Gemeente Amsterdam

Coach

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Opdracht wordt verricht ten behoeve van de hersteloperatie vanuit het Doorbraakteam Toeslagenaffaire van de gemeente Amsterdam. Het Doorbraakteam maakt onderdeel uit van de afdeling Maatwerk en Doorbraken in oprichting. De opdracht is voor minimaal 1 jaar gedurende de hersteloperatie bij de gemeente belegd is en bestaat uit coaching en begeleiding van medewerkers en advisering over complexe casuïstiek gedurende minimaal 12 maanden, het organiseren en geven van intervisiebijeenkomsten en trainingen over trauma (minimaal 12 keer), advisering bij complexe casuïstiek, ophalen van lessen uit casuïstiek ten behoeve van verbetering beleid Toeslagen Herstelaanpak. De context van het werk is van tijdelijke aard in verband met de tijdelijke herstelaanpak gedupeerden toeslagenaffaire. De opdracht vindt plaats binnen deze context en stakeholders daarbuiten (o.a. Buurtteams en Ombudsman Metropool)

Bestanddelen van de opdracht

-        coaching en begeleiding van medewerkers:
-        organiseren en geven van intervisiebijeenkomsten en trainingen over trauma

-        advisering bij complexe casuïstiek ophalen van lessen uit casuïstiek ten behoeve van verbetering beleid Toeslagen Herstelaanpak.

 

Op te leveren resultaat

Zelfstandige medewerkers die casusregie voeren;
Uiterlijk op 1 december 2025 voert 90% van de nieuwe uitvoerende medewerkers zelfstandig casusregie, zoals gemeten via interne caseloadgesprekken en een korte evaluatie per kwartaal, dit door middel van trainingen en coaching op casuïstiek.

Getrainde medewerkers in stress sensitieve casussen;
Voor 1 maart 2026 heeft 100% van de medewerkers die werken met stress-sensitieve doelgroepen een erkende training gevolgd in stress-sensitief werken, en past dit toe volgens de richtlijn stress-sensitiviteit en de Amsterdamse Maatwerk Methode binnen het team.

Kwaliteit verhoging bij medewerkers en lagere werkdruk:
In Q1 2026 is de werkdruk zoals ervaren door medewerkers met 75% gedaald ten opzichte van Q1 2025, door het verbeteren van werkprocessen en het verhogen van de kwaliteit van dienstverlening via maandelijkse intervisie en trainingen. Hierdoor is de wachtlijst zichtbaar gekrompen in Q1 met 50%.
 

Afstemming

Na startdatum van  1 september 2025 zal elke 3 maanden een evaluatie plaatsvinden.

Dit betekend na 3, 6 en 9 maanden. Indien nodig word na 9 maanden besloten op verlenging of niet dit betekend uiterlijk in Juni 2026.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

De afdeling Maatwerk en Doorbraken, waar het project voor de hersteloperatie onderdeel van uitmaakt, is een enthousiast, energiek en diverse afdeling. Het projectteam en de afdeling hebben als missie om bij te dragen aan de kansengelijkheid en een betrouwbare en rechtvaardige gemeente. We doen dit door doorbraken te creëren voor Amsterdammers in een kwetsbare positie, de Amsterdamse Maatwerkmethode te implementeren en voorstellen voor verbetering in beleid en uitvoering te doen. De teams en het projectteam werken coachend, integraal en domein overstijgend voor de hele stad. 


 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Eis - CV toevoegen U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft een afgeronde training trauma sensitieve ondersteuning. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Opleiding De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende minimaal hbo afgerond en diploma behaald. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Eis - Toevoegen motivatie Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring als procesregisseur. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring binnen het dossier Toeslagenaffaire. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring met intervisie en coaching van individuele medewerkers en teams. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: •    organisatie •    naam contactpersoon •    telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.  Voor een objectieve referentie mag de inschrijver zichzelf niet als referent opgeven. Let op: de referent dient op de hoogte te zijn

De Wensen

  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring met familieopstellingen.   Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring met het landelijke ondersteuningsteam.   Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
05 augustus 2025 om 06:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox