Gemeente Zoetermeer
max €80 per uur
Zuid-Holland
36 uur per week
24 maart 2023
24 september 2023
Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!
Afdeling
De afdeling Communicatie ondersteunt de organisatie waarbij de focus ligt op (complexe) communicatievraagstukken en bij vraagstukken die op de politiek bestuurlijke agenda staan.
Ze adviseert over de profilering van het bestuur en haar beleid. De gemeente heeft een actief mediabeleid, en doet aan onderzoek en monitoring van issues. Communicatie stelt de organisatie in staat om zelfstandig te communiceren binnen de afgesproken uitgangspunten en kaders. Naast advisering blijft hoogwaardige uitvoering bij complexe vraagstukken ook een taak van Communicatie. De afdeling Communicatie bestaat uit bestuurs-communicatieadviseurs/woordvoerders, medewerkers, en adviseurs voor participatie en citymarketing.
Opdracht
De opdracht bestaat uit 3 onderdelen:
1. Het opstellen van een communicatie- en actieplan om de communicatie te verbeteren richting inwoners en binnen de afdeling Stadsbeheer van de gemeente Zoetermeer.
Wat vraagt dit van de collega’s intern qua kennis en vaardigheden?
- Afspraken vastleggen en vertalen naar werkwijze;
- Met wie gaan we communiceren en hoe?;
- Wanneer betrekken we onze omgeving bij werken en projecten?;
- Welke belanghebbenden worden geïnformeerd?;
- Hoe gebruiken we de beschikbaar tools zoals participatie?;
- Welke servicenormen zijn er en hanteren we?;
- Wie communiceert naar buiten?
Aannemers communiceren ook met inwoners:
- Welke afspraken zijn er?;
- Hoe wordt het uitgevoerd? Is uniformiteit haalbaar / nodig?;
- Hoe monitoren wij dat dit goed gaat?
2. Uitvoering geven aan het communicatie- en actieplan:
- Zorgen dat de afspraken duidelijk zijn bij de collega’s;
- Welke rollen zijn er en welke verantwoordelijkheid daarbij past;
- Werkwijze vastleggen via animatie en / of infografic;
- Standaardisatie van brieven (Direct Duidelijk);
3. Overige voorkomende werkzaamheden (ongeveer 12 uur): communicatieadvies voor de afdeling Stadsbeheer, waaronder ook afvalinzameling)
Je thuisbasis is de afdeling Communicatie van de gemeente Zoetermeer.
Competenties
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox