Gemeente Zwolle

HR Beleidsadviseur

Gemeente Zwolle

De opdracht­omschrijving

Functie                         HR-beleidsadviseur
Dienstverband             24 uur per week
Werk- denkniveau       HBO/WO
Afdeling                       Human Resources
Duur                             6 maanden, met optie op verlenging
                                Werkomgeving De gemeente Zwolle is een innovatieve en creatieve organisatie die in ontwikkeling is. We willen meer. In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we met elkaar optrekken. Wij zetten daarom met kracht in op verbinding. Een goed samenspel met onze 130.000 inwoners, partners in de stad, het college, de raad en collega’s.
Afdelingen en teams zijn thuishavens, maar we werken door de afdelingen heen en zoeken elkaar makkelijk op. Samen tillen we bijzondere projecten van de grond. De stad staat voor grote opgaven om onze leefwereld duurzaam vorm te geven, zoals klimaatadaptatie, energietransitie en de ontwikkeling van een circulaire economie. Al die kleine en grote opgaven zijn leidend voor onze vernieuwende manier van samenwerken. We vinden elkaar in voor- en tegenspoed, acteren als professionele partners, denken in mogelijkheden en stimuleren initiatieven uit de organisatie en de stad.

Een stad in een regio die hard op weg is om de vierde economische topregio van Nederland te worden met innovatieve bedrijven die bijdragen aan onze maatschappelijke opgaven. Een stad waar mensen centraal staan. We zorgen voor elkaar en zijn er voor elkaar. Iedereen doet mee en iedereen doet ertoe. Zó doen we dat in Zwolle.
De afdeling HR 
Gemeente Zwolle is ambitieus en gaat de komende jaren flink groeien. Deze groei is de focus voor de organisatieontwikkeling, waarin de afdeling HR een cruciale rol speelt. Wij vertalen de koers van de organisatie naar een HR-strategie, - beleid en - uitvoering. 

We maken ons sterk om mensen te boeien en te binden die passen bij de ambities van de stad. Mensen die hun vak verstaan, zich kunnen verbinden, op elkaar vertrouwen en verantwoordelijkheid nemen. Werkgeluk is een groot goed. Wij faciliteren dat medewerkers vitaal zijn, zich kunnen ontwikkelen én op de juiste plek zitten. Dat doen we met 30 professionals op het gebied vanorganisatieontwikkeling, HR-beleid, HR-advies, arbeid-juridisch advies, leren & ontwikkelen en loopbaanbegeleiding. 

Wat is je opgave?  
Je ontwikkelt en implementeert HR beleid. Je adviseert hierover aan directie, management en HR en werkt dit uit in conceptuele modellen, scenario’s, concrete voorstellen en implementatiestrategieën. Je voert regie over de implementatie en de borging.  
 
De adviseur die we zoeken is een verbinder. Je verdiept je in de materie en haalt inspiratie van buiten naar binnen. In de rol van proceseigenaar betrek je collega’s, management en de OR in vraagstukken op gebied van bijvoorbeeld strategische personeelsplanning, werving en mobiliteit, leren en ontwikkelen, arbeidsmarktcommunicatie en inclusiviteit.    
 
Je bent gesprekspartner voor onder andere de directie, management, medewerkers en  medezeggenschapsorganen en treedt op als projectleider bij de ontwikkeling en implementatie van beleid.  

Persoonlijk profiel – hier worden we blij van  
In een continue veranderende omgeving ben jij in staat om de lange lijnen van organisatieontwikkeling te schetsen en te bewaken. Je hebt visie en strategisch inzicht, bent analytisch, conceptueel sterk en een goede schrijver. Je bent een professionele adviseur die de verbindingen weet te leggen met en tussen de verschillende niveaus binnen en buiten de organisatie. Je weet de vinger op de zere plek te leggen en brengt in kaart waar de pijn zit en de behoefte. Dit weet je om te zetten in visie, plannen en daadkracht. Je kunt overtuigen, inspireren en kennis overdragen. Verbinden, verkennen en verdiepen is de basis van je manier van werken. Je bent gericht op samenwerking, zowel intern- als extern. Je kunt schakelen in stijl en abstractieniveau en bent daardoor in staat om met verschillende doelgroepen effectief te communiceren. Dit zowel in groepsdynamiek als in 1-op-1 gesprekken. 

Welke opleiding en ervaring zoeken we?  

  • Je hebt aantoonbaar hbo+/wo werk- en denkniveau op het gebied van veranderkunde, beleidskunde en/of organisatieontwikkeling. 
  • Je hebt ervaring met het maken van HR beleid en bij voorkeur binnen organisaties in een politiek-bestuurlijke context.  
  • Je hebt ervaring op het gebied van HR-beleid. Je bent een senior in je vakgebied. Zo bedenk je het niet alleen, je vindt het ook leuk vinden om met bijvoorbeeld arbeidsmarktcommunicatie aan de slag te gaan.


Wat vragen wij - eisen?

  • Een vergelijkbare opdracht bij een complexe (semi-) overheidsorganisatie.
  • Ervaring in de rol van beleidsadviseur of projectleider, bij voorkeur binnen het vakgebied HR.
  • Ervaring in het schrijven van beleidstekst.
  • Kennis en ervaring van en met het HR instrumentarium.


Wensen

  • Meerdere opdrachten op dit gebied een pré.


Competenties

  • Communicatief vaardig, vooral goed kunnen schrijven en kunnen aansluiten bij de doelgroep.
  • Organisatiesensitiviteit
  • Analytisch en probleemoplossend vermogen
  • Verbinder
  • Resultaatgericht.

  Dit bieden wij Het gaat om gemiddeld 24 uur per week voor in ieder geval 6 maanden met optie op verlenging.
De opdracht is ter vervanging van een collega die wegens sabbatical afwezig is voor de periode van een jaar.

De Eisen

  • De kandidaat heeft op cv aantoonbaar minimaal 1 vergelijkbare opdracht in de afgelopen 5 jaar succesvol afgerond bij een complexe (semi-) overheidsorganisatie. Dit is duidelijk beschreven op het cv.
  • De kandidaat heeft op cv aantoonbaar minimaal 3 jaar ervaring in de afgelopen 10 jaar in de rol van beleidsadviseur of projectleider, bij voorkeur binnen het vakgebied HR.
  • Kandidaat heeft op CV aantoonbaar ervaring met het schrijven van beleid. Dit komt duidelijk naar voren op het CV.
  • Kandidaat heeft aantoonbaar kennis en ervaring met het HR instrumentarium. Dit komt duidelijk naar voren op het CV.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • De kandidaat is per direct beschikbaar en uiterlijk 1 januari 2023.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox