Gemeente Rotterdam

Financieel expert - cluster bco

Gemeente Rotterdam

De opdracht­omschrijving

Waar ben jij van?
Heb je behoefte aan een vast takenpakket? En wil je precies weten waar je aan toe bent? Dan is dit niet jouw functie! We zoeken juist een financiële duizendpoot. Een nieuwe collega die breed inzetbaar is. Iemand die in staat is om risico’s en kansen te signaleren en dit vervolgens om te zetten in actie.

Jouw functie
Jij bent dé financiële duizendpoot die het team grootboek van de afdeling Accounting komt versterken. Het team grootboek is een team binnen de afdeling Accounting. Eén van de speerpunten binnen dit team is de bewaking en oplevering van de diverse balansdossiers waarbij kwaliteit en structuur belangrijk zijn. Als financieel adviseur geef je zelf vorm aan je functie en ga je onder andere aan de slag met de onderstaande werkzaamheden:

De kwaliteit van de administratie voortdurend toetsen op de norm;

De kwaliteit van de (bestaande) sturingsinformatie te verhogen/verbeteren en risico’s inzichtelijk te maken en op te lossen;

Diverse financiële sturingsinformatie maandelijks (laten)opstellen, controleren en met elkaar verbinden;

Je stimuleert het kennis delen binnen je eigen team en collega teams;

Het monitoren van de voortgang van uitvoering en oplevering diverse acties tbv de balansdossiers;

Het signaleren van risico’s en in afstemming met de procesverantwoordelijke aandragen van beheersmaatregelen voorzien van een advies;

Je bent verantwoordelijk voor de communicatie en regie binnen je eigen team, voor de

uitvoering van alle taken en bewaking van de voortgang op de uitvoering op basis van de masterplanning;

Je bent in staat om medewerkers te coachen en te begeleiden in hun inhoudelijke ontwikkeling aangaande bovenstaande werkzaamheden;

Je signaleert knelpunten in tijdigheid, volledigheid en juistheid van de uit te voeren werkzaamheden binnen het team en onderneemt passende actie hierop. Je geeft knelpunten tijdig door aan je teamleider en denkt mee over oplossingsrichtingen;

Het leveren van bijdrage aan de ontwikkeling van het team grootboek van de afdeling accounting;

Deelname aan het periodiek overleg (dagelijks/wekelijks) waar de voortgang in zijn geheel wordt besproken.

Jouw profiel
Het belangrijkste is dat jij als financieel adviseur de touwtjes in eigen handen neemt en passie hebt voor dit vak. Je bent proactief en bent gewend om op een hoger abstractieniveau te werken en te denken. Daarnaast werk je zelfstandig en planmatig en beschik je over goede communicatieve vaardigheden, je houdt rekening met verschillende niveaus en belangen, herkent tegenstellingen en kiest een geschikte aanpak. Je bent kritisch draagt verantwoordelijkheid voor de communicatie binnen het team grootboek voor de uitvoering van alle taken en bewaakt de voortgang op de uitvoering. Als financieel adviseur heb je overtuigingskracht en ben je uitstekend in staat om anderen mee te nemen in voorstellen die je zelf ook schrijft en presenteert.

Je luistert actief, geeft helder en duidelijk uitleg en maakt complexe zaken begrijpelijk. Jouw collega’s kunnen dit terug zien aan jouw adviesvaardigheden. Je bent omgevingsbewust en kan goed samenwerken. Je neemt initiatief en stimuleert interne, dan wel externe samenwerkingsverbanden in de werkomgeving en je weet personen met uiteenlopende belangen op één lijn te krijgen. Je bent integer en houd je aan afspraken en bewaakt naleving van afspraken van anderen. Je bent oplossingsgericht en signaleert knelpunten in tijdigheid, volledigheid en juistheid en onderneemt met jouw creativiteit passende actie hierop. Je durft knelpunten tijdig door te geven aan je teamleider en denkt mee in het werkproces. Je bent als financieel adviseur flexibel en je hebt een ‘antenne’ voor de belangen van anderen en speelt hier actief op in vanuit het organisatiebelang.


Eisen

Je hebt een afgeronde WO-opleiding Accountancy afgerond;

Je hebt minimaal twee jaar werkervaring met audits/samenstellen van balansdossiers opgedaan in de afgelopen vijf jaar;

Je hebt minimaal twee jaar kennis en werkervaring van de financiële administratie opgedaan in de afgelopen vijf jaar;

Je hebt minimaal twee jaar werkervaring met financiële verslaglegging opgedaan in de afgelopen vijf jaar;

Je hebt minimaal twee jaar werkervaring met het adviseren van complexe en inhoudelijke financiële vraagstukken en processen opgedaan in de afgelopen vijf jaar;

Je hebt ervaring met het programma Excel. Je hebt ervaring met analyse en rapportage, het opstellen van draaitabellen en het gebruiken van zoekformules;

Je hebt ervaring in het begeleiden en adviseren van medewerkers binnen een financiele administratie;

Je beheerst de Nederlandse taal in woord en geschrift.

Wensen

Je hebt ervaring met het LEAN werken;

Je hebt als financieel expert werkervaring binnen een gemeente met minimaal 300.000

inwoners;

Je hebt minimaal één jaar werkervaring met het systeem Oracle business suite ebs of een gelijkwaardig ERP-systeem;

Je hebt kennis van de wet Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeentes (BBV);

De afdeling
De afdeling Accounting, onderdeel van de directie Financiën en Inkoop, en Juridische zaken richt zich op de registratie van alle financiële basisinformatie in de financiële administratie. Het gaat hier om transactie verwerkende processen die gestandaardiseerd worden uitgevoerd binnen de concernadministratie. De afdeling bestaat uit de onderdelen debiteuren, crediteuren, grootboek, projecten, subsidies, liquide middelen en het centrale team. Primaire doelstelling van de afdeling is zorg te dragen voor een financiële administratie die op orde is en daarmee het fundament van de financiële huishouding van het concern.

Onze organisatie
Het cluster Bestuurs- en Concernondersteuning is de spil van de gemeentelijke organisatie en maakt kaders voor het hele concern. Zij zorgt enerzijds dat het college van burgemeester en wethouders de stad kan besturen en de schakel is tussen de burgers, het stadsbestuur en de gebieden. Anderzijds is het cluster de schakel met de overige (beleids)clusters op het gebied van bedrijfsvoering. ICT, HR, Facilitaire Zaken, Juridische Zaken, Onderzoek, Financiën, Inkoop en Communicatie zijn gebundeld. Zo levert het cluster haar bijdrage die de organisatie nodig heeft bij het uitvoeren van haar werk voor de stad. Het cluster Bestuurs- en Concernondersteuning biedt vakmanschap en kwaliteit, en speelt flexibel in op de vraag. Tegelijkertijd staat de positie van de medewerkers centraal. Bij de gemeente Rotterdam krijg je de kans jezelf te ontwikkelen en te werken aan je persoonlijke ambities. Hiermee maak je het verschil in een organisatie die werkt voor de stad Rotterdam.

De Eisen

  • WAADI Indien u tegen vergoeding arbeidskrachten ter beschikking stelt aan de gemeente Rotterdam om onder onze leiding en toezicht arbeid te verrichten, dient uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel te blijken dat u dit wettelijk mag doen conform de Wet Allocatie Arbeidskrachten Door Intermediairs (Waadi).  De gemeente checkt dit bij opdrachten onder leiding en toezicht via deze Link naar de KvK Waadi check website. U verklaart dat u bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel WAADI geregistreerd bent.
  • Geschiktheid Kandidaat Inschrijver verklaart dat de kandidaat geschikt is voor inzet op de opdracht. Hiertoe heeft Inschrijver ten minste: De inhoud van deze uitvraag gelezen en begrepen. Onder de inhoud van deze uitvraag verstaan wij het volgende: het functieprofiel of opdrachtomschrijving behorend bij deze uitvraag; de van toepassing zijnde voorwaarden; Middels passende en realistische selectie- en screeningsinstrumenten de volgende zaken vastgesteld: dat de kandidaat volledig voldoet aan alle in deze uitvraag gestelde eisen; dat inzet van de kandidaat tot een redelijk te verwachten professionele uitvoering van de opdracht en/of vervulling van de functie leidt; dat uit het (arbeids)verleden van de kandidaat geen bezwaren ten aanzien van inzet op de opdracht blijken: Kandidaat is afgelopen 2 jaar niet in dienst geweest van de gemeente Rotterdam. Knock-out Het bovenstaand gestelde betreft een eis (knock-out). Indien de inschrijving niet aantoonbaar voldoet aan deze eis komt de inschrijving niet voor gunning in aanmerking.
  • Curriculum Vitae U dient hier het CV van de kandidaat te uploaden. Het CV dient ter verificatie van het gestelde in de Inschrijving. Vermeld in de Bestandsnaam van het CV de naam van de kandidaat en de naam van u als Inschrijver. Vormvereisten CV: Volledige naam + voorletters kandidaat; Beschikbaar voor x aantal uren vanaf startdatum; Opleiding; Werkervaring; Specifieke kennis; Systeem kennis; Relevante nevenactiviteiten; Gevraagde certificaten + naam instituut + datum behaald; De CV dient opgesteld te zijn in het Nederlands; maximaal 5 A4 enkelzijdig groot. U bevestigt het Curriculum Vitae van de kandidaat te hebben geüpload. Knock-out Het bovenstaand gestelde betreft een eis (knock-out). Indien de inschrijving niet aantoonbaar voldoet aan deze eis komt de Inschrijving niet voor gunning in aanmerking.
  • Vanaf heden is het niet meer nodig om deze documenten te uploaden in Mercell. In plaats daarvan vragen wij u deze documenten wel op te vragen bij de kandidaat en in eigen beheer te houden tot tenminste 12 maanden na afloop van de opdracht inclusief eventuele verlengingen en daarbij vragen wij u akkoord te gaan met onderstaande. Opdrachtnemer gaat akkoord met onderstaande voorwaarden: 1. Opdrachtnemer garandeert dat hij voorafgaand aan de datum waarop de opdracht tot plaatsing van een kandidaat definitief wordt gegund beschikt over:  een volledig en correct door de kandidaat ingevulde en ondertekende Verklaring informatiegebruik en geheimhouding; een volledig en correct door de kandidaat ingevulde en ondertekende Integriteits- en geheimhoudingsverklaring; een volledig en correct door de kandidaat ingevulde en ondertekende Verklaring arbeidsverleden; een Verklaring omtrent het gedrag op punten 11, 12 en 13 van de kandidaat, tenzij dit anders is aangegeven in het functieprofiel,  die niet ouder is dan 5 jaar ten opzichte van de datum waarop de opdracht definitief wordt gegund en waaruit geen bezwaren blijken ten aanzien van het inzetten van de kandidaat op de opdracht (VOG). Opdrachtnemer garandeert dat hij ook tijdens de gehele looptijd van de opdracht beschikt over een geldige VOG van de kandidaat; 2. Opdrachtnemer is van rechtswege in verzuim op het moment dat hij de verplichting in het eerste lid niet uiterlijk voorafgaande aan de datum waarop de opdracht tot plaatsing van een kandidaat definitief wordt gegund is nagekomen.  3. De gemeente Rotterdam is gerechtigd om van Opdrachtnemer te verlangen dat hij op eerste verzoek met (de hierboven genoemde) relevante stukken aantoont dat hij de verplichting uit lid 1 (tijdig) is nagekomen. 4. Indien bij Opdrachtnemer het vermoeden bestaat of redelijkerwijs zou moeten bestaan dat hij de verplichting uit het eerste lid niet (tijdig) zal kunnen nakomen, dient hij de gemeente Rotterdam hiervan onverwijld schriftelijk op de hoogte te brengen via de algemene mailbox [servicepuntexterneinhuur@rotterdam.nl] met vermelding van de naam van de kandidaat en het specifieke tendernummer. 5. Opdrachtnemer kan zich jegens de gemeente Rotterdam niet op overmacht beroepen terzake de niet nakoming van de verplichtingen uit deze bepaling. 6. Indien Opdrachtnemer één of meerdere van zijn verplichtingen uit deze bepaling niet of niet tijdig nakomt, is hij aansprakelijk voor alle schade die de gemeente Rotterdam daardoor lijdt of nog zal lijden. Onverminderd de rechten die de gemeente Rotterdam heeft op grond van de wet, is hij in dat geval gerechtigd om:   zijn verplichtingen uit de opdracht tot plaatsing van de kandidaat op te schorten en/of de geleden of nog te lijden schade als gevolg van de tekortkoming te verrekenen met (toekomstige) vorderingen die de Opdrachtnemer heeft op de gemeente Rotterdam en/of de kandidaat per direct op non-actief te stellen en/of de Opdracht tot plaatsing van de kandidaat (definitief) te beëindigen.   7. Voorafgaande aan een eventuele plaatsing informeert Opdrachtnemer de kandidaat over de noodzaak om de documenten genoemd in het eerste lid op tijd bij Opdrachtnemer aan te leveren en over de gevolgen (non-actiefstelling en/of beëindiging opdracht tot plaatsing) die de gemeente Rotterdam kan verbinden aan de niet nakoming van deze verplichting.

De Wensen

  • Systeemkennis Geef aan of de kandidaat beschikt over de volgende systeem kennis: Je hebt minimaal één jaar werkervaring met het systeem Oracle business suite ebs of een gelijkwaardig ERP-systeem;   Indien u verklaart dat de kandidaat over de genoemde systeem kennis beschikt dient hij aantoonbaar over de genoemde systeem kennis te beschikken zodat dit leidt tot een redelijk te verwachten professionele uitvoering van de opdracht en/of vervulling van de functie. (Pas tekst vraag aan)
  • Je hebt een afgeronde WO-opleiding Accountancy afgerond; Je hebt minimaal twee jaar werkervaring met audits/samenstellen van balansdossiers opgedaan in de afgelopen vijf jaar; Je hebt minimaal twee jaar kennis en werkervaring van de financiële administratie opgedaan in de afgelopen vijf jaar; Je hebt minimaal twee jaar werkervaring met financiële verslaglegging opgedaan in de afgelopen vijf jaar; Je hebt minimaal twee jaar werkervaring met het adviseren van complexe en inhoudelijke financiële vraagstukken en processen opgedaan in de afgelopen vijf jaar; Je hebt ervaring met het programma Excel. Je hebt ervaring met analyse en rapportage, het opstellen van draaitabellen en het gebruiken van zoekformules; Je hebt ervaring in het begeleiden en adviseren van medewerkers binnen een financiele administratie; Je beheerst de Nederlandse taal in woord en geschrift.
  • Ervaring in de gevraagde functie Geef aan of de kandidaat in relatie tot deze uitvraag aantoonbaar beschikt over de volgende werkervaring: Je hebt ervaring met het LEAN werken; Je hebt als financieel expert werkervaring binnen een gemeente met minimaal 300.000 inwoners; Indien u verklaart dat de kandidaat over de genoemde ervaring beschikt dient hij aantoonbaar over de genoemde ervaring te beschikken zodat dit leidt tot een redelijk te verwachten professionele uitvoering van de opdracht en/of vervulling van de functie. - Je hebt ervaring met het LEAN werken. - Je hebt als financieel expert werkervaring binnen een gemeente met minimaal 300.000 inwoners - Geen van bovenstaande antwoorden.
  • Specifieke kennis Geef aan of de kandidaat beschikt over de volgende specifieke kennis: Je hebt kennis van de wet Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeentes (BBV).   Indien u verklaart dat de kandidaat over de genoemde specifieke kennis beschikt dient hij aantoonbaar over de genoemde specifieke kennis te beschikken zodat dit leidt tot een redelijk te verwachten professionele uitvoering van de opdracht en/of vervulling van de functie.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox