke organisatie. De griffier is daarin voor de raad de primaire adviseur, die in nauw samenspel met de burgemeester en de gemeentesecretaris/algemeen directeur de lijnen uitzet. De griffie bestaat naast de interim-griffier uit een plaatsvervangend griffier, twee raadsadviseurs en twee ondersteunende medewerkers. De interim-griffier is verantwoordelijk voor het goed functioneren van de griffie.

Interim-griffier
Het is de wens van de gemeenteraad en de griffie dat de griffie tijdens de zoektocht naar een vaste griffier wordt ondersteund en begeleid door een interim-griffier. De gemeente Roosendaal zoekt daarom een interim-griffier die de griffie leidt in aanloop naar de verkiezingen en bij de start van de nieuwe raadsperiode.

Taken & verantwoordelijkheden

  • Eindverantwoordelijk voor een adequate advisering, ondersteuning en bijstand van de (collectieve) gemeenteraad in zijn volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rollen, zowel gevraagd als ongevraagd;
  • Eindverantwoordelijk voor een adequate ondersteuning en advisering van (individuele) raadsleden bij uitoefening van hun taken en rechten, zowel gevraagd als ongevraagd;
  • Fungeren als eerste aanspreekpunt voor de gemeenteraad en gemeenteraadsleden;
  • Voorbereiden van acties in het kader van de verkiezingen en wisseling van de gemeenteraad;
  • Het adviseren en ondersteunen van de informateur in het informatieproces;
  • Voorbereiden van en een bijdrage leveren aan het inwerkprogramma van de nieuwe gemeenteraad.

Leiding griffie:

  • Het leidinggeven aan de griffie, het aansturen van raadsadviseurs en griffiemedewerkers, het coördineren van de commissiesecretariaten en het voeren van personeelsbeleid binnen de griffie;
  • Het functioneel leidinggeven aan medewerkers van de ambtelijke organisatie en aan externe bureaus of inhuurkrachten die in opdracht van de gemeenteraad werkzaamheden uitvoeren;
  • Het bevorderen van de samenwerking tussen de medewerkers zowel binnen de griffie als tussen met de ambtelijke organisatie.

Persoonsprofiel
De gemeenteraad hecht meer waarde aan persoonlijkheid en kwaliteiten dan aan ervaring. Aspecten die jou kenmerken of waartoe je bereid bent om deze (nader) te ontwikkelen:

  • Sterke, onafhankelijke persoonlijkheid en tegelijkertijd een echte samenwerker
  • Communicatief vaardig en ontwapenend
  • Scherp inzicht in en gevoel voor politiek bestuurlijke verhoudingen en besluitvormingsprocessen
  • Coachend leiderschap
  • Humor en relativeringsvermogen
  • Ervaring met strategische advisering of leidinggeven in een bestuurlijk complexe omgeving
  • Academisch werk- en denkniveau
  • Affiniteit met gemeente- en bestuursrecht.

 

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • De kandidaat beschikt over een academisch werk- en denkniveau (blijkt uit CV)
  • De kandidaat beschikt over de volgende competenties (blijkt uit het gesprek): samenwerker sterk en onafhankelijk communicatief vaardig en ontwapenend scherp inzicht in en gevoel voor politiek bestuurlijke verhoudingen en besluitvorming humor en relativeringsvermogen
  • Het tarief is incl. reiskosten woon/werk, dienstreizen, parkeerkosten en verblijfskosten.
  • De kandidaat heeft een relevante opleiding op WO-niveau
  • De kandidaat heeft meer dan 5 jaar relevante werkervaring binnen een gemeente/overheid (blijkt uit CV)
  • De kandidaat heeft aantoonbare relevante werkervaring op het gevraagde werkterrein
  • De kandidaat is in staat om op de gewenste startdatum met de werkzaamheden te beginnen voor het gewenste aantal uren
  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met coachend leiderschap (blijkt uit CV)
  • De kandidaat heeft affiniteit met gemeente- en bestuursrecht (blijkt uit CV)
  • De kandidaat heeft ervaring met strategische advisering of leidinggeven in een bestuurlijke complexe omgeving (blijkt uit CV)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox