Gemeente Overbetuwe

Implementatiemanager sociaal domein

Gemeente Overbetuwe

De opdracht­omschrijving

Gemeente Overbetuwe
Onze gemeente telt ruim 48.000 inwoners, verdeeld over 11 dorpskernen. Het ligt in het hart van de regio Arnhem en Nijmegen. De gemeente biedt rust, ruimte, bedrijvigheid en alle denkbare voorzieningen binnen handbereik. Dit maakt Overbetuwe een aantrekkelijke gemeente om te wonen en te werken.

Gemeente Overbetuwe: zelfbewust en coöperatief
De gemeente Overbetuwe is een zelfbewuste en coöperatieve gemeente. Wij zijn een betrouwbare partner met een duidelijke visie; we weten wat we willen. Daarbij werken we efficiënt, resultaatgericht en komen we onze afspraken na. Vanuit onze krachtige, zelfstandige positie gaan wij samenwerking aan met anderen als deze een meerwaarde biedt voor onze inwoners, organisaties, instellingen en bedrijven. Wij realiseren ons daarbij dat wij deze samenwerking steeds vanuit een verschillende rol kunnen oppakken.

Moderne informele organisatie
We zijn een moderne, informele organisatie, waar de lijnen kort zijn. Onze koers geeft ons richting én biedt ons voldoende ruimte om flexibel in te spelen op actuele ontwikkelingen. Als organisatie zijn we volop bezig om (andere) manieren van samenwerken te ontwikkelen met onze omgeving. Dit komt onder andere tot uitdrukking in de implementatie van de Omgevingswet, ketenintegratie binnen het Sociaal Domein en verdere digitalisering van onze (dienstverlenings)processen.

Opdrachtbeschrijving

Ontwikkelen in samenhang:

Het Ontwikkelplan Steviger Lokaal Team richt zich op de doorontwikkeling van ons Sociaal Team Overbetuwe en het versterken van de samenwerking tussen beleid, uitvoering en partners. We werken aan thema’s zoals veiligheid van gezinnen, het versterken van onze sociale basis en het werken met de Omgekeerde Toets. Het doel is te komen tot een toekomstbestendig, wendbaar en lerend lokaal team dat inwoners sneller, beter en integraal ondersteunt.

Werken aan de Hervormingsagenda Jeugd op lokaal niveau betekent dat je als gemeente een actieve rol vervult in het realiseren van de doelen van deze landelijke agenda. De doelen zijn betere en tijdige ondersteuning voor jeugdigen en gezinnen, binnen een financieel houdbaar jeugdstelsel. Dit vraagt om een stevig lokaal team dat problemen vroegtijdig signaleert, integraal werkt en hulp zo dicht mogelijk bij het gezin organiseert. Het vraagt een blik op drie niveaus: landelijk (wat verandert er en welke verplichtingen volgen daaruit), regionaal (hoe werken we samen, onder andere via het Regionaal Uitvoeringsplan Jeugd) en lokaal (wat speelt er bij beleid sociaal domein en in de uitvoering van het lokale team). Het gaat om het verbinden van deze lagen, het houden van overzicht en het zorgen dat gemeentelijke verantwoordelijkheden goed worden ingevuld.

Het actieplan ‘Maatregelen Verlagen Zorgvragen’ richt zich op het terugdringen van de stijgende zorgvraag en zorgkosten binnen de Jeugdwet en de Wmo. Het bevat maatregelen die moeten zorgen voor: betere toegang en verwijzing, scherpere indicatiestelling, versterking van de sociale basis, goede afspraken met zorgaanbieders en externe verwijzers, en betere regie op lopende maatwerktrajecten.

Bovenstaande ontwikkelingen/plannen raken inhoudelijk sterk aan elkaar. Ze versterken elkaar wanneer we slim combineren in plaats van naast elkaar werken. Het is belangrijk om overzicht te houden, samenhang te bewaken en dubbel werk te voorkomen. Dat betekent steeds bewust kiezen: wat hoort waar thuis, wat kan samen, welke stappen zijn nu nodig, en waar valt winst te behalen door processen of acties te verbinden?

Als implementatiemanager ondersteun je de thema-eigenaren bij een projectmatige aanpak van de verschillende thema’s, en geeft hier zelf uitvoering aan, zodat deze systematisch van de grond komen en geborgd worden.

De belangrijkste taken zijn:

  • Verbinden van de thema’s, de diverse thema-eigenaren (trekkers), de regiegroep en de opdrachtgever
  • Coördineren en monitoren van de uitvoering van het ontwikkelplan
  • Opstellen van voortgangsrapportages en jaarplannen
  • Informeren van de opdrachtgever over de stand van zaken
  • Voorbereiden en voorzitten van de regiegroep
  • Thema-eigenaar zijn voor verschillende onderwerpen inclusief de projectleidersrol,
  • Inhoudelijke ondersteuning bieden aan alle thema eigenaren en uitvoerders
  • Procesbegeleiding is een belangrijk onderdeel van de functie, bijvoorbeeld in het stimuleren van de samenwerking tussen beleid en uitvoering en begeleiden van keuzes maken en prioriteren in de uitvoering van het plan.

Deelname aan de regionale werkgroep Sterke Regionale Teams

  • Maandelijkse deelname aan het overleg van de regionale werkgroep
  • Actieve inbreng in subgroepen, waaronder de huidige subgroep casus- en procesregi

Competenties
We zoeken een proactieve duizendpoot die verstand heeft van projectmatig werken en graag zelf de handen uit de mouwen steekt. Het werk omvat zowel uitvoerende als strategische taken, en je denkt op veel plekken (beleid, uitvoering, regionaal) mee over aanpak en planvorming.

Je begeleidt en bewaakt de verschillende processen en stuurt op samenhang.

We zoeken een inspirerende persoonlijkheid die helder communiceert en gemakkelijk verbindingen legt. Iemand die innovatief en buiten kaders durft te denken, die met een groot enthousiasme en een brede blik het werk benadert.

Je bent uitstekend in staat voortdurend te schakelen tussen diverse rollen: regisseur, projectleider, accounthouder, manager, beleidsontwikkelaar of procesbegeleider.

Kennis van het sociaal domein en ervaring met de implementatie van complexe veranderprocessen o.a. in het kader van de hervormingsagenda jeugd is essentieel. Ervaring in de regio Centraal Gelderland en de gemeente Overbetuwe is een pré.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal Functieschaal 12 of hoger maximaal en euro; €120,- per uur. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: In overleg/ Onderlinge afstemming
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag tot en met donderdag

 

De Eisen

  • 2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • 4. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als manager/projectleider in het sociaal domein bij een gemeente;
  • 3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als manager/projectleider in het sociaal domein, specifiek gericht op het sociaal domein en jeugd;
  • 5. Uiterlijk beschikbaar per 1 februari 2026 voor 32 uur per week gedurende de gehele opdracht, inclusief verlengingen;
  • 6. Een maximum uurtarief van € 120,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer, parkeerkosten én fee Flextender.

De Wensen

  • 7. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau;
  • 8. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als manager/projectleider in het sociaal domein, specifiek gericht op het sociaal domein en jeugd;
  • 9. Aantoonbare kennis van de actuele opgaven van gemeenten in het kader van de Hervormingsagenda Jeugd (Licht dit duidelijk toe in het cv);
  • 10. Aantoonbare werkervaring met het coördineren en monitoren van de uitvoering van een ontwikkelplan;
  • 11. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van voortgangsrapportages en jaarplannen;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
07 januari 2026 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox