Gemeente Hardenberg

Coördinator opschoning financiële administratie

Gemeente Hardenberg

De opdracht­omschrijving

Werken voor de gemeente Hardenberg: Groei en bloei met ons mee
De gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft de gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.

We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.

Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de “De Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.

Opdracht Achtergrond  
De gemeente bereidt de aanbesteding van een nieuw financieel systeem voor. Vooruitlopend daarop willen we zoveel mogelijk verbeteringen, opschoningen en procesoptimalisaties binnen het huidige systeem doen. Of, als dat nog niet mogelijk is, alvast in kaart brengen. Zo zorgen we dat de organisatie klaar is voor het herontwerp en de implementatie van het nieuwe systeem.  

De coördinatorneemt de regie over dit voorbereidingsproces. Je stuurt binnen je project werkgroepen aan, bewaakt de kwaliteit en werkt in sommige gevallen zelf actief mee. De rol vraagt om zowel organisatorische sturing als inhoudelijk kennis van financiële processen. Je informeert de teamleider F&C regelmatig over de voortgang.  

Doel van de opdracht 
Het aanjagen, coördineren en monitoren van verbeter- en opschoningsacties in het huidige financiële systeem (SAP) en de daarbij horende processen. Waar nodig steek je ook zelf je handen uit de mouwen. Het doel: een actuele en goed ingerichte financiële administratie vóór de start van de aanbesteding. De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden: 

 Projectleiding en coördinatie 

  • Leiden van de regiegroep financieel systeem in nauwe samenwerking met de teamleider F&C. 
  • Coördineren en bewaken van de voortgang, planning en kwaliteit van de werkgroepen, die zijn gericht op verbeteracties in diverse systeemonderdelen en administratieve processen. 
  • Projectmatig aansturen en ondersteunen van trekkers en deelnemers van de werkgroepen. 
  • Signaleren van knelpunten, risico’s en afhankelijkheden tussen werkgroepen. 
  • Zorgen voor samenhang van de initiatieven binnen deze opdracht met de aanbesteding van het financiële systeem. 

Kwaliteit en inhoudelijke bijdrage 

  • Monitoren van de kwaliteit van opgeleverde procesbeschrijvingen, werkinstructies en systeemeisen. 
  • Waar nodig zelf deelnemen aan of begeleiden van werkgroepen met inhoudelijke proceskennis. 
  • Stimuleren van uniforme proces- en documentatieopzet.  
  • Bewaken van (data)kwaliteit en consistentie in grootboekschema’s en stamgegevens.  

Aanjagen en rapporteren 

  • Actief aanjager van voortgang en resultaten, houdt iedereen in beweging.  
  • Opstellen van voortgangsrapportages voor de opdrachtgever. 
  • Bijdragen aan communicatie en kennisdeling binnen de organisatie.  

Afstemming en voorbereiding aanbesteding 

  • Afstemmen met de projectleider aanbesteding over systeemeisen, migratieaspecten en procesontwerpen. 
  • Zorgen dat alle resultaten goed overdraagbaar zijn naar het aanbestedingstraject (documentatie, bevindingen, systeemeisen). 

De resultaten 

  • Een opgeruimde en actuele financiële administratie met opgeschoonde stamgegevens. 
  • Vastgestelde en gedocumenteerde procesbeschrijvingen, werkinstructies en systeemeisen. 
  • Overzichtelijke rapportages van voortgang en kwaliteit per onderdeel 
  • Functionele input voor de aanbesteding van het nieuwe financieel systeem. 

Competenties

  • Analytisch;
  • Teamspeler;
  • Benaderbaar.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma t/m vr

 

De Eisen

  • 4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar bij een overheidsinstelling;
  • 3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met projectleiding of coördinatie in financiële of administratieve verbetertrajecten;
  • 2. Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;
  • 5. Een maximum uurtarief van € 120,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten.

De Wensen

  • 7. Aantoonbare wekervaring met procesverbeteringen, datakwaliteit en systeeminrcihtingen op het gebied van financiele administratie;
  • 10. Aantoonbare werkervaring met om werkgroepen te stimuleren, verbinden en resultaatgericht aan te sturen
  • 9. De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie voor en met een visie voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.
  • 6. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met financiële processen (administratie, grootboek, crediteuren/debiteuren, vaste activa, begroting) bij een gemeente;
  • 8. Aantoonbare werkervaring met SAP in Pink-Roccade;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
06 januari 2026 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox