gemeente Waterland

Consulent inkomen

gemeente Waterland

De opdracht­omschrijving

Organisatie en team
De gemeente Waterland telt ruim 17.000 inwoners en bestaat uit de kernen Broek in Waterland, Ilpendam, Katwoude, Marken, Monnickendam, Overleek, Purmer, Uitdam, Watergang en Zuiderwoude. Waterland wordt gekenmerkt door een combinatie van authentieke kernen met hoogwaardige cultuurhistorische achtergrond, afgewisseld met een groen en open landschap met een bijzonder veenweidegebied. De naam Waterland verwijst naar de vele waterrijke gebieden, en de ligging aan de Gouwzee en het Markermeer. De ligging van Waterland nabij Amsterdam is economisch, recreatief en toeristisch aantrekkelijk. De combinatie van  die factoren wordt ook wel gezien als ‘het Waterlandse goud’.

De gemeente Waterland is een (relatief) kleine gemeente. Typerend voor onze organisatie is het ‘ons kent ons’ gevoel en de korte, informele lijnen. Het enige constante is verandering en dat is voor de gemeente Waterland niet anders. Je komt te werken in het Team Samenleving, cluster Participatie. Binnen team Samenleving werk je samen met de clusters WMO en Jeugd.

Opdracht
Lijkt het je leuk om uit te zoeken of mensen die een uitkering nodig hebben, daar ook recht op hebben? Dan is deze functie als Inkomensconsulent wellicht iets voor jou! In verband met zwangerschapsverlof vervanging is de Gemeente Waterland op zoek naar een Consulent Inkomen voor 36 uur per week.

Als inkomensconsulent zorg jij ervoor dat burgers de uitkering of andere financiële voorzieningen krijgen waar ze recht op hebben. Daarnaast weet je wat te doen wanneer de uitkering niet correct is verstrekt. Dit vraagt om uitzoekwerk en maatwerk waarbij je de huidige financiële situatie in kaart brengt en waarbij de juiste dienstverlening leveren voorop staat. Je hebt oog en oor voor de klant en je kunt je inleven in de situatie en deze goed inschatten. Ook wijs je de aanvrager met respect, op de eigen verantwoordelijkheid. Jouw beschikkingen zijn goed en juridisch verantwoord onderbouwd. Als inkomensconsulent handel je binnen de kaders van de geldende wet- en regelgeving. Je stuurt op zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie.

Taken

  • Voeren van intakegesprekken.
  • Het beheren van je eigen caseload (inclusief beëindigingen, terugvorderingen en fraudeonderzoeken).
  • Beoordelen bijzondere bijstand en minimaregelingen.

Het is in deze rol belangrijk dat je affiniteit hebt met de doelgroep en dat vanuit sociale betrokkenheid verder gekeken wordt dan de primaire vraag. Daarnaast is het in deze rol wenselijk dat je geen 9 tot 5 mentaliteit hebt.

Competentie

In Waterland zijn onze kernwaarden lef, verbinding, vertrouwen, nieuwsgierigheid.

Daarnaast:

  • weet je een caseload te beheren en weet goede resultaten te behalen met je team;
  • ben je in staat de regie te nemen in de gesprekken, waarbij je oog hebt voor de belangen van de gesprekspartner(s) en de gemeenten.;
  • ben je creatief en resultaatgericht en je beschikt over uitstekende sociale vaardigheden, naast een zakelijke instelling;
  • kan je, je zowel schriftelijk als mondeling duidelijk uitdrukken;
  • haal je voldoening uit het helpen van anderen op juridisch gebied en duikt graag in de cijfers.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Een afgeronde HBO opleiding op het gebied van Sociaal Juridische Dienstverlening;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als inkomensconsulent met kennis van de voorliggende voorzieningen;
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiele telefoon.
  • Uurtarief maximaal €75,- excl. BTW, incl. reiskosten en fee Flextender.
  • De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 15 oktober tussen 12.00 uur en 14.30 uur.

De Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Consulent Inkomen bij een gemeentelijke instelling;
  • Aantoonbare werkervaring met behandelen van aanvragen levensonderhoud en aanvragen bijzondere bijstand;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het zelfstandig houden van intake gesprekken en het opstellen van rapportages en beschikkingen (maak aantoonbaar in het cv);
  • Een afgeronde opleiding/ cursus op het gebied van werk en inkomen/ participatie.
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Suite voor Sociaal Domein, benoem waar dit is opgedaan;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
09 oktober 2024 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox