Gemeente Amsterdam
geen max tarief
Noord-Holland
24 uur per week
18 juli 2023
18 juli 2024
Functieomschrijving
De directies Grond en Ontwikkeling, Ruimte en duurzaamheid, Verkeer en Openbare Ruimte, Ingenieursbureau en het i-Domein van het cluster Ruimte en Economie werken samen in verschillende opgaven. Een van de opgaven betreft de project- en stuurinformatie. Binnen deze opgave wordt informatie over projecten binnen het fysieke domein van de gemeente Amsterdam gebundeld en overzichtelijk gepresenteerd, waardoor inzicht verkregen kan worden en sturing kan plaatsvinden. Daarvoor maken we nadrukkelijk gebruik van Amopis (Amsterdam Opdracht Informatie Systeem). Amopis is ontwikkeld om op een centrale plek projecten te kunnen beheren. Het programma is gestart met het ontwikkelen van een aantal instrumenten (b.v. het mogelijk maken van capaciteitsraming en het digitaliseren van het Opdracht Status Rapport). Om uiteindelijk de doelstellingen van het programma te realiseren is vooral de implementatie van deze instrumenten en werkwijze in het projectenproces essentieel om te komen tot informatieleveringen met actuele, betrouwbare en gestandaardiseerde data vanuit de projecten.
De functie betreft het testen en begeleiden van de implementatie van Amopis en de werkwijze ten aanzien van informatieleveringen in de projectteams (inclusief de betrokken stakeholders). Inmiddels zijn de eerste proefprojecten gestart. In 2023 wordt een uitbreiding van functionaliteiten van Amopis verwacht en wordt de komende jaren toegewerkt naar een brede implementatie van informatieleveringen vanuit al onze projecten. Tevens wordt vanuit jouw rol verwacht om in het opzetten, schrijven en verder vorm te geven van de Amopis implementatie en de onderdelen hiervan, deel te nemen.
Werkzaamheden
Jouw rol is de eerste aanspreekpunt zijn voor het testen, de implementatie van Amopis binnen de directies en ondersteuning op gebied van POWER BI. Belangrijk onderdeel van het werk is de begeleiding van het test proces van Amopis en de diverse onderdelen die worden ontwikkeld. Je helpt ze op weg, maakt ze wegwijs in onze Amopis onderdelen en werkwijze en je staat klaar voor ze als ze hulp nodig hebben (zowel de interne collega's als die van de stakeholders). Je stelt een ontwikkelingsplan op en helpt bij de trainingen van de diverse directies op Amopis en de onderdelen hiervan. Je bent een 'vliegende keep', je staat stevig in je schoenen, je kent ons instrumentarium en kan deze op een duidelijke en eenvoudige manier overbrengen aan onze collega's. Daarbij verspreid je onze visie op Amopis voor ketenintegratie en bouw je mee aan de strategie om vanuit de dataopgave te komen tot bredere implementatie. Tot slot, worden er meerdere Power BI rapportages ontwikkeld op basis van Amopis. Jij bent verantwoordelijk voor de ondersteuning van het maken van deze rapportages.
Gemeentelijke organisatie
Met ruim 18.000 collega's zorgen we ervoor dat Amsterdam een aantrekkelijke hoofdstad is en blijft. Waar het fijn is om te wonen, te werken en naar school te gaan. Met ruimte voor ondernemers en bezoekers.
Werken voor Amsterdam betekent bijdragen aan iets groots. Aan groei, veiligheid, ontwikkeling, gezondheid. Van de stad, van Amsterdammers. Daarmee geven wij Amsterdam door; aan de toekomst, aan volgende generaties.
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega's zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega's, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad.
Lees meer over de organisatiestructuur van de gemeente Amsterdam.
De opdrachtgever(s)
Amsterdam groeit! Elk jaar komen er meer bezoekers, bewoners en bedrijven naar onze prachtige stad. Bij de gemeente Amsterdam werken we met 14.000 collega's dagelijks aan een veilige, schone stad waar het goed wonen, werken en ontspannen is. Dit doen we voor de miljoenen bezoekers van evenementen, maar ook voor de buurman die graag een bloemperkje voor de deur wil. Je kunt je voorstellen dat het hierbij belangrijk is dat we assets zoals verhardingen, bruggen, kademuren en openbare verlichting goed onderhouden. Energietransitie, klimaatadaptatie, mobiliteitstransitie, een veilige infrastructuur, een leefbare openbare ruimte; het zijn grote opgaves. Ons ingenieursbureau werkt hieraan met bijna 1.000 collega's. Dit zijn dé partners binnen de stad op het gebied van inkoop, techniek en projectrealisatie in grond-, weg- en waterbouw. Diverse constructeurs, hydrologen, werkvoorbereiders, Projectleiders, directievoerders, planners, risico-analisten en innovatie-aanjagers bieden expertise op water- en deltatechnologie, stedelijke inrichting en milieu, infrastructuur, verkeersadvies, project- en contractmanagement. Zij werken onder meer aan het creëren van land voor IJburg, de instandhouding van tientallen bruggen en kilometers walmuur, de renovatie van tunnels en de inrichting van honderden straten en vele gebiedsontwikkelingen
Binnen het cluster Ruimte & Economie van de gemeente Amsterdam staat digitalisering hoog op de agenda. We kunnen ons werk alleen goed doen als we continu beschikken over goede informatie over onze stad. We werken in een informatieketen en ontvangen en maken data en informatie. Informatie is ons hoofdingrediënt bij het ontwikkelen, bouwen en beheren van onze stad. Daarmee houden we Amsterdam leefbaar, duurzaam, veilig, toegankelijk en toekomstbestendig. We investeren in nieuwe skills, kennis en werkwijzen om data om te zetten in waarde voor onze burgers, ondernemers en bezoekers. Maar ook voor onszelf en voor onze opdrachtgevers en opdrachtnemers.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox