Gemeente Amsterdam

Business analist

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving
De afdeling Erfpacht en Uitgifte (E&U) binnen de gemeente Amsterdam gaat datamanagement structureel inrichten binnen haar organisatie. In het afgelopen jaar heeft een voorbereidingsteam een aanpak opgesteld om datamanagement binnen E&U vorm te geven en het datagedreven werken binnen de afdeling te stimuleren. Dit jaar staat in het teken van de start van de inrichting. Hierbij leggen we de focus op één van de bedrijfsfuncties (erfpachtdienst) om met een klein projectteam en een behapbaar onderwerp snel stappen te kunnen zetten. Vanuit deze bedrijfsfunctie leggen we het fundament voor alle overige bedrijfsfuncties binnen de afdeling, die in latere fases verder worden uitgewerkt. Het project wordt geleid door de kwartiermaker datamanagement en aan het projectteam nemen een data-analist en een inhoudelijk expert van de betreffende bedrijfsfunctie deel. Als laatste zoeken we een businessanalist voor deze projectgroep.

Werkzaamheden
In deze functie analyseer je de informatiebehoefte van de verschillende teams op het gebied van datagedreven werken en samen met de kwartiermaker maak je de vertaling naar de praktijk op verschillende niveaus. Je draagt bij aan de ontwikkeling van het dataproces dat het informatieproces ondersteunt. Jouw focus ligt op aspecten zoals informatiecomponenten, informatieobjecten, entiteiten en bedrijfsonderdelen. Hierbij neem je als uitgangspunt de informatiebehoefte van het management en de medewerkers binnen E&U. In jouw analyse en verdere uitwerking betrek je reeds uitgevoerde analyses en ontwikkelingen op het gebied van datagedreven werken die de afdeling spelen. Je interviewt daarvoor de data stakeholders. Ook zorg je voor de feitelijke verslaglegging dan wel beschrijving van de interviews en zorg je samen met het projectteam voor de vervolgstappen daarop. Samen met de kerngebruikers stel je vast welke definities en begrippen we hanteren en leg je deze vast. Je legt alle informatie vast in de zogenaamde grondplaat. Daarnaast geef je handvatten mee aan de eindgebruiker over hun manier van datavastlegging om te komen tot de benodigde informatiebehoefte.

Als businessanalist ben je continu aan het schakelen tussen het conceptueel nadenken over de organisatie van datagedreven werken en wat er nodig is op de werkvloer. Je werkt intensief samen met het projectteam en je brengt jouw uitwerking op tafel en maakt samen keuzes en voorstellen voor de organisatie.


Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Grond & Ontwikkeling heeft als missie: “Meer waarde creëren voor de stad en metropool Amsterdam”. Er wordt gewerkt aan een duurzame en vitale stad voor burgers en bedrijven. Wij voeren regie op de gebieds- en vastgoedontwikkeling en zijn verantwoordelijk voor het erfpachtstelsel. Grond & Ontwikkeling is expert op het gebied van het uitgeven van grond in erfpacht, het bouwrijp maken van kavels en het transformeren en beheer van onroerend goed en financieel-economische projectbegeleiding. Vanuit deze kerntaken spelen wij strategisch in op marktontwikkelingen. Daarbij beheren wij het vereveningsfonds en het erfpachtvermogen van de gemeente Amsterdam.


De afdeling Erfpacht en Uitgifte is verantwoordelijk voor het zorgvuldig, klantgericht en transparant uitvoeren en vormgeven van het Amsterdamse erfpachtstelsel. Jaarlijks wordt er grond in erfpacht uitgegeven voor enkele honderden miljoenen euro’s. Deze contracten worden door de afdeling administratief, juridisch en financieel beheerd en waar nodig worden deze contracten aangepast. Het gaat inmiddels om meer dan 280.000 erfpachtcontracten, jaarlijkse canoninkomsten van ruim €100 miljoen en een balanstotaal van ca. €8 miljard. Bij de afdeling Erfpacht en Uitgifte werken ruim 280 medewerkers verdeeld over 7 teams. Eén van de teams binnen Erfpacht en Uitgifte is team Advies, Beleid en Ontwikkeling (ABO), waarbinnen de businessanalist valt onder subteam Advies & Ontwikkeling. Het team telt 30 professionele en enthousiaste medewerkers, die actief zijn binnen o.a. de volgende disciplines: beleidsvorming en -advisering, project- en portfoliomanagement, planning & control t.a.v. het erfpachtresultaat en de afdelingsfinanciën, interne controle en autorisatiebeheer, business intelligence en managementinformatie, management- en organisatieadvies en datamanagement.

De Eisen

  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.  Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn
  • Eis - Draaideurconstructie De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 2 jaar een ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam. Let op antwoordmogelijkheden: Ja, kandidaat heeft een ambtelijke aanstelling gehad in de afgelopen 2 jaar bij de gemeente Amsterdam.( KO) Nee, kandidaat heeft geen ambtelijke aanstelling gehad in de afgelopen 2 jaar bij de gemeente Amsterdam
  • Eis - Werk- en denkniveau De aangeboden kandidaatbeschikt minimaal over hbo werk- en denkniveau.   Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met businessanalyse. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • Eis - Verificatie kennis Verificatie van de kennis van de kandidaat.
  • Eis - Verificatie Ervaring Verificatie van de ervaring van de kandidaat.
  • Eis - Beheersing competenties Beheerst de kandidaat de competenties op de bijbehorende niveaus zoals hieronder genoemd.
  • Eis - CV toevoegen U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.  Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn
  • Beschikbaarheid en tarief kandidaat Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview; Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender; Het uur(tarief) dat u opgeeft is altijd exclusief btw en inclusief alle overige bijkomende kosten (bijvoorbeeld reiskosten). Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).

De Wensen

  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het werken binnen overheidsinstanties.   Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het werken met tekentools (zoals Archimate of Enterprise architect).   Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • Toetsing van de competentie: Analytisch vermogen: Gevorderd
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft de mogelijkheid en flexibiliteit om wekelijks en desgevraagd op kantoor aanwezig te zijn. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • Toelichting Maximumtarief Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal €100,- Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Er geldt een maximum uurtarief conform het actuele bezoldigingsmaximum per uur zoals bepaald in de WNT waarbij maximaal 36 uur per week mag worden gefactureerd; EN - De contractwaarde over 12 maanden is maximaal gelijk aan de actuele WNT-norm. Indien het opgegeven tarief buiten de aangegeven range valt, wordt uw offerte terzijde gelegd (knock-out). De verdeling van de punten voor de score op tarief wordt als volgt berekend: de inschrijver met het laagste tarief krijgt het maximale aantal punten. De score van de overige offertes wordt gerelateerd aan het laagste tarief op basis van percentuele afwijking.
  • Informatie Kandidaat Wij willen de onderstaande gegevens van de door u aangeboden kandidaat ontvangen. De gegevens worden onder andere gebruikt voor het uitnodigen van de kandidaat voor een interview en het aanvragen van de VOG indien hij/zij de functie krijgt. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Gebruik de volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld.   Middels de tab 'Offerte' dient u de naam van de inschrijving te wijzigen, die bovenin wordt weergegeven. Wijzig deze naar: Naam organisatie + naam kandidaat, zodat duidelijk is welke kandidaat het betreft. Dit kan worden gewijzigd aan de hand van het potlood icoon. Indienen extra inschrijvingen Gemeente Amsterdam stelt u voor deze aanvraag in staat om maximaal 1 kandidaat aan te bieden. Om een extra offerte aan te maken klikt u op het tabblad 'Offerte' en vervolgens rechtsonder op 'Extra offerte'. Attentie: u dient iedere inschrijving apart in te dienen. Indienen doet u door middel van de button 'Indienen'. Ter controle vraagt het systeem om uw wachtwoord. Heeft u hier vragen over dan kunt u contact opnemen met de Servicedesk van Mercell. Klik op 'Invullen' en vul aan: Naam kandidaat: Telefoonnummer kandidaat: (privé) e-mailadres van de kandidaat:

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox