Gemeente Leiden

Ervaren ontwerper openbare ruimte

Gemeente Leiden

De opdracht­omschrijving


De afdeling Duurzame Leefomgeving is een afdeling binnen het cluster Stedelijke Ontwikkeling van de Gemeente
Leiden. De afdeling bestaat uit ontwerpers (zowel openbare ruimte, groen als verkeer), opgavemanagers en
beleidsmedewerkers.
Het team Ontwerp is een spin in het web binnen Leiden, samenwerken staat hoog in het vaandel, zowel met
beleidsmakers (voornamelijk duurzaamheid, mobiliteit en ruimtelijke ordening) als uitvoerders (Projectbureau) en
beheerders. Het team werkt integraal aan een duurzame leefomgeving, waarin klimaatadaptatie, biodiversiteit,
circulaire economie en energietransitie belangrijke pijlers zijn.
Door vroegtijdig in projecten mee te draaien, op creatieve wijze te ontwerpen en te adviseren binnen de gestelde
beleidskaders, bouwen we mee aan een bereikbare en leefbare stad. Dit doen we in een stad die tegen zijn
grenzen zit en waar elk stukje grond (zowel boven als onder de grond) schaars is. Een mooie uitdaging waar een
ontwerper echt meerwaarde heeft, door het kiezen van de juiste oplossing op de juiste plek.

Omdat we voorzien dat er voor de komende jaren nog een grote vraag aan werk op het team af komt, zijn we op
zoek naar een ervaren openbare ruimte ontwerper die bekend is met gemeentelijke procedures en ruimtelijke
kaders en binnen (grote) projecten kan fungeren als vertegenwoordiger van de afdeling DLO.
We zoeken iemand die de doelstellingen en lokale kenmerken van Leiden en het handboek openbare ruimte kan
vertalen naar gedetailleerde ontwerpen voor de openbare ruimte. En daarnaast deze ontwerpen kan uitwerken
naar tekeningen en visualisaties ten behoeve van presentaties aan bewoners of andere belanghebbenden en die
ook onderbouwingen kan verzorgen voor de Toets en Adviescommissie Openbare Ruimte (TACOR) en het
ontwerp daar kan toelichten.
Ontwerpen worden uitgewerkt en gemaakt in Autocad, waarbij gebruik wordt gemaakt van de NLCS-systematiek
(Nederlandse CadStandaard). Ten behoeve van presentaties worden ook andere softwareapplicaties gebruikt,
zoals Adobe CS, SketchUp, etc.

Werkzaamheden die moeten worden verricht zijn o.a.:
-
Het ontwerpen van de openbare ruimte van schetsontwerp tot voorlopig en definitief ontwerp. Hierbij horen
ook de bijbehorende uitwerkingen en detailleringen.
-
Het uitwerken van ontwerpen naar presentatiemateriaal ten behoeve van participatie
-
Het voeren van overleg en bijdragen aan werksessies met projectteamleden, externe stakeholders en
bewoners.
-
Ontwerpen van anderen toetsen op ruimtelijke kwaliteit en stimuleren ontwerpen te verbeteren;
-
Het presenteren van plannen binnen ontwerp- en projectteams, bij participatie-avonden, externe partijen en
indien nodig bij bestuurlijke bijeenkomsten.

De werkzaamheden worden uitgevoerd in nauw overleg met projectmanagers en ambtelijke collega’s vanuit een
breed palet van vakgebieden.

2


Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 1 Beschikbaar voor het aantal uitgevraagde werkuren per week; 2 Een relevante ontwerpopleiding op minimaal Hbo-niveau (bv Tuin- en landschapsinrichting, Landschapsarchitectuur), denk aan Larenstein of gelijkwaardig; 3 Minimaal 5 jaar werkervaring als openbare ruimte ontwerper of landschapsontwerper/-architect in stedelijk gebied; 4 Minimaal 5 jaar ervaring met werken voor (middel)grote gemeente(n); 5 Aantoonbare ervaring met participatie in de brede zin van het woord; 6 Antoonbare ervaring met werken in multidisciplinaire projectteams; 7 Aantoonbare ervaring met het werken met Autocad volgens de NLCS-systematiek of een gelijkwaardig pakket; 8 Aantoonbare ervaring met SketchUp en het Adobe CS-pakket of gelijkwaardige pakketten.

De Wensen

  • Motivatiebrief en CV Met dit subgunningscriterium wenst de aanbestedende dienst aan de hand van het CV en de motivatiebrief van de kandidaat inzicht te krijgen in ervaring, opleiding(en), expertise en de toegevoegde waarde van de aangeboden kandidaat. Inschrijver dient een CV te overleggen, waarin de opleiding(en) en werkervaring van de aangeboden kandidaat staat beschreven. Inschrijver beschrijft in de motivatiebrief wat voor werkzaamheden de aangeboden kandidaat heeft gedaan bij vorige werkgevers, die maken dat de kandidaat nu de expertise in huis heeft die wij vragen en beschrijft wat de toegevoegde waarde van de kandidaat is voor de Gemeenten zal zijn. Let op! Geef duidelijk per eis aan dat de aangeboden kandidaat daaraan voldoet, bijvoorbeeld: - Eis 1 voldoet, omdat kandidaat.. - Eis 2 voldoet, omdat kandidaat.. Upload hier uw Motivatiebrief en CV
  • Interview Tijdens het interview met de aangeboden kandidaat wenst de aanbestedende dienst inzicht te krijgen in de dienstverlening die kandidaat kan leveren. Gekeken zal worden naar aansluiting op het CV, de persoon, ervaring, karakter en zijn/haar toegevoegde waarde.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox