Gemeente Losser
geen max tarief
Overijssel
36 uur per week
01 september 2023
01 september 2024
Integraal consulent accent WMO team zorg
Als integraal consulent, met aandachtsgebied WMO, binnen team Zorg bij de gemeente Losser, vervul je een regisseursfunctie gebaseerd op het principe; één gezin, één plan, één regisseur en zet je in op een integrale benadering van de situatie. We werken het liefst zoveel mogelijk aan ‘de voorkant’ en kijken samen met de inwoners, collega’s en ketenpartners naar kansen en oplossingen vanuit de normaliserende gedachte. Dit vraagt om lef en durf en vergt eveneens een uitgebreide en actuele kennis van ontwikkelingen binnen de wetgeving van het sociale domein en aangrenzende wetgeving. Je werkt intensief samen met je collega’s (organisatie breed; werk inkomen jeugd en zorg) om de regisseursfunctie goed te kunnen vervullen. Een mooie veelzijdige en dynamische rol binnen onze prachtige gemeente!
Wie zijn wij?
Een gemeente met ruim 23.000 inwoners die een mooi plattelandsleven heeft om de dorpskernen heen: dat is Losser. Onze missie? Dat het ‘onmeunig mooi (samen)leven, recreëren, ondernemen en werken’ is in Losser. Daarbij voeren we als gemeente wettelijke taken uit en realiseren we de doelen met en voor inwoners, bedrijven en organisaties. Kortom, werk dat ertoe doet. En daarbij kunnen we jou als nieuwe collega goed gebruiken!
Team Zorg
Als integraal consulent maak je deel uit van het team Zorg, een open, sociaal en bevlogen team. Team zorg telt 27 medewerkers met o.a. gezinsondersteuners, integraal consulenten (accent Jeugd en accent WMO) en schoolmaatschappelijk werkers,- Het team voert de wettelijke taken uit vallend onder de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) en de jeugd wet. Ook bemensen we het integrale toegangsteam, waar de inwoners met al hun ondersteuningsvragen terecht kunnen op het gebied van werk, inkomen, jeugd en zorg. Ons team staat in directe verbinding met de scholen en de huisartsen binnen de gemeente Losser en heeft nauwe contacten met de andere teams en ketenpartners, zodat we samen werken aan de grote opgaven. We werken vanuit de bedoeling, de zelfredzaamheid van de inwoner en zijn/haar netwerk is in je handelen het uitgangspunt. We werken vanuit de visie: “ zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig”. Onze leidende principes zijn: ‘Kijk door de ogen van de ander’ en ‘ga gewoon het gesprek aan’!
Wie zoeken we?
We zoeken per 1 september een integraal consulent, voor in de eerste instantie de duur van 1 jaar met de mogelijkheid tot verlenging/overname (er is formatie ruimte). In deze functie vervul je een regisseursrol en is het de bedoeling dat je nauw samenwerkt met de collega’s uit je team, inwoners, zorgaanbieders en diverse ketenpartners. Je maakt makkelijk verbinding en bent in staat om goed te reflecteren op je eigen handelen en kan ook prima feedback geven aan anderen. Jij denkt in oplossingen in plaats van in problemen en weet snel het vertrouwen te winnen van de inwoners en zorgprofessionals. Je hebt een professionele basishouding die erop gericht is om de krachten van de inwoner te versterken en zijn of haar netwerk te activeren. Met jouw open houding en kwaliteiten als regisseur bewaak je het overzicht en kun je goed de lijnen uitzetten die nodig zijn om de inwoner adequaat te ondersteunen.
Taken die hier onder andere bij horen zijn:
• Deelname aan het integrale toegangsteam werk, inkomen, jeugd en zorg
• Plannen van huisbezoeken (keukentafelgesprek met inwoners), beheren van je eigen agenda.
• Uitvoeren van integraal onderzoek naar de situatie van cliënt, gezinssituatie, (inzet) sociaal netwerk, algemene en of voorliggende voorzieningen en geïndiceerde zorg.
• Onderzoeken welke ondersteuning passend is, afgestemd op de wensen en behoeften van cliënt én passend binnen de wetgeving, de gemeentelijke verordening, besluit en beleidsregels.
• Voeren van overleg met diverse instanties over maatwerkvoorzieningen, resultaten, kosten, specificaties, levertijden, garanties etc.
• Opstellen van een ondersteuningsplan en het informeren van de betrokken cliënt over het besluit (zowel positief als negatief).
• Verantwoordelijk voor het beheren van een eigen caseload en het plannen en uitvoeren van evaluatiemomenten.
• Actieve deelname aan diverse overlegvormen o.a. triage (verdeling), casuïstiekbespreking, intervisie, teamoverleg, etc.
• Actieve rol in het signaleren van knelpunten en verbeteren van de dienstverlening aan de cliënt. Hieronder valt bijvoorbeeld het meedenken en adviseren over het gemeentelijk beleid en het signaleren van fraude.
• Adviserende rol bij bezwaar- en beroepsprocedures. Wat vragen wij van je? We zoeken iemand die flexibel, open en enthousiast is. Een collega met wie het plezierig samenwerken is, maar die ook prima zelfstandig kan werken. Je zoekt actief de verbinding met anderen, want samen weet je meer! Verder:
• HBO werk- en denkniveau • Kennis van en ervaring met de wet maatschappelijke ondersteuning (m.n. ‘oud WMO’)
• Inzicht in somatische problematiek en hulpmiddelen (woningaanpassing, rolstoelen etc.)
• Medische achtergrond/ opleiding is een pré
• Kennis van geautomatiseerde systemen, bij voorkeur Suite (SSR/SSD) • Besluitvaardig
• Kennis van de sociale kaart van Twente • Spreek en schrijf je goed Nederlands;
• Ben je iemand met organisatorische vaardigheden;
• Ben je proactief en ondernemend;
• Werk je graag vanuit de bedoeling.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox