gemeente Utrecht

Communicatieadviseur Openbare Orde en Veiligheid

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

Communicatieadviseur Openbare Orde en Veiligheid
Periode: Zo spoedig mogelijk voor een periode van 3 maanden, met mogelijkheid tot verlenging (24 maanden totaal is maximale inleentermijn)
Belasting: 24 uur per week gemiddeld
Tarief: €65,- tot €80,- per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW

Draag jij als communicatieadviseur graag bij aan de veiligheid en leefbaarheid van Utrecht?

Voor ons communicatieteam Openbare Orde en Veiligheid (OOV) zijn wij ter ziektevervanging met spoed op zoek naar een communicatieadviseur voor gemiddeld 24 uur per week.

Werkveld en werkzaamheden Openbare Orde en Veiligheid
Samen met beleidsadviseurs OOV en twee communicatieadviseurs werk je aan een toename van veiligheid en veiligheidsgevoelens en aan een afname van criminaliteit en overlast. Maatschappelijke vraagstukken, media-aandacht, bestuurlijke gevoeligheid en onvoorziene incidenten maken het werk extra dynamisch.

Je taken zijn:
Je exacte werkpakket stel je samen met het communicatieteam van de afdeling Openbare Orde en Veiligheid (OOV). Je focus ligt op het thema Ondermijning. Je werkt in eerste instantie voor de afdeling OOV, maar bent breed inzetbaar vanuit het Marketing- en communicatienetwerk voor de gehele gemeente als het werk daarom vraagt. Ook kan het zijn dat je inzetbaar bent voor crisiscommunicatie. Je neemt projecten, opgaven en klussen over van de vaste medewerkers in het communicatieteam OOV.

Voor het team Ondermijning liggen een groot aantal projecten te wachten om opgepakt te worden. Met communicatie kan je bijvoorbeeld bijdragen aan:

  • de aanpak om jongeren uit de criminaliteit te weren, te halen en te houden.
  • de bewustwording bij medewerkers van de gemeente Utrecht dat zij misbruikt kunnen worden voor ondermijnende criminaliteit.
  • de aanpak om ondermijnende praktijken op bedrijventerreinen tegen te gaan.


Het werk bestaat onder andere uit het afstemmen en bedenken van een communicatiestrategie, het uitvoeren van communicatieplannen, begeleiden van de productie van middelen, en het schrijven van teksten (raadsbrieven, persberichten, wijkberichten). Ook zul je bestuurscommunicatieadviseurs en persvoorlichters ondersteunen met communicatieadvies en –uitvoering, waaronder voorbereiding beantwoorden persvragen of stafstukken.
 
Dit breng je mee:
Je bent een gedreven communicatieadviseur met affiniteit en werkervaring in het publieke domein.
 

  • Je hebt een afgeronde hbo-opleiding Communicatie of gelijkwaardig.
  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring in complexe communicatietrajecten waarbij meerdere partijen afzender zijn. ​​​​​​​
  • Jij bent iemand die snel kan schakelen, meedenkt, meewerkt en meedoet!
  • Je ziet kansen, bent proactief, maar holt niet voor de troepen uit.
  • Je kan prioriteiten stellen op basis van datagedreven informatie, bestuurlijke relevantie en te verwachten of behaalde resultaten.
  • Je hebt ervaring met pers: voorbereiding, berichten en begeleiding.
  • Je kan goed verbinden: afstemmen met beleidsmakers, OOV-partners, communicatiecollega’s binnen de gemeente en externe partijen, zoals fotografen, ontwerpers en media.
  • Je bent creatief en oplossingsgericht.
  • Je schrijft makkelijk en bent op de hoogte van de nieuwste communicatietrends.
  • Een absolute pre is als je de stad Utrecht kent, weet wat er in de verschillende wijken speelt en ervaring of affiniteit hebt met veiligheidsonderwerpen.


Goed om te weten:
In verband met Corona/Covid 19 zal je voornamelijk, net als de andere medewerkers van de gemeente Utrecht, vanuit huis werken. Het is daarom belangrijk dat je beschikt over de juiste thuiswerkmogelijkheden.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5  hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit.

Indienen van offertes kan tot en met 17 mei.
Gesprekken plannen wij zo spoedig mogelijk in overleg in na 19 mei 2021 .

In verband met de corona/Covid-19-maatregelen hebben wij onze sollicitatieprocedures aangepast. We maken zoveel mogelijk gebruik van videobellen voor de sollicitatiegesprekken. Op die manier kunnen we jouw sollicitatie zo goed mogelijk door laten gaan. Als je uitgenodigd wordt voor een gesprek nemen we contact met je op en bespreken we hoe het videogesprek in zijn werk gaat.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 referenties
  • Je hebt aantoonbare werkervaring met het veiligheidsdomein
  • Je hebt een afgeronde hbo-opleiding of hoger op het gebied van communicatie of gelijkwaardig

De Wensen

  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht, ga in op het gestelde profiel. Omschrijf hierin ook je ervaring met het veiligheidsdomein en de stad Utrecht. (max 1/2 a4)
  • Omschrijf je ervaring met een communicatietraject waarbij je rekening moest houden met verschillende belangen. Wat was je rol, wat waren jouw acties én wat gebeurde er door jou wat er anders niet was gebeurd?
  • ​​​​​​​Bij ervaring bij meerdere organisaties selecteer het best passend bij de opdracht.
  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring op het gebied van communicatieadvies

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox