Gemeente Zoetermeer

Consulent toeslagenaffaire

Gemeente Zoetermeer

  • geen max tarief

  • Zuid-Holland

  • 36 uur per week

  • Zorg en Welzijn
  • 23 oktober 2025

  • 23 april 2026

De opdracht­omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.” 

Conform de aangepaste afspraken rondom payrolling voor gemeenten, is het niet mogelijk op te reageren via een payroll constructie.

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
De gemeente Zoetermeer werkt aan een mooie en leefbare stad, vandaag en in de toekomst. We maken heldere keuzes, leggen verbindingen en benutten de kracht van mensen en organisaties in de stad.
We werken samen op een open, flexibele en lerende manier om maatschappelijke vraagstukken op te lossen – groot en klein, voor de stad en haar inwoners. Mogelijkheden worden benut, kansen worden gepakt en er is ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad bouwen we gezamenlijk aan het Zoetermeer van vandaag én morgen.
Voor de gedupeerden van de toeslagenaffaire hebben wij een speciaal team opgericht Het Loket Toeslagenaffaire is hét tijdelijke aanspreekpunt voor gedupeerden. Hier werken consulenten die samen met partners maatwerk leveren en inwoners begeleiden naar herstel. De huidige caseload en werkdruk zijn dermate groot dat tijdelijk gespecialiseerde expertise noodzakelijk is voor een spoedige afhandeling.

Opdracht
Door de Toeslagenaffaire gedupeerde ouders en kinderen hebben, naar verhouding vaker dan andere inwoners van Zoetermeer, wantrouwen tegenover lokale en landelijke overheidsinstanties en de Belastingdienst in het bijzonder. Ook hebben zij in veel gevallen te maken met zware financiële- en/of multi-problematiek waardoor er in veel gevallen bredere, intensievere en langdurigere begeleiding dan gemiddeld nodig is. Dit vraagt om een specifieke aanpak in begeleiding, casusregie en aanvullende voorzieningen. Hierbij kan tevens gedacht worden aan financiering van maatwerkvoorzieningen die niet in alle gevallen binnen de reguliere kaders vallen, bemiddeling met de Belastingdienst en bemiddelen met andere afdelingen of instanties. Met name in de eerste contact momenten, is er een langere tijd nodig om vertrouwen (terug) te winnen zodat er een grotere kans is dat de aangeboden ondersteuning wordt geaccepteerd.  Er zal middels motiverende gespreksvoering en duidelijke en eerlijke communicatie een vertrouwensband moeten worden opgebouwd met de gedupeerde ouders. Tijdens het gehele ondersteuningstraject blijf jij de casusregisseur en doe jij waar je goed in bent; hulp- en dienstverlening op maat bieden aan de gedupeerde ouders, samenwerken en afstemmen met je collega hulp- en dienstverleners en oog houden voor de wensen en behoeftes van de gedupeerde ouder. De focus ligt dus op de gedupeerden van de Toeslagenaffaire. Wij willen hen helpen om weer op het juiste pad terecht te komen, een nieuwe start te maken en er vervolgens ook niet meer vanaf te raken op financiële en andere gebieden. Het huidige team hanteert een laagdrempelig en zeer ruimhartig beleid. Voor deze opdracht is het van groot belang dat wij inventariseren op welke leefgebieden deze groep extra ondersteuning nodig heeft. De leefgebieden zijn: Zorg (o.a. WMO), jeugd en gezin, Inkomen en participatie, huisvesting. Hij of zij heeft daarbij een scherp en tegelijk inlevend oog voor onderliggende, vaak psychosociale, problematiek en weet daar effectief op te acteren. Daarnaast heeft hij goede kennis van de schuldhulpverlening. Tevens van belang zijn goede, volledige en adequate rapportage en een punctuele administratie. Door de Toeslagenaffaire gedupeerde ouders en kinderen hebben vaker dan andere inwoners van Zoetermeer wantrouwen richting lokale en landelijke overheidsinstanties, met de Belastingdienst in het bijzonder. Daarnaast kampen zij vaak met zware financiële- en/of multiproblematiek. Hierdoor is bredere, intensievere en langdurigere ondersteuning nodig. Het resultaat van jouw inzet is dat de gezinnen een nieuwe start maken, hun situatie duurzaam stabiel blijft en zij sterker worden in hun zelfredzaamheid. Daarnaast versterk je hun vertrouwen in instanties en draag je bij aan een structurele verbetering van hun financiële en sociale positie. 

Competenties
- Groot empathisch vermogen;
- Stressbestendigheid;
- Goede toepassing van timemanagement en caseloadbeheersing;
- Uitstekende mondelinge uitdrukkingsvaardigheid;
- Goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;
- Kan goed omgaan met weerstanden;
- Kan uitstekend samenwerken en is collegiaal;
- Affiniteit met de doelgroep.

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 09 (nieuwe structuur).

Benodigd aantal professionals: 
2.  

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.
De opdracht kan in 4 x 9 uur worden uitgevoerd.
Bij de gemeente Zoetermeer hanteren wij een hybride kantoor-thuiswerk verhouding

 

De Eisen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met schuldhulpverlening, maatschappelijk werk, sociaal casemanager, sociaal raadslid;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als consulent in het kader van de brede ondersteuning bij de toeslagenaffaire bij een andere gemeente;
  • Uiterlijk per 17 november 2025 beschikbaar voor gemiddeld 36 uur per week;

De Wensen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar binnen het Sociaal Domein bij een gemeentelijke organisatie (40 punten); 8.Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met schuldhulpverlening, maatschappelijk werk, sociaal casemanager, sociaal raadslid
  • Aantoonbare werkervaring met Suite4sociaal domein, benoem waar dit is opgedaan
  • 10. Aantoonbare werkervaring als consulent toeslagenaffaire bij een 100.000+ gemeente
  • 11. Een korte en bondige motiveringsbrief (max een half a4) voor de functie, geschreven door de sollicitant zelf

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
23 oktober 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox