VNG

Adviseur leren en verantwoorden 10 uur

VNG

De opdracht­omschrijving



Over VNG
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de
lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen
bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel
bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt
die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden.
We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat
we kunnen verbeteren.

Over het Platform Sociaal Domein
Rijk en gemeenten willen vraagstukken in het sociaal domein vanuit samenhang en
gezamenlijkheid benaderen, zowel op lokaal, als op regionaal en nationaal niveau. Dit
vraagt om een continue en ander type gesprek, dat gericht is op wat nodig is voor
inwoners (een sterkere uitvoeringspraktijk) en minder is opgezet vanuit het stelsel van
wetten, programma’s en dossiers. Niet alleen binnen beleid of uitvoering, maar
verbindend tussen alle facetten van het sociaal domein: van visie, beleid, inkoop tot en
met de uitvoering en preventie. Niet alleen tussen gemeenten en rijk, maar met alle
betrokken partners.
Om in deze behoefte te voorzien is in 2021 een traject gestart om te komen het Platform
Sociaal Domein. Centraal in het Platform staan de regioadviseurs, die de verbinding

leggen tussen de verschillende partners; tussen rijk, beleid en uitvoering. Zij
ondersteunen op basis van de vragen uit de praktijk van beleid en uitvoering op het
gebied van het sociaal, zorg- en veiligheidsdomein.
Het Platform werkt aan het versterken van de lokale uitvoeringskracht en het
aanbrengen van meer samenhang in (landelijk) beleid op basis van de volgende drie
rollen:
Adviseren en ondersteunen: onafhankelijk inhoudelijk en/of procesmatig advies en
ondersteuning aan samenwerkende overheden en partners;
Kennis ophalen en delen: het ophalen en delen van kennis(producten) en creëren van
een dekkend en breed expertisenetwerk;
Systematisch leren: versterken van het leervermogen van samenwerkende overheden en
partners.
De regioadviseurs fungeren als vaste aanspreekpunten voor de regio’s. Bij Bureau
Platform Sociaal Domein coördineren en faciliteren collega’s de ondersteuningsstructuur
voor de regioadviseurs. Onder het Bureau valt onder meer de overkoepelend
programmamanager, en -secretaris, team Leren en Verantwoorden, team Communicatie
en het Projectenbureau (support/ondersteuning).
Opdrachtgevers van het Platform Sociaal Domein zijn onder andere het ministerie van
BZK, VWS en de VNG. Het Platform is organisatorisch ondergebracht bij de VNG.


1.2.1 Over Team Leren en Verantwoorden
Het Platform Sociaal Domein is een waardevolle bron van kennis en expertise over hoe
gemeenten en samenwerkingspartners beter kunnen samenwerken en (zich)
organiseren. Het heeft een cruciale rol om kennis en leren op lokaal, regionaal en
landelijk niveau vorm te geven. Team Leren en Verantwoorden geeft aan deze opgave
vorm en inhoud.
Het team Leren en Verantwoorden werkt aan drie actielijnen:
Actielijn 1: Versterken van kennisecosystemen in het sociaal, zorg- en veiligheidsdomein
i.s.m. (landelijke en regionale) kennisinstellingen
Het Platform trekt samen op met landelijke kennispartners om inzichten verder te
verspreiden. Daarnaast verbinden we op regionaal niveau de verschillende kennis-
werkplaatsen, gemeenten en partners door lessen te delen en (naar behoefte) regionale
bijeenkomsten te organiseren.
Actielijn 2: Versterken leervermogen professionals lokaal en regionaal
Het Platform heeft een belangrijke, reflectieve functie om het leervermogen in de praktijk
te vergroten. Binnen het team Leren en Verantwoorden werken we daarom aan diverse
methodieken die we - samen met de regioadviseurs - lokaal en regionaal kunnen inzetten
om het leervermogen van professionals lokaal en regionaal te versterken. Denk hierbij
aan: methodieken t.b.v. casusevaluaties, patroon-/systeemanalyses en (morele)
gespreksvoering. Zo maken we leren op verschillende niveaus mogelijk:
▪ 1e orde leren: causaal leren. Reflectie op- en verbeteren van professioneel handelen.
Bijvoorbeeld door één-op-één adviseren van professionals, het delen van goede
voorbeelden.

▪ 2e orde leren: vernieuwend/samen leren. Reflectie op en bijstellen van ervaring en
praktijkkennis. Bijvoorbeeld door methodieken in te zetten als casus-evaluaties, maar
ook door het verrijken van perspectieven o.a. door inzet ervaringsdeskundigheid.
▪ 3e orde leren: lerend veranderen. Reflectie op systeem en onderliggende aannames.
Bijvoorbeeld door methodieken als patroon-/systeemanalyses in te zetten en de opleiding
‘Praktijkbeleid’ aan te bieden.
Actielijn 3: Systematisch leren
Vanuit de praktijk doet het Platform Sociaal Domein diverse inzichten op. Het Platform
heeft een belangrijke rol om deze inzichten verder te brengen en bespreekbaar te maken
en te zorgen dat gemeenten, partners en het rijk leren van de lessen die opgehaald zijn
in de praktijk (3e orde leren). Zo werken we relevante signalen en goede voorbeelden
verder uit en delen we deze met betrokkenen vanuit het rijk. Periodiek wordt een
managementrapportage opgesteld vanuit het Platform. Deze rapportage faciliteert ook de
dialoog met de diverse (inhoudelijke) opdrachtgevers over de beweging en de
overkoepelende lessen en signalen.
Daarnaast denkt het team proactief mee met de opzet van de diverse (netwerk- en
werk) bijeenkomsten die het Platform Sociaal Domein voor gemeenten, partners en
betrokkenen van departementen organiseert.
Het team Leren en Verantwoorden bestaat uit een coördinator, secretaris en twee
adviseurs.


Omschrijving van de opdracht
Als adviseur Leren en Verantwoorden maak je onderdeel uit van het team Leren en
Verantwoorden. Dit team gaat het komend jaar bezig met het maken van een
kwaliteitsslag; om zowel bij te dragen aan het bouwen van een duurzaam Platform als
om de kennisdeling en de platformfunctie te verbeteren en versterken.
Als adviseur draag je bij en geef je advies over het professionaliseren van het regioteam.
Daarbij draag je in elk geval bij aan het te ontwikkelen inwerkprogramma (voor nieuwe
regieadviseurs) en doorlopende leerlijn (voor huidige regioadviseurs). Van de adviseur
wordt ook verwacht regioadviseurs te trainen in de verschillende methodieken. Ook
adviseer je hen over de effectieve inzet in de regio van methodieken, bijvoorbeeld in
bijeenkomsten.
Als adviseur ga je aan de slag met het uitwerken van verschillende methodieken. Daarbij
zorg je voor het wetenschappelijk verankeren van (bestaande) methodieken en vertaal je
deze wetenschappelijke blik ook naar de werkwijze van het Platform.


Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
- Je ontwikkelt methodieken en werkt deze verder uit op het gebied van leren van
casuïstiek, patroondenken, domeinoverstijgend samenwerken en interafhankelijkheid in
netwerken (niet limitatief).
- Je adviseert het team regioadviseurs op het gebied van Leren en verantwoorden en
geeft hen ook de handvatten om te reflecteren op hun werkzaamheden.

- Je werkt samen met de andere adviseur aan het inwerkprogramma en de scholing van
regioadviseurs in de methodieken van het Platform.
- Je bent medeverantwoordelijk voor het wetenschappelijk verankeren van de werkwijzen
en methodieken die door regioadviseurs worden toegepast.


Resultaat van de opdracht
Met jouw bijdrage heeft het team Leren en Verantwoorden een nieuwe stap gezet.
Methodieken en de werkwijze van het Platform zijn wetenschappelijke verankerd en
regioadviseurs zijn zodanig getraind dat zij zelfstandig aan de slag kunnen.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Afgeronde WO opleiding;
  • Minimaal 5 jaar werkervaring in een adviserende rol op het gebied van kennisontwikkeling en -deling in het sociaal domein voor een publieke overheidsinstantie en/of een landelijk adviesbureau in de afgelopen 8 jaar;
  • Ervaring in een adviserende rol met het ontwikkelen en toepassen van methodieken als leren van casuïstiek en patroondenken in het sociaal domein;
  • Minimaal 3 jaar werkervaring in een coördinerende of adviserende rol, domeinoverstijgende (netwerk) samenwerking tussen het rijk en medeoverheden of tussen overheden en ketenpartners in de afgelopen 5 jaar;
  • Ervaring met het zelfstandig begeleiden van teams, bijvoorbeeld het faciliteren van intervisiebijeenkomsten.
  • We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.
  • De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek.
  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor de functie gedurende de periode en het aantal uur zoals beschreven in de offerteaanvraag.
  • Door de inschrijver is één CV en één (door de kandidaat geschreven motivatiebrief) van de aangeboden kandidaat aangeleverd. Deze twee documenten zijn opgeslagen in de map ‘Mijn documenten’.

De Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met het samenwerken met wetenschappers van meerdere wetenschappelijke instituten of andere kennisinstituten. Moet blijken uit cv en motivatie.
  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het opstellen van praktijkanalyses (inclusief casusevaluaties en patroonanalyses) bij actuele maatschappelijke opgaven. Moet blijken uit cv en motivatie.
  • Kandidaat heeft in de rol van adviseur of soort gelijk (bestaande) wetenschappelijke theorieën omgezet naar praktijktoepassingen. Moet blijken uit cv en motivatie.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
11 december 2024 om 11:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox