Gemeente 's-Hertogenbosch

Consulent inkomen

Gemeente 's-Hertogenbosch

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Samen met je collega’s zorg jij ervoor dat inwoners die recht hebben op een uitkering deze tijdig en juist uitgekeerd krijgen. Je beheert je eigen aanvragen en bent eerste aanspreekpunt voor jouw klanten. Je stelt het recht op (en de hoogte van) de uitkering vast. Je beoordeelt aanvragen op relevante juridische en maatschappelijke aspecten en op het recht op voorliggende voorzieningen. Dit doe je zorgvuldig waarbij je de menselijke maat in ogenschouw neemt en weet hoe je de Omgekeerde Toets kunt toepassen wanneer wenselijk. Je bent proactief, denkt vanuit mogelijkheden en je ondersteunt de klant ook op het gebied van overige inkomensvraagstukken. Wij vinden het belangrijk dat je kan individualiseren en dat je waar nodig maatwerk kan leveren binnen de kaders en de strekking van de Participatiewet. Dit om te komen tot de beste oplossing voor jouw klant.

Je werkt samen met de werkconsulenten om zaken op het gebied van rechtmatigheid en doelmatigheid met elkaar te verbinden. Zo krijg je een compleet en geïntegreerd beeld van de klant met als doel de klant zo goed mogelijk te helpen. Op klantniveau overleg je als consulent inkomen met interne- en externe ketenpartners en instanties in relatie tot verstrekking van uitkeringen en aanverwante regelingen. Hierin neem je een stevige adviserende rol, waarbij je de belangen van de organisatie, de samenleving én de klant tegen elkaar afweegt om tot zorgvuldige besluitvorming te komen. Indien nodig verwijs je cliënten door naar andere afdelingen of partners. Je bent alert op signalen van fraude. Je neemt initiatief om samen met de medewerker van team Ondernemerschap & Handhaving verificatieonderzoeken uit te voeren.
Jouw focus ligt op het beoordelen van nieuwe aanvragen.

Kandidaatomschrijving

Je bent een alerte, klantgerichte persoonlijkheid met affiniteit voor onze doelgroep. Door een passende aanpak en communicatie weet je anderen te overtuigen. Je neemt op basis van professionele en menselijke betrokkenheid verantwoorde besluiten en durft daarbij gebruik te maken van de interpretatieruimte die wet en regelgeving biedt. Je bent je bewust van de effecten van jouw keuzes, besluiten en activiteiten op de gehele organisatie en onderdelen daarvan. Daarnaast voel je je thuis in een omgeving waarin de te leveren dienstverlening moet voldoen aan gestelde eisen, normen en prioriteiten. Je kan snel schakelen én focus houden op doorlooptijden. Je blijft rustig onder (tijds)druk en je kan goed omgaan met de tegengestelde belangen die er soms zijn. Tevens ben je in staat om samen met anderen op een constructieve wijze samen te werken om gemeenschappelijke doelen te behalen. Je streeft naar continue kwaliteitsverbetering en bent proactief op zoek naar veranderingen die de kwaliteit van de organisatie en het werk ten goede komen.

Toelichting op rooster

Startdatum is in overleg maar uiterlijk 3 november 2025. Werkdagen en tijden in overleg.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Aanwezigheid op kantoor Minimaal twee dagen per week aanwezig op kantoor. Andere dagen is thuiswerken mogelijk.
  • Minimaal opleidingsniveau Een HBO Sociaal Juridische Dienstverlening, HBO Rechten of een gelijkwaardige opleiding. Dit moet blijken uit het CV.
  • Minimale werkervaring Minimaal 3 jaar werkervaring in de functie van Consulent Inkomen. Dit moet blijken uit het CV. Werkzaamheden die gericht zijn op de uitvoering van TOZO, TONK of Bijzondere Bijstand vallen niet onder de functie van Consulent Inkomen en worden dus niet meegenomen in het bepalen van het aantal jaren ervaring.
  • Ervaring met afhandelen en besluiten op aanvragen en voeren klantgesprekken Ervaring met het afhandelen en besluiten op aanvragen en het voeren van klantgesprekken. Dit moet blijken uit het CV.
  • Uurtarief Het uurtarief is altijd inclusief reiskosten woon-werkverkeer maar exclusief BTW en exclusief kosten dienstreizen. Bij verlenging van de opdracht is GEEN verhoging van het tarief mogelijk met de volgende kanttekeningen: • In het geval u een CAO toepast dan mag verhoging van het tarief plaatsvinden naar aanleiding van een wijziging van de CAO lonen. • Indien geen CAO wordt gevolgd, dan mag jaarlijkse tariefverhoging plaatsvinden op basis van het CPI indexcijfer.

De Wensen

  • Lokaal beleid Aantoonbare kennis en ervaring met het lokaal beleid van de gemeente 's-Hertogenbosch. Dit moet blijken uit het CV.
  • OIS Ervaring met OIS. Dit moet blijken uit het CV.
  • Omgekeerde toets Ervaring met het uitvoeren van de omgekeerde toets. Dit moet blijken uit het CV.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
30 september 2025 om 05:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox