Gemeente Amsterdam
max €80 per uur
Noord-Holland
36 uur per week
01 september 2025
31 augustus 2026
Opdrachtomschrijving
Als inkomensconsulent ben je verantwoordelijk voor het behandelen van een tijdelijke of éénmalige aanvraag, voor financiële ondersteuning voor een Amsterdammer. Aan de hand van de Participatiewet en eventuele aanvullende regelgeving, beoordeel en adviseer je de Amsterdammer. Onderdeel hiervan is het berekenen van de financiële draagkracht van de aanvrager. Als de bijstand wordt toegekend, dan bereken je ook de hoogte van de uitkering en voer je in de toekomst eventuele wijzigingen door die van invloed zijn op de uitkering. Alle besluiten worden in een duidelijke, goed leesbare rapportage vastgelegd, zodat de Amsterdammer snapt wat er is besloten.
Wij zijn op zoek naar ervaren inkomensconsulenten die van nature zeer nauwkeurig zijn, uitstekende cijfermatige kwaliteiten hebben en daarnaast zeer digitaal en communicatief vaardig zijn. Over (flexibele) werktijden zijn afspraken te maken, maar de systemen waarin wordt gewerkt zijn alleen beschikbaar op werkdagen tussen 07:00 en 19:00 uur. Ook dienen de werkzaamheden in principe op een (nader te bepalen) stadsdeelkantoor uitgevoerd te worden. Thuiswerken is daarom niet of zeer beperkt mogelijk.
Werkzaamheden
Aan de hand van de Participatiewet beoordeel je aanvragen van bijstandsuitkeringen en financiële ondersteuning. Onderdeel hiervan is het berekenen van de financiële draagkracht van de aanvrager. Als de bijstand wordt toegekend, dan bereken je ook de hoogte van de uitkering; Alle besluiten leg je in een duidelijke, goed leesbare rapportage vast, zodat de Amsterdammer snapt wat er is besloten. Ook voer je wijzigingen door die van invloed zijn op een uitkering;
De afdeling inkomensvoorziening is onderdeel van het sociaal Domein en
heeft in ieder stadsdeel een team van inkomensconsulenten en
klantbegeleiders inkomen werken. Het doel is om de Amsterdammers te helpen in hun bestaanszekerheid
door ze waar nodig een bijstandsuitkering te verschaffen, bijzondere bijstand te bieden en ze informatie te geven over mogelijke toeslagen en
voorzieningen.
In de grote stadsdelen zijn 2 teams en in de kleinere stadsdelen is 1 team werkzaam. Een team bestaat gemiddeld uit 25 medewerkers. De inkomensconsulenten richten zich met name op het beheer van de uitkeringen en behandelen de aanvragen bijzondere bijstand, de klantbegeleiders inkomen richten zich met name op de aanvragen voor levensonderhoud en de begeleiding op de financiële situatie van de Amsterdammer. Je werkt zelfstandig, maar helpt ook je collega’s, zodat de burgers uit jouw stadsdeel zo goed mogelijk worden geholpen.
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
De opdrachtgever:
De afdeling inkomensvoorziening is onderdeel van het sociaal Domein en heeft in ieder stadsdeel een team van inkomensconsulenten en klantbegeleiders inkomen werken. Het doel is om de Amsterdammers te helpen in hun bestaanszekerheid door ze waar nodig een bijstandsuitkering te verschaffen, bijzondere bijstand te bieden en ze informatie te geven over mogelijke toeslagen en voorzieningen. In de grote stadsdelen zijn 2 teams en in de kleinere stadsdelen is 1 team werkzaam. Een team bestaat gemiddeld uit 25 medewerkers. De inkomensconsulenten richten zich met name op het beheer van de uitkeringen en behandelen de aanvragen bijzondere bijstand, de klantbegeleiders inkomen richten zich met name op de aanvragen voor levensonderhoud en de begeleiding op de financiële situatie van de Amsterdammer. Je werkt zelfstandig, maar helpt ook je collega’s, zodat de burgers uit jouw stadsdeel zo goed mogelijk worden geholpen.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox