Nationale Politie
max €120 per uur
Utrecht
36 uur per week
01 augustus 2025
31 december 2025
Opdrachtomschrijving
Expert Wet open overheid communicatie heeft als opdracht het ontwikkelen van specifieke communicatiemiddelen om specifieke doelgroepen binnen de politieorganisatie voor te bereiden op openbaarmaking van informatie op basis van de Wet open overheid. Als richtlijnen gelden een vastgestelde communicatiestrategie Wet open overheid en een geformuleerde visie over (actieve) transparantie binnen de politie.
De omvang van de opdracht geldt voor de gehele politieorganisatie: regionale eenheden en landelijke organisatieonderdelen: LX/LO, PDC en Staf KL.
De opdracht is opgedeeld in onderdelen die samenvallen met de verschillende categorieën van de Wet open overheid waarover informatie openbaar moet worden gemaakt. Vanuit de communicatiestrategie worden per categorie van openbaarmaking een communicatieplan en communicatiemiddelen uitgewerkt en geïmplementeerd. Per categorie worden de producten beoordeeld.
Bij de inzet van communicatiemiddelen moet er rekening gehouden worden dat het onderdeel is van een veranderproces voor de gehele politieorganisatie in het algemeen en specifiek per doelgroep.
De opdracht is voltooid als de Expert:
Verantwoordelijkheden
Specifieke kennis en vaardigheden m.b.t. het implementeren van de Wet open overheid. Het mondeling en schriftelijk kunnen uitleggen wat deze Wet betekent voor iemands werkproces. Als Expert pas je dat direct toe in de communicatiemiddelen die je inzet. De Expert reikt tips en handvatten aan voor het schrijven voor de openbaarheid. De Expert draagt het schrijven op communicatie B1-niveau uit en past het zelf toe.
De Expert moet zowel kunnen inspelen op de veranderingen m.b.t. werkprocessen, IV-voorzieningen (systemen en tools) én bijdragen aan de benodigde cultuur- en gedragsverandering.
De Expert moet naast het kunnen ontwikkelen van communicatiemiddelen, vooral kunnen bijdragen aan de benodigde cultuur- en gedragsverandering. Het kunnen aantonen van toepassing van verandermanagement in verandertrajecten waarbij werkprocessen zijn aangepast, nieuwe IV is ingezet en de gewenste verandering in mindset en gedrag tot stand is gekomen: van een gesloten cultuur naar een open tenzij cultuur. Waarbij transparantie als belangrijke waarde wordt gezien.
Een opleiding (cursus) in verandermanagement is een belangrijke pré.
Bij deze aanvraag gaat het om een werkrelatie op basis van een resultaatgerichte opdrachtdefinitie. De uitvoering vindt plaats vanuit van de vakinhoudelijke professionaliteit, zelfstandigheid, kennis en vaardigheden (expertise) van de kandidaat. Er is geen sprake van inzet op basis van een arbeidsverhouding en dient ook niet als zodanig te worden aangemerkt. De opdracht start op het moment dat de kandidaat start en de opdracht stopt op het moment dat het resultaat door de politie goedgekeurd is (decharge). Tussentijds evaluatie zal periodiek en in afstemming plaatsvinden.
Voor deze opdracht is een betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.
Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.
Te behalen resultaten binnen de gestelde termijn
: Er zijn 8 categorieën waarvoor de politie documenten op basis van de Wet open overheid actief gaat openbaar maken. Van deze 8 categorieën zal specifiek voor 6 ervan communicatie moeten worden ontwikkeld en gerealiseerd, dat betreffen de categorieën: Woo-verzoeken, Convenanten, Klachtoordelen, Beschikkingen, Onderzoeksrapporten en Adviezen.
De opdracht is opgedeeld in deelopdrachten met de volgende resultaatsverplichtingen die zelfstandig opgepakt moeten worden:
Competenties
Creativiteit - Bekijkt vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken. Komt tot originele, oorspronkelijke en vernieuwende ideeën of oplossingen voor problemen die met de functie verband houden.
Initiatief - Signaleert kansen. Handelt ernaar en durft daarbij risico’s te nemen om uiteindelijk een bepaald herkenbaar voordeel voor de organisatie te behalen. Begint liever uit zichzelf dan passief af te wachten.
Klantgerichtheid - Herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in.
Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid - Maakt feiten, meningen en ideeën aan anderen in begrijpelijke taal mondeling duidelijk.
Organisatiesensitiviteit - Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen.
Overtuigingskracht - Toont gedrag dat erop is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën.
Resultaatgerichtheid -Maakt een vertaalslag van doelen naar beoogde resultaten en weet deze op een efficiënte en effectieve wijze te realiseren. Toont zich aanspreekbaar op resultaten.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox