Het Kadaster

Afdelingshoofd portfolio & productmanagement

Het Kadaster

De opdracht­omschrijving

Het Kadaster
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. 

Het houden van openbare registers en het bijwerken van de Basisregistratie Kadaster en Basisregistratie Topografie is onze wettelijke taak als zelfstandig bestuursorgaan. Ook houdt het Kadaster de coördinaatpunten in het landschap bij: het Rijksdriehoeksstelsel. Alle gegevens die we registreren zijn beschikbaar voor iedereen. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart. 

Omschrijving afdeling waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld
De directeur van de directie Data, Governance en Vernieuwing (DGV) zoekt voor het team Portfolio & Productmanagement een inspirerend Afdelingshoofd.

Als hoofd Portfolio & Productmanagement (P&P) ben je met jouw afdeling verantwoordelijk voor

de vernieuwing, ontwikkeling en tactisch beheer van ons producten en diensten portfolio. Productmanagement is verantwoordelijk voor inventariseren, in onderlinge samenhang brengen en in de tijd uitzetten van alle wensen voor de ontwikkeling van alle producten, processen en diensten binnen onze waardestromen, op tactisch niveau. Een belangrijk middel daarbij is het opstellen en actueel houden van de roadmaps voor de producten en diensten. De productmanagers bewaken de kaders voor de operatie van de diensten en stellen aan de hand van de ambities uit het Meerjaren Beleidsplan de roadmaps op voor de ontwikkeling daarvan. Als Hoofd P&P overzie je de deelportfolio’s en samenhang en formuleer je voorstellen voor de totale portfolio. Je bent lid van het Integraal Portfolio Overleg waar de portfolio wordt gestuurd en gemonitord.
Het team van product managers bestaat uit 14 mensen en houdt zich o.a. bezig met de tactische invulling zoals trekker zijn van business cases, de roadmaps en het portfolio jaarplan.

De transitie van de diensten naar een nieuw rekencentrum, de transitie naar 3D Geo en ondersteuning van de waardestrategie Operational Excellence binnen de operatie zijn op dit moment de grote inhoudelijke uitdagingen voor de afdeling P&P. Deze vragen om een verdere professionalisering en doorontwikkeling van de afdeling en het versterken van de samenwerking met belangrijke partners binnen en buiten DGV.

Opdrachtomschrijving
Je geeft direct leiding aan de productmanagers van de afdeling P&P. Je acteert als portfoliomanager om de portfolio binnen kaders te sturen. Je bent lid van het managementteam en rapporteert rechtstreeks aan de directeur DGV. Samen met je MT collega’s geef je vorm aan de doorontwikkeling van de kaderstellende en faciliterende rol van de directie. Dat houdt in dat je naast inhoudelijke discussies ook op proces en relatie je steentje bijdraagt en helpt de ambities tot realisatie te brengen.

In verband met de actuele dossiers is het noodzakelijk dat het Hoofd P&P inhoudelijk kennis heeft van de vraagstukken die spelen bij Privacy aspecten bij overheidsdata en affiniteit heeft met GEO registraties en de transitie van GEO registraties naar 3D.  

We willen meer samenhang realiseren binnen en buiten de directie door de tussen dienst- en productmanagers, architecten, en data-assetmanagers meer gestalte te geven. Het werken in waardestromen en het positioneren van de afdeling is daarbij een kans.

Met kennis van de basisregistratie Kadaster en de GEO basisregistraties vertegenwoordig je het Kadaster extern in overleggen met ministeries en koepelorganisaties.

Belangrijkste technieken methoden en tools

  • Agile portfoliomanagement
  • Kennis van SAFe
  • Inzet van Fortes Change Cloud voor portfolio beheer


Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

  • Verantwoordelijk voor het management van de afdeling P&P;
  • Lid van het management team van de directie DGV;
  • Vertegenwoordiging van het Kadaster en zijn producten extern, richting ministeries, ketenpartners en vertegenwoordigers van klantgroepen;
  • Toezien op het tijdig en compleet hebben van de roadmaps van de producten en diensten en deze actueel houden;
  • Vertegenwoordigen van het Portfolio & Productmanagement in prioriteringssessies en mede besluiten over prioritering;
  • Tijdig laten opstellen van businesscases voor nieuwe ontwikkelingen;
  • Ontwikkeling en professionalisering van de Dienst- en Productmanagers;
  • Verantwoordelijk voor het verder door ontwikkelen van de afdeling P&P in zijn tactische rol in verbinding met de belangrijke partners binnen en buiten DGV;
  • Verantwoordelijk voor het stimuleren van de werknemersmobiliteit.


De kandidaat is inzetbaar vanaf 8 april 2024 tot en met 31 oktober 2024 voor 36 of 40 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 keer 6 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Momenteel zijn dat de maandag en de donderdag.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Door de kandidaat zélf geschreven CV en motivatie.
  • Aantoonbare kennis van privacy aspecten in het rechtzekerheidsdomein (basisregistratie BRK).
  • Aantoonbare kennis van GEO (basis)registraties en de transitie naar 3D.
  • Taalniveau Nederlands minimaal B2
  • Aantoonbare ervaring met succesvol samenwerken in multidisciplinaire (agile) teams en omgevingen, met een politiek/bestuurlijk karakter.
  • Minimaal 3 jaar ervaring met een overheidsorganisatie die wettelijke taken uitvoert en werkt in een breed stakeholderveld.
  • Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Samenwerken; • Coachende en verbindende leiderschapsstijl; • In staat om leiding te geven aan de uit te werken ontwikkelopgave voor de afdeling. • Kunnen schakelen tussen de strategische doelstellingen en ook de implementatie van de strategie snappen; • Stevige persoonlijkheid; • Conceptueel vermogen; • Overtuigingskracht en inlevingsvermogen waarbij gevraagd wordt om standvastigheid; • Politieke sensitiviteit; • Hoog omgevingsbewustzijn; • Resultaatgericht; • Helicopterview; • Adviesvaardigheid; • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk; • Klantgericht; • Kwaliteitsgericht; • Proactief en initiatiefrijk.
  • Afgeronde (bachelor) hbo-opleiding of hoger.
  • Academisch werk- en denkniveau.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met leidinggeven aan professionals.
  • Minimaal 3 jaar ervaring in IT-gerelateerde projecten.
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 8 april 2024 tot en met 31 oktober 2024 voor 36 of 40 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 keer 6 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Momenteel zijn dat de maandag en de donderdag.
  • Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.
  • U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 4 pagina's A4 toe. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 4 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.

De Wensen

  • U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 300 woorden) die zich vaak voor doen in dit soort processen / opdrachten en geeft hierbij aan hoe u deze oplost (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster.
  • U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox