Het Kadaster

Implementatie nieuwe werkplekomgeving

Het Kadaster

De opdracht­omschrijving

Het Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Algemeen
Het team Architectuur en Informatiemanagement binnen de directie DGV is op zoek naar een Business Architect WPS.

Het team Architectuur en Informatiemanagement begeleidt het Kadaster bij het doorontwikkelen en vernieuwen van waardestromen en de ondersteunende diensten. In de voorbereiding, door de solution architectuur te leveren voor de Business Case en in de uitvoeringsfase, door samen met de systeemarchitecten de DevOps teams te begeleiden in de ontwikkeling of het selecteren van een ‘off the shelf’ product.

Wij verbeteren continu de productie- en distributieprocessen en ondersteunende architectuur van onze organisatie. Als Business Architect WPS help je mee aan de digitale transformatie naar een datagedreven Kadaster. 

Je komt te werken binnen het aandachtsgebied Werkplek Services (WPS). Dit betreft architectuurwerkzaamheden voor het project Kavel Werkplek.

Omschrijving project 
Het Kadaster is zich aan het voorbereiden op een transitie tussen IT-leveranciers. In 2025 starten wij in de nieuwe situatie. De aanbesteding om voor de diverse kavels nieuwe leveranciers te selecteren is reeds gereed, het implementatietraject is gestart. Dit omvangrijke project is ‘KITA’ gedoopt. Dit staat voor Kadaster IT Aanbestedingen.

Om onze IT-diensten voor te bereiden op een overstap naar platforms van nieuwe leveranciers, is een migratieproject gestart. Het doel hiervan is om alle Kadaster IT-diensten van het huidige infrastructuur serviceprovider gecontroleerd en zo snel mogelijk te migreren naar de nieuwe private en public cloudomgeving bij de nieuwe leveranciers. Een grote uitdaging hierbij wordt gevormd door het grote aantal afhankelijkheden tussen de diensten, die tijdens de migratieperiode in samenhang moeten blijven functioneren. Er liggen strakke tijdslijnen voor zowel de oplevering van de nieuwe infrastructuurkavels als voor het migratieproject.

Tijdens de migratie moet continuïteit van de dienstverlening geborgd worden aan de hand van acceptatiecriteria. Hiervoor moet worden getest of de data compleet is overgezet en de diensten correct werken en presteren. Dit geldt ook voor de integratie met o.a. het werkplek-kavel waarin de nieuwe werkplekomgeving wordt geïmplementeerd. De diensten moeten na migratie aan kunnen sluiten op de nieuwe securitydiensten van het kavel Managed Security Services.

Opdrachtomschrijving
KITA bestaat uit twee fasen: de transitiefase en de transformatiefase. In de transitiefase, die volgens planning van 01-01-2025 tot en met 31-06-2025 loopt, ga je als Business Architect WPS het Kadaster begeleiden bij de implementatie van de nieuwe werkplek en zorgen dat dit onder architectuur wordt uitgevoerd.

In de transformatiefase, die officieel loopt van 01-07-2025 tot en met 31-12-2025, ga je het Kadaster begeleiden bij het verbeteren van de digitale werkplekdiensten. Dit omvat onder andere de implementatie van nieuwe technologieën en processen om de productiviteit en samenwerking te verbeteren. Er zal ook aandacht zijn voor het verbeteren van de gebruikerservaring en het verkorten van de time-to-market.

Daarnaast zal je focus liggen op het aansluiten van de dienstverlening op een SIAM-regiemodel, waarbij verschillende specialistische kavels toegewezen zijn aan diverse leveranciers.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • TOGAF, Archimate (BlueDolphin), Novius raamwerk;
  • Agile werkwijze.


Verantwoordelijkheden

De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn

  • Implementatie van de werkplek conform de solution architectuur.
  • De kandidaat werkt zelfstandig en adviseert de teams vanuit eigen expertise, zonder directe aansturing of leiding te geven bij de implementatie van de werkplek.
  • Coördinatie tussen betrokken DevOps teams, Project/Systeem-Architect en Domeinarchitect m.b.t. andere projecten.
  • Opstellen Solution- en domein architectuur.
  • Bijhouden van de architectuur repository.
  • Afstemming tussen projecten en stakeholders.
  • Continu verbeteren van processen.
  • Ontwikkelen van begrijpbare en inpasbare architectuur.


De op te leveren resultaten zijn

  • Succesvolle implementatie van de nieuwe werkplek conform architectuur op het nieuwe Kadaster IT landschap (juni 2025).
  • Succesvolle transformatie en verbetering van de werkplekdiensten (december 2025).
  • Bijgewerkte architectuur repository.
  • Domeinarchitectuur Werkplek.


De kandidaat is beschikbaar vanaf 01-01-2025 tot en met 31-12-2025 voor 40 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 x 6 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (CV) van maximaal 5 pagina's A4. Uit dit CV dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 5 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Verzoek om het CV in PDF formaat aan te bieden. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.
  • Academisch werk- en denkniveau op het gebied van informatica verkregen door een afgeronde HBO/WO opleiding.
  • Minimaal 5 jaar relevante ervaring in het vakgebied architectuur.
  • Minimaal 5 jaar ervaring in het werken in complexe programma’s, waarin je met verschillende partijen/projecten met verschillende belangen te maken hebt krijgt. Je bent in staat om deze belangen te herkennen, en als een verbindende factor deze belangen en partijen samen te brengen om zo tot een gedragen oplossing te komen.
  • Aantoonbare ervaring met architectuurwerkzaamheden in het werkgebied Werkplek (M365, printing, telefonie).
  • Minimaal 5 jaar documentatie ervaring, bijvoorbeeld met: o Technisch architectuur design; o Opstellen Domein en Solution architectuur; o Functioneel en technisch ontwerp.
  • Minimaal 3 jaar ervaring met Archimate.
  • De kandidaat is beschikbaar vanaf 01-01-2025 tot en met 31-12-2025 voor 40 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 x 6 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Minimaal 5 jaar werkervaring met Informatievoorziening binnen het overheidsdomein, waarin beleid en uitvoering dicht bij elkaar liggen.
  • Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Zowel conceptueel als pragmatisch afwegen van (on)mogelijkheden voor het opstellen en implementeren van een solution architectuur; • Je bent een netwerker, natuurlijke verbinder, proactief en je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden; • Je hebt een lerend vermogen en kunt nieuwe kennis snel eigen maken; • Je volgt actief de trends en externe ontwikkelingen in de markt, hebt vakgerichte relevante (externe) netwerken en wil je permanent blijven ontwikkelen; • Je bent ondernemend, flexibel en hebt ervaring met succesvol samenwerken in een moderne Agile omgeving; • Je beweegt je zelfstandig binnen een organisatie en bent omgevingssensitief. Je bent in staat om te communiceren op verschillende niveaus binnen de organisatie; • Je bent in staat om architectuur design, bouw en implementatie te leiden en verantwoording te nemen voor (technische) kwaliteit van business unit IT gebaseerde oplossingen; • In staat om een team van stakeholders te engageren en te begeleiden bij het formuleren en beschrijven van modellen, standaarden en requirements; • Toe kunnen passen van diverse informatieverzamelmethoden (in-depth interviews, focus groups, workshops, etc.) en resources (markt-, economische-, concurrentieanalyse); • Kunnen identificeren welke risico’s en uitdagingen de oplossing oplevert, gebaseerd op ervaring opgedaan met andere architectuurtrajecten; • Algemene kennis over hoe een industrie of bedrijfstak gebruik maakt van IT gebaseerde oplossingen bijvoorbeeld op basis van technologiestandaarden, de-facto standaarden, (software)pakketten of bedrijfsspecifieke referentiearchitecturen.

De Wensen

  • U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor de uit te voeren opdracht gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 300 woorden) die zich vaak voor doen in dit soort processen / opdrachten en geeft hierbij aan hoe u deze oplost (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster.
  • U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de eisen van de opdracht hoe hoger de score.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
11 december 2024 om 22:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox