Gemeente Zwolle

Digitaal rechercheur

Gemeente Zwolle

De opdracht­omschrijving

Werkomgeving (afdeling Inkomensondersteuning)
De focus van de eenheid SoZaWe ligt op werk, re-integratie en participatie. De afdeling IO bevordert dat de financiële situatie van de klant geen belemmering vormt voor werk, re-integratie en participatie.
De afdeling bestaat uit Team Inkomen, Team Schulddienstverlening en Team Handhaving. De missie van afdeling Inkomensondersteuning (IO) is het bevorderen van de financiële zelfredzaamheid van de klant, uitgaande van zijn/haar eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden. Wij doen dit samen met onze partners in de stad op een slagvaardige en respectvolle wijze.
De vacature is ontstaan binnen het team Handhaving.

Team Handhaving
Houdt zich bezig met handhaving van wet- en regelgeving op het gebied van sociale zekerheidsfraude.
Voor team Handhaving zoeken wij een digitaal rechercheur.
Bij team Handhaving werken 20 medewerkers: 1 teammanager, 2 coördinatoren, 5 consulenten Handhaving, 1 administratief medewerker, 5 toezichthouders WMO en 6 sociaal rechercheurs. De toezichthouders WMO en de sociale recherche werken voor 10 gemeenten, waarvan Zwolle centrumgemeente is.

De gemeenten van onze regio dragen zorg voor de kwaliteit van de voorzieningen in het kader van de PW en WMO. Daarvoor wijzen zij toezichthouders aan. Zij hebben de taak om te controleren of de kwaliteit/rechtmatigheid goed is georganiseerd en er zich geen onrechtmatige situaties voordoen. Maar bovenal dragen zij eraan bij om door onderlinge samenwerking, uitwisseling en kennisdeling de kwaliteit van de voorzieningen te bevorderen.
De sociale recherche werkt voor een samenwerkingsverband van 10 gemeenten, waarvan Zwolle centrumgemeente is. De kerntaak van de sociaal rechercheur bestaat uit het in opdracht van de deelnemende gemeenten instellen van strafrechtelijke of bestuursrechtelijke onderzoeken naar bijstandsfraude, en het adviseren en ondersteunen van deze gemeenten.

Ter ondersteuning van deze taken zijn we per direct op zoek naar enthousiaste digitaal rechercheur, die het leuk vindt om onderstaande taak mee te ontwikkelen en die er niet van terugschrikt als procedures en werkinstructies nog onduidelijk zijn.
Je komt te werken op de afdeling Inkomensondersteuning, in het team Handhaving. Binnen dit team worden hard werken en een grote inzet gecombineerd met een collegiale, open sfeer en gezelligheid.

Functieomschrijving
Je ondersteunt bij onderzoeken naar zorg- en bijstandsfraude.
Je onderzoekt, analyseert en verricht onderzoeken op internet.
Aan de hand van digitale sporen ben je  direct betrokken bij het vinden van bewijsmateriaal naar
(zorg) fraudeurs.
Je verzamelt en combineert gegevens uit diverse digitale bronnen en stelt deze beschikbaar aan de sociaal rechercheurs en/of toezichthouders WMO voor verder onderzoek. Zo lever jij een belangrijke bijdrage aan het dossier. Jij adviseert over de digitale mogelijkheden en kansen voor het onderzoek.

Persoonlijk profiel

Je hebt een passie voor het uitvoeren van digitaal onderzoeken. Je bent onderzoekend van aard, staat stevig in je schoenen en bent een echte doorzetter. Je onderscheidt gemakkelijk hoofd- en bijzaken en brengt informatie uit diverse bronnen met elkaar in verband. Analyses vertaal je in concrete oplossingen en je bent communicatief. Feiten kun je helder en gestructureerd vastleggen en presenteren in begrijpelijke taal. Bovendien toon je initiatief, signaleer je kansen en ben je alert op trends en ontwikkelingen. Je bent creatief en samenwerken is je op het lijf geschreven. Verder beschik je over:


 

  • kennis van verschillende besturingssystemen, internet & opsporing, open systemen, databases, telecom en multimedia (en de wijze waarop deze onderzocht moeten worden);
  • ervaring met rechercheonderzoeken en zoekmethodieken.
  • ervaring met Osint.
  • ervaring werken binnen gemeente en specifiek sociaal domein is een vereiste.
  • kennis van één of meerdere digitale specialisaties zoals scripting, veiligstellen en analyseren van gestructureerde en ongestructureerde data;
  • een rijbewijs B;
  • kennis van de Engelse taal in woord en geschrift;

De Eisen

  • Kandidaat beschikt over op CV aantoonbare werkervaring binnen een gemeente en specifiek het sociaal domein.
  • Kandidaat beschikt over op CV aantoonbare ervaring met rechercheonderzoeken en zoekmethodieken.
  • Kandidaat beschikt over een rijbewijs B. Dit blijkt duidelijk op het CV.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Kandidaat beschikt over op CV aantoonbaar minimaal 2 jaar werkervaring binnen een gemeente en specifiek het sociaal domein.
  • Kandidaat beschikt over kennis van verschillende besturingssystemen, internet & opsporing, open systemen, databases, telecom en multimedia (en de wijze waarop deze onderzocht moeten worden). Dit wordt duidelijk toegelicht op het CV.
  • Kandidaat beschikt over op CV aantoonbare ervaring met Osint.
  • Kandidaat beschikt over kennis van de Engelse taal in woord en geschrift. Dit wordt duidelijk toegelicht op het CV.
  • De gesprekken vinden plaats op maandag 3 april 2023 tussen 13:00 en 17:00 uur. Hier graag rekening mee houden.
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan samen met kennis vertrouwen en ervaring worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - digitaal onderzoeken - analyseren - doorzetter - hoofd- en bijzaken onderscheiden - oplossingsgericht - communicatieve vaardigheden - initiatief - creatief - samenwerken

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox