Gemeente Leiden

Projectleider voorhoflaan - heinsiuslaan

Gemeente Leiden

De opdracht­omschrijving


1.1 Inleiding
De Mobiliteitsvisie Bereikbaarheid en op weg is door de gemeenteraad van Leiderdorp in
2020 vastgesteld. Een van de uitwerkingsplannen is de Nota Circulatie. De nota beschrijft
hoe de gemeente de verschillende opgaven uit de mobiliteitsvisie gaat realiseren. De
Nota Circulatie richt zich specifiek op autoverkeer en houdt rekening met de beleidslijnen
voor langzaam verkeer (voetgangers en fietsers) en het openbaar vervoer. De nota bevat
ook voorkeurskenmerken voor weginrichting. In mei 2025 heeft het college de
wegencategorisering uit de Nota Circulatie geactualiseerd. Daarmee is een aantal
‘wijkwegen’ getransformeerd naar GOW30, wegen met zowel een verblijfsfunctie als een
verkeersfunctie.
1.2 Project Voorhoflaan
De Voorhoflaan is in de nota aangewezen als wijkweg 50 km/u. Het doel van het project
is om de Voorhoflaan te reconstrueren naar een wijkweg. De oorspronkelijke planning
was uitvoering in de periode 2021-2022. Het project is conform planning opgestart, zo
ligt er reeds een schetsontwerp (SO) en een voorlopig ontwerp (VO). Het definitief
ontwerp (DO) is nagenoeg gereed. Het project is echter vervolgens sterk vertraagd,
doordat als gevolg van een dodelijke verkeersongeval op de Rietschans de prioriteiten
zijn verschoven naar de Rietschans. Inmiddels is de Voorhoflaan gecategoriseerd als
gebiedsontsluitingsweg 30 (GOW30), waardoor het ontwerp een aantal aanpassingen
nodig heeft, zodat de maximumsnelheid van 30 km per uur ook daadwerkelijk
ondersteund wordt.
1.3 Samenhang met Heinsiuslaan
De Voorhoflaan maakt samen met de Heinsiuslaan onderdeel uit van de (ongewenste)
doorgaande route om de verkeerslichten op de Engelendaal te mijden. In de Nota
Circulatie was een knip beoogd op de Heinsiuslaan om dit sluipverkeer te weren. Met
een motie is de uitvoering van het project Heinsiuslaan destijds gekoppeld aan die van
de Voorhoflaan.
De Heinsiuslaan is in het najaar van 2024 voorzien van een nieuwe deklaag. Daarbij is
een aantal extra maatregelen uitgevoerd, zoals rode fiets suggestiestroken aan
weerzijden van de rijloper voor autoverkeer. De middenmarkering is niet teruggebracht.
De aansluitingen van de zijstraten zijn voorzien van een uitritconstructie.
Daarbij is de knip op de Heinsiuslaan ter discussie komen te staan. Naast de
Voorhoflaan is ook de Heinsiuslaan gecategoriseerd als GOW30. Daarvoor zijn
aanvullende inrichtingsmaatregelen nodig. (Inclusief een participatietraject dat mede
richtinggevend is.)
Voor de knip zijn er vervolgens meerdere opties. Als uit monitoring blijkt dat de GOW30
maatregelen op de beide lanen voldoende zijn, kan de knip mogelijkerwijs achterwege
blijven. Een andere optie is om bij wijze van pilot een tijdelijke knip te realiseren, die op
basis van monitoring al dan niet definitief kan worden.








1.4 Voorbereiding
Het proces tot Definitief Ontwerp voor de Voorhoflaan is nagenoeg doorlopen. Echter,
door de nieuwe Visie Wegencategorisering die is vastgesteld door het college behoeft
het ontwerp op detail aanpassingen volgens GOW30.
Aankoop terrein. Om het ontwerp mogelijk te maken is een stuk grond aangekocht. De
grondaankoop is inmiddels afgerond.
De engineeringsfase is reeds begonnen, daarvoor is een ingenieursbureau
aangetrokken. Inmiddels is er een concept bestek inclusief tekening en bijlagen voor de
herinrichting van de Voorhoflaan beschikbaar. Er zijn nog geen stukken ten behoeve van
de aanbesteding beschikbaar.
Nutspartijen hebben verleggingen gepland. Het betreft elektriciteit en gas (Liander),
water (Oasen) en data (onder andere KPN en Ziggo).
Het ontwerp is meermaals besproken met hulpdiensten en Qbuzz. Al deze partijen
staan positief tegenover het huidige ontwerp. Daarbij is onder andere afgesproken dat
één haltepaar op de Voorhoflaan komt te vervallen (ter hoogte van de Dragontuin).
Wat betreft de Heinsiuslaan geldt dat er al een recente herinrichting gereed is. Vanwege
de GOW30 categorisering zijn nog enkele aanvullende maatregelen gewenst. En dient
het hele traject rondom de knip te worden uitgevoerd.
Er is een uitgebreid overdrachtsdossier beschikbaar, inclusief noodzakelijke
deelrapporten.
Link naar de beschikbare documenten: Voorhoflaan en Heinsiuslaan - Gemeente Leiderdorp
1.5 Nog te doen
Voor het moment dat aanbesteding kan starten moeten er nog verschillende stappen
worden gezet:
Visie wegencategorisering
Het college heeft de Visie Wegencategorisering vastgesteld. In deze visie worden de
Voorhoflaan en de Heinsiuslaan gecategoriseerd als een gebiedsontsluitingsweg van
30 km/u. Dit betekent dat de eerste ontwerpen die er zijn voor de inrichting van deze
beide straten aangevuld moeten worden met inrichtingskenmerken van GOW30. Dit
vergt ook extra participatie.

Participatie: Informatieavond Definitief Ontwerp (DO)
In december 2022 vond de eerste informatieavond Voorhoflaan plaats waar
deelnemers hun reactie konden geven op het schetsontwerp (SO) en hun wensen en
aandachtspunten voor de herinrichting kenbaar maken. Er zou nog een tweede
informatieavond volgen waarin het definitief ontwerp (DO) gepresenteerd worden.
Deze heeft door het verschuiven van de prioritering naar de Rietschans tot op heden
nog niet plaatsgevonden. De directe omgeving is hierover geïnformeerd.

Relatie met Gallaslaan





Hoewel de Gallaslaan geen deel uitmaakte van de motie van de raad, achten we het
wenselijk dat de Gallaslaan identieke kenmerken krijgt als de Voorhoflaan en de
Heinsiuslaan, waardoor een samenhangend wegbeeld ontstaat.

Verkeersbesluit
Er is een concept verkeersbesluit beschikbaar, deze is opgesteld tot en met het VO.
Voor de nieuwe situatie met 30 km/h als snelheidsbeperking moeten nieuwe
verkeersbesluiten worden voorbereid.


Aanvragen van een kapvergunning
Om de herinrichting Voorhoflaan mogelijk te maken dienen enkele bomen te worden
gekapt en/of verplant. Hiervoor is een kapvergunning vereist.

Opzetten monitoring
We willen weten of het resultaat bevredigend is wat betreft het weren van
sluipverkeer. Bovendien moet monitoring beslissingen onderbouwen over een
eventuele knip in de Heinsiuslaan.
Voorbereiden en begeleiden realisatie Op basis van het DO zal het bestek / de
bestekken gemaakt moeten worden en zal de realisatie aanbesteed dienen te
worden. Vervolgens zal de realisatie begeleid en bewaakt moeten worden.

1.6 Communicatie
In december 2022 vond de eerste informatieavond Voorhoflaan plaats waar deelnemers
hun reactie konden geven op het schetsontwerp (SO) en hun wensen en
aandachtspunten voor de herinrichting kenbaar maken. Een tweede informatieavond
moet nog volgen, stand van zaken zie bovenstaand ‘participatie’. Voor de Heinsiuslaan
GOW30 moet het participatietraject nog worden opgetuigd.
1.7 Monitoring
Aangezien het verkeerskundige doel van de herinrichtingen is om het sluipverkeer tegen
te gaan dat de Engelendaal probeert te omzeilen, is het van belang om te toetsen of dat
doel wordt gehaald. Om die reden moet er monitoring plaatsvinden van het verkeer op
de Voorhoflaan en de Heinsiuslaan. Daartoe zijn om te beginnen nulmetingen
noodzakelijk inclusief herkomst- en bestemmingsmetingen (kentekenonderzoek). De
projectleider is ook verantwoordelijk voor de organisatie van de monitoring.
1.8 Projectteam
Vanwege de pauze in het project moet een nieuw projectteam worden samengesteld
met in ieder geval een communicatieadviseur en een verkeerskundige.

Vanuit de gemeente is ondersteuning mogelijk door een communicatieadviseur en een
participatieadviseur. Zij kunnen helpen met het organiseren van een informatieavond
en het informeren van bewoners en andere belanghebbenden. Een verkeerskundige is
beschikbaar ter advisering en beleidstoetsing van ontwerpen en te nemen maatregelen.








1.9 Profiel van de projectleider
We zijn op zoek naar iemand die ruime ervaring heeft in de planning en organisatie van
herinrichtingsprojecten. Je beheerst het proces van schetsontwerp tot aan het moment
dat de wethouder een lintje doorknipt. Je hebt een civieltechnische of verkeerskundige
achtergrond. Naast die inhoudelijke kennis is het van belang dat je oog hebt voor de
belangen van bewoners en ondernemers en hun inbreng via de participatie serieus mee
laat spelen. Bovendien heb je ervaring met het opereren in een politiek-bestuurlijke
omgeving bij projecten die uiteenlopende reacties kunnen oproepen.
Je combineert jouw expertise in de technische en organisatorische begeleiding van
bouwprojecten met een transparante en open communicatie om goede contacten met
alle belanghebbenden te onderhouden.

Eisen:
- (Uiterlijke) startdatum op 1 september 2025;
- Een afgeronde HBO studie;
- Aantoonbare werkervaring als krachtige projectleider in een vergelijkbare rol in
een vergelijkbaar project;
- Kennis en ervaring op het gebied van projectmanagement en weginrichting;
- Aantoonbare ervaring met het werken in politiek zeer gevoelige projecten. 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • CV en Beantwoording gunningscriteria: Inschrijver levert hier het CV en Beantwoording gunningscriteria aan.
  • Eis 1 Uiterlijke startdatum op 1 september 2025
  • De Inschrijver heeft kennis genomen van de 'Uitnodiging tot inschrijving' en bijbehorende bijlagen zoals bijgevoegd onder deze vraag en gaat akkoord met de gevolgde procedures zoals is beschreven in dit document.
  • Eis 2 Een afgeronde HBO studie
  • Eis 3 Aantoonbare werkervaring als krachtige projectleider in een vergelijkbare rol in een vergelijkbaar project;
  • Eis 4 Kennis en ervaring op het gebied van projectmanagement en weginrichting;
  • Eis 5 Aantoonbare ervaring met het werken in politiek zeer gevoelige projecten.

De Wensen

  • Contactpersoon: Naam: Nummer: Mail:
  • Prijs In onderstaand vak vult u het uurtarief van de kandidaat in exclusief btw. Let op: In deze aanvraag geldt een maximumtarief van €125 inschrijvingen met een hoger tarief zullen terzijde worden gelegd.
  • Wel of geen zzp’er In het kader van de wet DBA en de af te sluiten overeenkomst vernemen wij graag of de door u aangeboden kandidaat een zzp'er betreft. Betreft de door u aangeboden kandidaat/u een zzp'er? - Ja, zzp’er met bemiddeling van een intermediair - Ja, zzp’er zonder bemiddeling van een intermediair - Nee, mijn aangeboden kandidaat betreft geen zzp’er
  • Subgunningscriterium 1: CV en Beantwoording Gunningscriteria (35/100 punten) Inschrijver dient in Mercell een CV en Beantwoording Gunningscriteria in, waarin de opleiding(en), werkervaring en toelichting van de aangeboden kandidaat staat beschreven. De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien: Een afgeronde HBO studie in de richting van bouw- of verkeerskunde is een pré; Beschrijving van de eigen werkwijze binnen de opdracht; Beschrijving van relevante ervaringen voor de opdracht; Visie op de opgave en wat volgens de kandidaat van cruciaal belang is.   Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de Beantwoording Gunningscriteria één (1) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen. Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina’s, wordt alleen het maximale aantal pagina’s beoordeeld.
  • Subgunningscriterium 2 Gesprek (50/100 punten) De kandidaat wordt voor het gesprek uitgenodigd wanneer deze is beoordeeld met een “8” of hoger voor subgunningscriterium 1. CV en Beantwoording Gunningscriteria. De aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de volgende aspecten terug te zien: Uitstekende adviserende vaardigheden, een luisterend oor en heldere communicatie; Betrokken, sociaal vaardig en betrouwbaar; Politieke en organisationele sensitiviteit; Toepassing van eigen ervaring in voorbeelden die in het gesprek worden voorgelegd.
  • Prijs Inschrijver voegt bij deze vraag het ingevulde en rechtsgeldig ondertekende prijsformulier bij waarin Inschrijver zijn uurtarief kenbaar maakt. Het uurtarief is exclusief BTW en hierin zijn inbegrepen salariskosten, sociale lasten, algemene kosten, reis- en verblijfkosten en de kosten voor hulpmiddelen die noodzakelijk zijn bij de uitvoering van de opdracht. Het uurtarief staat vast gedurende de looptijd van het contract en eventuele verlengingen Upload hier uw ingevulde offerte-prijs formulier, ondertekend door een daartoe bevoegd persoon

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
19 augustus 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox