Stedin Groep
geen max tarief
Zuid-Holland
40 uur per week
01 september 2025
28 februari 2026
Periode: Start z.s.m. met inzet van 6 maanden
Inzet: 5 dagen per week (1,0 fte)
Locatie: o.a. Rotterdam en Utrecht
Algemene omschrijving van de opdracht en de uitdaging/complexiteit die deze opdracht kenmerken
Binnen Stedin bouwen we aan de verdere professionalisering van de discipline Product Marketing. Deze discipline is relatief nieuw en nog volop in ontwikkeling. Om de slagkracht van het team te vergroten en de adoptie van proposities in de markt te versnellen, zoeken we een ervaren Change Consultant. Je werkt binnen het team Product Management, een ondersteunend team dat als liaison fungeert tussen Propositiemanagement & Market Intelligence (PMI) en andere bedrijfsonderdelen.
De focus van deze opdracht ligt op het structureel inbedden van product marketing binnen de organisatie, het versterken van de samenwerking binnen de afdeling Klant en het verbeteren van de adoptie van flexproposities in de markt. Daarbij is het opzetten van een effectieve Go2Market-werkwijze essentieel.
De verandercomponent van deze opdracht is groot: product marketing is een nieuwe discipline binnen Stedin die nog geen formeel ingebedde plek heeft in processen, structuren en routines. Deze opdracht vraagt om het opzetten en verankeren van werkwijzen, verantwoordelijkheden en samenwerking in een bestaande organisatiecontext. Het embedden van een nieuwe discipline binnen bestaande structuren is daarmee een change-opgave op zichzelf.
Daarnaast is er sprake van duidelijke urgentie: Stedin heeft als doelstelling om eind 2025 ten minste 500 MW aan flexibel vermogen uit de markt op te nemen. De huidige stand is 124,3 MW. Om deze kloof te dichten, is een professionele, geïntegreerde aanpak nodig waarin adoptie, marketing en organisatieontwikkeling samenkomen.
Je analyseert bestaande knelpunten, ontwikkelt samenwerkingsstructuren, maakt verantwoordelijkheden expliciet en ondersteunt in het ontwerpen en implementeren van een integrale werkwijze. Je zorgt dat proposities structureel beter landen in de organisatie én in de markt. Tegelijkertijd draag je bij aan het verder opbouwen van het Product Management team, dat per oktober versterkt wordt met een nieuwe FTE en een tweede lichting Toekomstmakers.
Waarom is deze opdracht er? Wat is de noodzaak?
Indien de opdracht voortkomt uit het veranderportfolio, benoem de naam van de epic en de prio categorie en deel de achtergrondinformatie
Stakeholders
Je werkt nauw samen met propositiemanagers, marketeers, sales- en klantenteams en andere betrokken afdelingen zoals Markt, BVC en IT.
Doelen
Het gaat om:
Verwachte resultaten van de Change Consultant
De focus ligt op het realiseren van de benodigde change en niet op het zelf uitvoeren van product management. De Change Consultant zorgt ervoor dat de volgende concrete resultaten worden gerealiseerd:
Welke verwachtingen heb je van de Change Office collega (expertise, vaardigheden, etc.)?
Over welke competenties, expertise of management drives moet de Change Office collega beschikken om succesvol te zijn in deze opdracht?
We zoeken een ervaren Change Consultant met ervaring in het begeleiden van verandertrajecten binnen commerciële of klantgerichte omgevingen. Je bent gewend om te werken in dynamische omgevingen, weet structuur te brengen waar nodig, en beweegt makkelijk tussen strategie en operatie. Je hebt ervaring met procesinrichting, stakeholdermanagement en het implementeren van nieuwe werkwijzen. Affiniteit met de energietransitie en/of de flexmarkt is een pré.
In welke omgeving gaat de Change Office collega aan de slag (teamgenoten, stakeholders, solistisch, etc.)?
Je wordt onderdeel van het team Product Management binnen de afdeling Klant en levert een directe bijdrage aan het versnellen van de energietransitie.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox