Gemeente Heerde

Interim-griffier

Gemeente Heerde

De opdracht­omschrijving

De raad van de gemeente Heerde zoekt vanwege het vertrek van de griffier voor de duur van de werving- en selectieprocedure voor vaste invulling van griffier een

Interim-griffier
18-24 uur per week (gemiddeld), met ingang van 1 juni

Vanwege vertrek van onze huidige griffier zoeken we een tijdelijke griffier die ervoor zorgdraagt dat de ondersteuning van de gemeenteraad en daarbij horende politieke besluitvormingsprocessen (gewoon) doorgang kunnen blijven vinden. De verwachting is dat invulling voor 4 maanden zal zijn waarbij verlenging van telkens een 1 maand tot de opties behoort. 

De griffie van de gemeente Heerde staat de gemeenteraad, fracties en individuele raadsleden terzijde bij de uitoefening van hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende functie. De griffie is ook een schakel tussen raad, college, gemeentesecretaris en de (Heerdense) ambtelijke organisatie en is verantwoordelijk voor de procesmatige en inhoudelijke ondersteuning van de raad en de administratieve taken die daarbij horen.

De griffie bestaat uit een griffier, een raadsadviseur (tevens plaatsvervangend griffier) en een griffiemedewerker. De werkgeverscommissie voert voor de raad de werkgeverstaken over de griffie(r) uit. De werkgeverscommissie bestaat uit 2 raadsleden. De gemeenteraad van Heerde bestaat uit 6 fracties met in totaal 17 raadsleden.

Wat houdt de functie in?
  • Je bent verantwoordelijk voor de organisatie en uitvoering van secretariële, administratieve en logistieke ondersteuning van de raad, commissies en politiek;
  • Je zorgt voor de voorbereiding, ondersteuning en afhandeling van vergaderingen en andere bijeenkomsten van gemeenteraad;
  • Je treedt op als eerste adviseur van de gemeenteraad en zijn leden, de raadsvoorzitter, het fractievoorzittersoverleg en van door de gemeenteraad ingestelde commissies. Je adviseert zowel gevraagd als ongevraagd;
  • Je geeft leiding aan de medewerkers van de griffie;
  • Ook onderhoud je contacten met het college, de ambtelijke organisatie, burgers en bedrijven.
De nadruk van de werkzaamheden zal tijdens de interim periode vooral komen te liggen op de volgende concrete werkzaamheden: de voorbereiding, ondersteuning en afhandeling van de raadsvergaderingen, de behandeling van financiële (jaar)stukken, ondersteuning raad en raadsleden, de aansturing van griffie medewerkers en het werving en selectieproces voor een nieuwe griffier. Ook het actualiseren van de instructie en het functieprofiel van de griffier vormt daarvan onderdeel.

Wat vragen wij?
  • Je beschikt over een afgeronde HBO opleiding
  • Je hebt een uitstekend gevoel voor bestuurlijke, politieke en intermenselijke verhoudingen en hebt minimaal 2 jaar werkervaring met procedures en werkprocessen binnen een griffie;
  • Affiniteit met onderwerpen als regionale samenwerking, overheids- en burgerparticipatie, rollen en instrumenten voor raadsleden en beleids- en besluitvormingsprocessen;
  • Je hebt ‘een ondersteunende houding’, ‘gevoel voor timing’ en het vermogen om een goede band/werkrelatie op te bouwen met onder andere raadsleden;
  • Je kan aantoonbaar omgaan met hectiek, tegenstrijdige belangen en hoge druk;
  • Jouw communicatieve, adviserende en organiserende vaardigheden zijn uitstekend; je kunt strategisch denken en bent oplossingsgericht;
  • Een flexibele omgang met werktijden ook gezien de vergaderingen en besprekingen in de avonduren hoort bij deze functie.

De Eisen

  • Kandidaat is beschikbaar voor de gevraagde periode voor minimaal 18 uur en maximaal 24 uur per week. De kandidaat is flexibel inzetbaar en ook beschikbaar voor avonden.
  • Kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding.
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar werkervaring met procedures en werkprocessen binnen een griffie in de afgelopen 3 jaar

De Wensen

  • De competenties, kennis, vertrouwen en ervaringen worden getoetst tijdens het gesprek: Je hebt ‘een ondersteunende houding’, ‘gevoel voor timing’ en het vermogen om een goede band/werkrelatie op te bouwen met onder andere raadsleden; Je kan aantoonbaar omgaan met hectiek, tegenstrijdige belangen en hoge druk; Jouw communicatieve, adviserende en organiserende vaardigheden zijn uitstekend; je kunt strategisch denken en bent oplossingsgericht; Een flexibele omgang met werktijden ook gezien de vergaderingen en besprekingen in de avonduren hoort bij deze functie.
  • Kandidaat heeft op het cv een zelfgeschreven motivatie toegevoegd waarin hij/zij aangeeft hoe je strategisch denkt en oplossingsgericht handelt.
  • Kandidaat heeft ervaring met intermenselijke verhoudingen. Dit dient duidelijk op het cv te zijn beschreven.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox