Ministerie van Justitie en Veiligheid
geen max tarief
Zuid-Holland
32 uur per week
01 augustus 2024
24 juli 2024
Beschrijving Opdrachtgever
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid kent vijf directoraten-generaal met een verantwoordelijkheid
voor beleidsontwikkeling en implementatie. Je werkt voor het Directoraat-generaal Rechtspleging en
Rechtshandhaving (DGRR).DGRR opereert in het netwerk van organisaties belast met rechtspleging
en rechtshandhaving zoals de rechterlijke macht (Openbaar ministerie, Rechtspraak),
opsporingsdiensten (politie, bijzondere opsporingsdiensten, Europol, Koninklijke Marechaussee), de
wereld van de juridische beroepen (notariaat, advocatuur, gerechtsdeurwaarders) en gefinancierde
rechtsbijstand en de bestuurlijke wereld van gemeenten, maatschappelijke organisaties en
bedrijven. De nadruk ligt op de verantwoordelijkheid voor de instandhouding van de rechtsorde en
de rechtsstaat en de aanpak van maatschappelijke vraagstukken op het gebied van overlast,
onveiligheid en criminaliteit. De manier van werken wordt gekarakteriseerd door multidisciplinaire
samenwerking, aandacht voor beleidsmatige en operationele vraagstukken, een programmatische
en fenomeengerichte aanpak en snelle interventies bij politiek gevoelige incidenten.
Beschrijving directie/afdeling
De afdeling Keteninformatievoorziening (KIV) is verantwoordelijk voor de inrichting van de
informatievoorziening op ketenniveau binnen de rechtspleging en de rechtshandhaving, in het
bijzonder binnen de strafrechtketen. Zo leveren we kennis en expertise op het gebied van
informatievoorziening binnen het domein van de strafrechtspleging. Hiermee ondersteunt KIV de
strafrechtketen bij het realiseren van de ambities, bijvoorbeeld door participatie in diverse
ketenprojecten en -trajecten zoals de strafrechtketen architectuurraad en het Netwerk Datakwaliteit.
Daarnaast vervullen we de rol van opdrachtgever namens het directoraat-generaal Rechtspleging en
Rechtshandhaving van de Justitiële Informatiedienst (Justid). Hiermee dragen we zorg voor een
aantal belangrijke ketenvoorzieningen, zoals de Justitiële Documentatie en de
Strafrechtsketendatabank.
De afdeling KIV is gepositioneerd binnen het directoraat-generaal Rechtspleging en
Rechtshandhaving (DGRR).Voor de departementsleiding voeren we een aantal adviserende en
beleidsmatige taken uit, die voortvloeien uit de beleidsverantwoordelijkheid van de minister voor de
Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen (Wivvg), de Wet justitiële en
strafvorderlijke gegevens (Wjsg) en de stelselverantwoordelijkheid van de minister voor de
strafrechtketen.
KIV werkt, kortom, op het snijvlak van strafrecht en ontwikkelingen op het gebied van informatie-
uitwisseling, zoals big data en kunstmatige intelligentie. Werken aan deze onderwerpen doen we
nooit alleen, maar altijd in samenwerking met ketenpartners, andere directies en onderdelen binnen
het ministerie van Justitie en Veiligheid en externe organisaties.
V 2.3 d.d. 15 juni 2022
Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel
Wegens het stoppen van de huidige projectsecretaris is het programma Modernisering
Identitietsvaststelling op zoek naar een nieuwe projectsecretaris.
Functiebenaming en beschrijving werkzaamheden
We zijn voor de afdeling Keteninformatievoorziening op zoek naar een projectsecretaris, een paar
extra handen, iemand die inhoudelijk kan bijdragen, ons helpt met maken en bewaken van
planningen, besluiten najaagt, afspraken vastlegt. Kortom… Een alleskunner, maar vooral iemand
die in staat is professionele collega’s binnen de strafrechtketen, op een wijze waarop een goede
projectsecretaris gewend is dat te doen, te ondersteunen.
Beschrijving werkzaamheden
Je opdracht bestaat uit 2 onderdelen:
1. Je ondersteunt het programma Modernisering Identiteitsvaststelling
2. Je ondersteunt de afdeling bij een aantal andere (project)activiteiten.
1. programma Modernisering Identiteitsvaststelling
Het is in de strafrechtketen essentieel dat we weten met wie we te maken hebben. Zo kunnen we
zien of een persoon al eerder in aanraking is geweest met justitie of niet. Soms is de controle van
een identiteitsbewijs voldoende, maar vaak is daar ook een vingerafdruk, gelaatsfoto of DNA voor
nodig. Veel in dit proces gaat goed, maar kan ook beter. Het ICT-landschap dat we daarvoor
gebruiken is deels nieuw en deels verouderd en dringend aan vervanging toe. Al meerdere jaren
staat de vernieuwing van identiteitsvaststelling in de strafrechtketen op de agenda. Vanuit de
afdeling Keteninformatievoorziening is het programma modernisering identiteitsvaststelling
geïnitieerd. Doel van het programma - binnen de organisatiedoelstellingen van de ketenpartners in
de strafrechtketen - is verbetering van de kwaliteit van de identiteitsvaststelling, efficiëntere
processen identiteitsvaststelling in strafrechtketen en modernisering van de informatievoorziening
om verbetering van de kwaliteit identiteitsvaststelling en keten brede efficiëntere processen te
ondersteunen of mogelijk te maken. Enkele onderdelen van het programma zijn:
• Het proces van identiteitsvaststelling en de registratie en beheer hiervan wat start bij de
opsporingsorganisaties en weer eindigt wanneer rechtsopvolging afgerond is;
• De processen van inschrijving van een verdachte van een strafbaar feit in de
Strafrechtketendatabase (SKDB) vanuit Politie / Kmar, CJIB en OM;
• Uitgifte en gebruik van een Strafrechtketennummer (SKN) in de strafrechtketen;
• Kwaliteitsbewaking Identiteitsvaststelling door Matching autoriteit ondergebracht bij Justid
• Vernietiging van persoonsgegevens (na de daarvoor geldende wettelijke bewaartermijn) na
afronding van rechtsopvolging;
• Informatievoorziening/systemen/koppelvlakken ter ondersteuning van bovengenoemde
processen
Jij als projectsecretaris ondersteund dit programma als projectsecretaris in de meest brede zin,
zoals verbinding maken met partners in de keten, verslaglegging, archivering, projectcontrol.
2. Ondersteuning overige activiteiten.
Binnen KIV zijn we verantwoordelijk voor het Protocol Identiteitsvaststelling. Komende tijd worden
hier doorlopende activiteiten voor uitgevoerd. Professionele ondersteuning is hierbij noodzaak, zoals
het creëren en bewaken van overzicht op de voortgang van verschillende activiteiten en het
(inhoudelijk) voorbereiden van vergaderingen, versturen agenda en stukken voor verschillende
overleggen over dit onderwerp, zorgen voor passende verslaglegging, actief bewaken voortgang
uitgezette acties. Hierbij wordt niet geschroomd om ook eigen acties te benoemen en uit te voeren.
Ditzelfde geldt voor enkele (maandelijkse) overleggen, waarvoor KIV de opdrachtgevende partij is.
V 2.3 d.d. 15 juni 2022
Takenpakket.
De projecten worden door een aantal collega’s in gezamenlijkheid opgepakt. Het takenpakket zal er
in grote lijnen als volgt uitzien:
• Meedenken over een goede projectstructuur;
• Bijdragen aan het opzetten van een planning en het bijhouden van de planning;
• Voorbereiden, organiseren en inplannen van vergaderingen (incl. afstemming over een
geschikt tijdstip);
• Verslaglegging van de projectteam / programma overleggen;
• Verslaglegging van andere overleggen (binnen en buiten het bestuursdepartement);
• Bijhouden en verspreiden van de actiepuntenlijst;
• Bewaken van de voortgang;
• Archivering projectdocumentatie;
• Opstellen en bijhouden van portfolio- financiële en voortgangsrapportages en ruimte om bij
te dragen op inhoudelijk vlak.
Competenties.
• Dienstverlenend
• Proactief
• Zelfstandig
• Transparant
• Organisatietalent
• Communicatief vaardig
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox