gemeente Utrecht

Business-analist/data-analist

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving


Je werkt in opdracht van de Demandmanagers. Deze halen allerlei vraagstukken op ict
gebied op en maken hierbij samen met de business-partners keuzes in wat belangrijk is om te
onderzoeken. En dan kom jij aan zet. Je werkt onderzoeken uit, maakt scenario’s,
businesscases. Je zorgt dat alle stakeholders en kennis bij elkaar komt om tot goede
adviezen te komen. Afhankelijk van het vraagstuk leg je deze adviezen voor aan dan wel een
regiegroep, MT CIO of businesspartijen. De volgende aspecten komen hierbij kijken;

Vraagverduidelijking
 Verduidelijken van te realiseren doelen of business waarde
 Beschrijven en analyseren van business processen
 Inventariseren en analyseren van knelpunten en oorzaken in processen en systemen
 Verduidelijken van de business behoeften en deze operationaliseren in requirements /
epics / user stories

Analyse oplossingsrichtingen
 Bepalen van mogelijke oplossingsrichtingen en definiëren van criteria ter beoordeling
hiervan
 Matchen van potentiële oplossingsscenario’s met de business behoeften en hierover
adviseren

Adviseren en faciliteren
 Faciliteren van workshops met (vertegenwoordigers van) gebruikers, architecten,
technici
 Adviseren over oplossingsscenario’s en het meenemen van stakeholders hierin
 Ondersteunen van ProductOwner en development team door het maken van een vertaling
van de behoeften van stakeholders/gebruikers in het format van een user story

Het betreft in dit geval een specifieke opdracht.

Vooronderzoek om voor OO's efficiënt management dashboards aan te maken
Sinds begin 2022 zijn we gestart met het dashboard managementinformatie. In dit dashboard
brengen we managementinformatie bij elkaar in een overzichtelijk Tableau dashboard op
tableau server. De wens is dat iedere afdeling integraal inzicht krijgt in de belangrijkste
stuurinformatie: formatie/bezetting, Financiën, Verzuim, Verlof, enz.



Het onderzoek gaat zicht richten op hoe we op een efficiënte manier dashboards kunnen
maken voor verschillende OO's, waarbij idealiter een medewerker afhankelijk van zijn
functie/rol en plek binnen de organisatie de informatie te zien krijgt die hij mag en moet zien.

Voor het onderzoek kun je externe deskundigen benaderen zoals een Microsoft-consultant of
BI deskundige van bv Tableau of PowerBI. Verder is er een kernteam opgezet met de
belangrijkste stakeholders waar je regelmatig mee kan afstemmen.

Nb: Het is mogelijk dat er ook nog andere onderzoeken aan deze opdracht worden
toegevoegd.


Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Je hebt de opdracht gelezen en je gaat akkoord met de inhoud van het profiel en deze inhuuruitvraag.
  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Kandiaat is WO/master afgestudeerd, dit moet uit de CV blijken.
  • Kandidaat heeft analytische vaardigheden: scheiden van symptomen, problemen en oorzaken. Geef hier voorbeelden van/geef aan waarom kandidaat hieraan voldoet.
  • Kandidaat  heeeft aantoonbare ervaring in het werken voor middelgrote tot grote gemeenten. Beschrijf deze ervaring.
  • Kandidaat beschikt over goede adviesvaardigheden, dit dient duidelijk naar voren te komen in het CV.
  • Kandidaat is bekend met architectuurmethoden en raamwerken, zoals: TOGAF, Novius, NORA en GEMMA. Beschrijf welke
  • Kandidaat is bekend met probleem- en business analyse methoden en technieken, zoals: SWOT/omgevings-analyse, probleem-oorzaak analyse, lean six sigma, procesmodellering, business cases, requirements. Geef hier voorbeelden van.
  • Kandidaat heeft kennis van Agile. Beschrijf deze kennis,
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht, ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
  • Dit criterium betreft een zogenaamde knock-out criterium. Dit betekent dat uw offerte enkel wordt beoordeeld wanneer de bovenstaande informatie volledig is ingevuld. Voor deze opdracht is het noodzakelijk om twee recente en relevante referenties aan te leveren. Hierbij gaat het om de volgende informatie: 1. Naam organisatie: 2. Naam contactpersoon: 3. Afdeling en functie contactpersoon: 4. Telefoonnummer contactpersoon: Met het indienen van de referenties geeft u akkoord aan de Gemeente Utrecht om contact op te nemen met de referenten.

De Wensen

  • Is de aangeboden kandidaat in (tijdelijke) loondienst bij de aanbieder waardoor er sprake is van een detachering naar Gemeente Utrecht? Is de kandidaat ZZP en wordt deze rechtstreeks voorgesteld? Of is de kandidaat ZZP en wordt deze via een bureau (bemiddeling) voorgesteld? LET OP: Gemeente Utrecht gaat alleen een overeenkomst aan met de aanbieder. - ZZP Rechtstreeks - ZZP via bemiddeling - Detachering
  • Wij werken met flex werkplekken. Van onze externe kandidaten verwachten wij dat zij bereikbaar zijn via en gebruik maken van hun eigen mobiele telefoon.
  • Sinds Coronatijd werken wij veel vanuit huis. Van onze externe kandidaten verwachten dat zij een geschikte thuiswerkplek hebben.
  • Wij gaan ervan uit dat de kandidaat gedurende het jaar voldoende rust neemt en daarom minimaal 4 weken vakantie neemt. Zonder expliciete toestemming van de opdrachtgever is het niet toegestaan om meer dan 48 weken op jaarbasis te factureren (eventueel omgerekend op basis van de werkelijke contractweken).
  • Kandidaat is beschikbaar op de tijdstippen en genoemd in het profiel.
  • Kandidaat is nauwgezet, precies willen werken.
  • Kandidaat heeft kennis over Datawarehouse (Oracle). Beschijf deze kennis.
  • Kandidaat heeft kennis over BI tools. Beschrijf deze kennis.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox