Gemeente 's-Hertogenbosch

Ambtelijk secretaris gor

Gemeente 's-Hertogenbosch

De opdracht­omschrijving

Introductie
Per 1 januari jl. zijn 5 sectorale ondernemingsraden en de nieuwe concern brede Groepsondernemingsraad (GOR) gestart. De raden hebben veel nieuwe leden gekregen, de GOR is zelf helemaal vernieuwd. Aan de zeggenschapskant is een nieuwe WOR-bestuurder benoemd.


Daarmee maken zeggenschap en medezeggenschap een nieuwe start na een moeilijke periode waarin er geen goede samenwerkingsrelatie meer was tussen de vorige GOR en de vorige WOR-bestuurder.


De basis voor deze nieuwe start is een extern adviesrapport waarin aanbevelingen staan voor een nieuwe samenwerkingsrelatie. De GOR, sectorale OR’en en de WOR-bestuurder willen langs die lijn werken aan de nieuwe medezeggenschap. De GOR zoekt daarvoor een eigen stevige secretaris met adviesrol.


Vraag
De nieuwe GOR zoekt een ervaren adviseur die inhoudelijk sterk is, het proces bewaakt en de samenwerking bevordert tussen alle betrokken partijen. Dat laatste gaat zowel over de relatie tussen zeggenschap en medezeggenschap, over de relatie tussen GOR en sectorale OR’en, als over de relatie tussen medezeggenschap en de achterban. Ook heeft de ambtelijke secretaris GOR samen met de secretaris van de WOR-bestuurder een regisserende rol bij het traject tussen WOR- bestuur en (G)OR die moet leiden tot een verbeterde samenwerkingsrelatie.


Op de inhoud heeft de (G)OR behoefte aan een ambtelijk secretaris die de WOR uitlegt, de formele rol en positie van de (G)OR scherp heeft (advies, instemming) en ondersteunt bij het opstellen van adviezen en instemmingsreacties.


Een goed functionerende medezeggenschap begint bij een stevig fundament: duidelijke processen, transparante communicatie en zorgvuldige documentatie. De secretaris bewaakt het proces, de opvolging van afspraken en het archiveren van documenten.

Kandidaatomschrijving

Taken en rollen:
De kandidaat werkt in opdracht van de GOR (voorzitter). Als ambtelijk secretaris staat de kandidaat voor de volgende zaken aan de lat:

  • De kandidaat bereidt samen met het DB van de GOR de agenda van de GOR voor, sluit aan bij de GOR- vergadering en zorgt voor de actie- en besluitenlijst.
  • Op verzoek van sectorale OR’ en bereidt de kandidaat mede de agenda voor van een sector-OR overleg, sluit aan bij de vergadering en zorgt voor de actie- en besluitenlijst.
  • De kandidaat adviseert de GOR bij de voorbereiding op het overleg met de WOR-bestuurder (overlegagenda).
  • De kandidaat adviseert GOR en sectorale OR’en bij vragen over inhoud, proces, positie & rol ten aanzien van medezeggenschap. Bijvoorbeeld over wanneer de (G)OR advies dan wel instemmingsrecht heeft en wat aan de GOR is en wat aan de sectorale OR’en. 
  • De kandidaat adviseert en stelt de reacties op van de GOR en sectorale OR’ en bij adviesaanvragen en instemmingsverzoeken.
  • De kandidaat adviseert de (G)OR over relevante ontwikkelingen in (gemeentelijke) medezeggenschap en signaleert opleidingsbehoeften.

 

Interviewplanning

De gesprekken vinden plaats op maandag 29 september 2025 in de ochtend op het stadskantoor in 's-Hertogenbosch.  
De uitnodiging van dit gesprek zal uiterlijk donderdag ochtend 25 september 2025 worden verzonden.

Toelichting op rooster

Combinatie van werken op afstand en fysieke aanwezigheid bij overlegmomenten GOR en GOR- WOR.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Opleiding De kandidaat beschikt over HBO werk- en denkniveau. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
  • Werkervaring De kandidaat beschikt over recente werkervaring met het adviseren van gemeentelijke medezeggenschap. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
  • Competenties De kandidaat heeft aantoonbare kennis van arbeidsrecht, ondernemingsraadwetgeving en medezeggenschap. De kandidaat heeft ervaring en visie op de samenwerkingsrelatie tussen zeggenschap en medezeggenschap. De kandidaat heeft een visie op moderne medezeggenschap, bijvoorbeeld in relatie tot achterbanraadpleging en (vernieuwende) vormen van medewerkersparticipatie bij organisatieontwikkelingen. Ook heeft de kandidaat sterke analytische en organisatorische vaardigheden. Houdt de medezeggenschap in de juiste focus. Biedt structuur en overzicht; maakt de vraagstukken en oplossingen concreet. En de kandidaat is proactief, met een hands-on mentaliteit. Betrouwbaar, integer. Flexibel en in staat om snel te schakelen in een veranderende werkomgeving. Bovenstaande competenties zijn minimum eisen en worden getoetst bij de kandidaten die worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Blijkt dat de kandidaat niet voldoet aan deze competenties dan wordt deze uitgesloten van gunning.
  • Werklocatie De kandidaat dient fysiek bij de overleggen op locatie aanwezig te zijn. Het fysiek aanwezig zijn bij overleggen is een eis wordt getoetst bij de kandidaten die worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Blijkt dat de kandidaat niet kan voldoen aan deze competenties dan wordt deze uitgesloten van gunning.

De Wensen

  • Werkervaring De kandidaat beschikt over recente werkervaring met het adviseren op het gebied van (mede)zeggenschap bij een 100.000+ gemeente. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
  • Opleiding De kandidaat beschikt over een HBO diploma. Dit blijkt duidelijk uit het CV.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
22 september 2025 om 05:30
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox