De Algemene Rekenkamer

Eind- en webredacteur

De Algemene Rekenkamer

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving:

Reden verzoek tot inhuur
• eind- en webredactie is nodig om kwalitatief hoogstaande inhoud te kunnen blijven leveren en de frequentie van ons digitale magazine op vier keer per jaar te houden.

De op te leverende taken zijn:
* Eind- en webredactie van ons digitale magazine, 4 nummers per jaar
* Jaarplanning maken, analyseren statistieken, concept inhoudsplan maken
* Bijwonen van de redactievergadering, 4 keer per jaar 1 uur op locatie
* Briefen van en contact onderhouden met de redactiecollega’s over de artikelen en foto’s
* (Mee)schrijven met/van 1 á 2 artikelen inclusief maken van foto’s
* Vormgeving in InDesign (opmaak artikelen en foto’s)
* PDF voldoet aan de toegankelijkheidseisen die gelden binnen de rijksoverheid: WCAG 2.2 richtlijnen
* Publicatie via intranet voorbereiden

Nadere toelichting
Producten en werkwijzen van de kandidaat voldoen aan de normen van de Algemene Rekenkamer.
Kandidaat is gehouden aan geheimhouding en tekent daartoe een geheimhoudingsverklaring.

Resultaatgebied & Verantwoordelijkheden

  • Jaarplanning maken en bijwonen van 4 redactievergaderingen van ieder 1 uur (live op locatie).
  • Begeleiden van het schrijfproces van de redactieleden en het sensitief sturen op de deadlines
  • Meeschrijven met gemiddeld 1 a 2 artikelen per nummer
  • Opleveren van 4 digitale personeelsmagazine in Indesign bestaande uit gemiddeld 6 artikelen.
  • Voldoen aan de toegankelijkheidseisen die gelden binnen de rijksoverheid: WCAG 2.2 richtlijnen

 

Achtergrond opdracht:

Reken maar is het personeelsmagazine van de Algemene Rekenkamer. Het blad bestaat sinds 1987 en wordt sinds 2015 digitaal uitgegeven. In 2018 is de Reken maar onderdeel geworden van de geïntegreerde communicatiestrategie en is de Algemene Rekenkamer gaan werken met inhouds- en contentplannen. Hiermee draagt het magazine expliciet bij aan de interne communicatiedoelstellingen (goed geïnformeerde, betrokken en verbonden medewerkers) en is het onderdeel van de totale crossmediale middelenmix waardoor alle middelen elkaar versterken.

In 2025 is uit een lezersonderzoek gebleken dat de Reken maar nog steeds voldoet aan de doelstellingen. Uit de cijfers blijkt dat 53 procent van de respondenten (totaal 130) elke editie doorbladert, 21 procent alles leest en 22 procent instapt in het artikel (bijvoorbeeld via de Kenniskamer, ons intranet) zodra een onderwerp hen aanspreekt. Opvallend is dat 80 procent zich dankzij Reken maar meer betrokken en/of verbonden voelt met collega’s. Vooral de humaninterestverhalen scoren hoog. Gemiddeld downloaden 248 unieke gebruikers de pdf (van de 300) en gemiddeld klikken nog eens 90 unieke gebruikers op een herhaalartikel op het intranet. “We zijn al zo veel met inhoud bezig. Het is dan juist leuk om in de Reken maar de mens achter het werk te leren kennen,” zoals een collega het mooi verwoordde.

De Reken maar wordt vooral gewaardeerd vanwege de persoonlijke en informele toon en de ruimte voor achtergrondverhalen over collega’s. Dat draagt bij aan onze betrokkenheid en verbinding met elkaar. Voor organisatorisch nieuws en informatie grijpen collega’s liever naar andere middelen. De Algemene Rekenkamer wil daarom verder investeren in met name betrokkenheids- en verbindingsfunctie van het personeelsmagazine. Qua soort artikelen zitten we nu op 80% human interest en 20% inhoudelijk.

De senior communicatieadviseur bereidt als hoofdredacteur de redactievergaderingen samen met de eind- en webredacteur voor, zorgt voor de verbinding met strategische onderwerpen, is aanspreekpunt voor vragen en dilemma’s, keurt het definitieve inhoudsplan met de onderwerpen goed en geeft akkoord op de definitieve teksten en de publicatie.

Collega’s uit de organisatie (7 in totaal; zowel vanuit Onderzoek als Staf) vormen de redactie, zij denken mee over de inhoud in een redactievergadering die vier keer per jaar plaatsvindt en schrijven daarna mee. In totaal produceren we per nummer gemiddeld 6 artikelen waarbij we terugkerende rubrieken hebben.

De eind- en webredacteur maakt de jaarplanningen (inclusief de deadlines tijdens het schrijfproces en de vormgeving) en de concept inhoudsplannen, coördineert het schrijfproces en houdt contact met de redactiecollega’s en de hoofdredacteur, denkt mee met onderwerpen en vernieuwingen (ook op basis van de leescijfers), schrijft (mee met) doorgaans 1 à 2 artikelen, zorgt voor de eindredactie en de vormgeving in InDesign. Daarnaast zorgt de eind- en webredacteur dat de pdf voldoet aan de toegankelijkheidseisen die gelden bij de rijksoverheid en werkt mee aan de definitieve publicatie op de Kenniskamer, ons intranet.

 

Vakmatige taken

  • Deskundigheid; onberispelijke beheersing van de Nederlandse taal,
  • Zeer goede kennis van het maken van digitale personeelsmagazines
  • Zeer goede kennis van Indesign
  • Zeer goede kennis van het toepassen van de toegankelijkheideisen van de rijksoverheid:
  • WCAG 2.2 richtlijnen
  • Coördineren en begeleiden van een redactie bestaande uit collega’s uit de organisatie
  • Creatief schrijven voor (digitale) artikelen
  • Ervaring met interviews afnemen
  • Kennis van beeld/fotografie

 

De Eisen

  • Ervaring met interviews afnemen
  • Zeer goede kennis van het toepassen van de toegankelijkheidseisen, WCAG 2.2 richtlijnen
  • Onberispelijke beheersing van de Nederlandse taal
  • Zeer goede kennis van het maken van digitale personeelsmagazines
  • Zeer goede kennis van Indesign

De Wensen

  • Kennis van beeld/fotografie

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
20 november 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox