Rijkswaterstaat
max €110 per uur
Zuid-Holland
36 uur per week
07 mei 2025
31 mei 2026
Voor Rijkswaterstaat zijn wij op zoek naar een Adviseur Contractmanagement.
Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en werkt dagelijks aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland.
Opdrachtomschrijving:
Als Adviseur Contractmanagement speel je een essentiële rol in zowel de contractbeheersing als de contractvoorbereiding binnen het cluster Baggeren en Bergingen. De functie is gelijk verdeeld: voor 50% richt je je op het ondersteunen van de contractmanager in het beheer van lopende contracten, en voor de overige 50% draag je bij aan de voorbereiding en aanbesteding van nieuwe contracten.
In jouw rol als expert op het gebied van inkoop- en contractmanagement help je bij het waarborgen van de beheersbaarheid van contracten. Tijdens de uitvoering van contracten bewaak je de contractuele eisen, ondersteun je bij risicobeheersing en draag je beheersmaatregelen aan waar nodig. Daarnaast ondersteun je bij het VTW-proces en fungeer je als vraagbaak voor contractuele vraagstukken. Op het gebied van contractvoorbereiding werk je nauw samen met de contractmanager en andere teamleden om de contractdocumenten (zoals vraagspecificaties en annexen) zorgvuldig op te stellen en af te stemmen met relevante stakeholders. Je adviseert over de inkoopstrategie en zorgt ervoor dat inkoopdocumenten voldoen aan de gewenste kwaliteit en inhoud. Met jouw kennis en ervaring zorg je ervoor dat contractbeheer en voorbereiding soepel en volgens de kaders van Rijkswaterstaat verlopen. De nieuwste ontwikkelingen zet je om naar praktische verbeteringen van jouw vakgebied en het werkproces aanleg en onderhoud. Verder lever je een aantoonbare bijdrage aan kwaliteits- en kennisborging.
Kerntaken
• Tijdens de contractvoorbereidingsfase is de kandidaat aanwezig bij contract voorbereiding overleggen, geeft adviezen over de inhoud en je stelt contractdocumenten (Annexen bij de Vraagspecificatie, Vraagspecificatie Algemeen, Vraagspecificatie Proces Vraagspecificatie Eisen op m.u.v. technische specificaties) en toetst de contracten voordat deze de markt opgaan;
• Vanuit je rol in het wijzigingsproces ben je tijdens de contractuitvoeringsfase aanwezig bij het contractoverleg met de aannemer en het interne contractbeheersteam overleg;
• Met input van technisch adviseurs schrijf je opdrachtomschrijvingen ten behoeve van leveringen en ingenieursdiensten die nodig zijn om de uitvoeringscontracten te kunnen maken, en t.b.v. de terugdringing inhuur door productuitbesteding. Daarnaast zorgt je ervoor dat er in dit proces voortgang zit;
• Je voert overleg met de afdeling Inkoop in geval van contractwijzigingen, beoordeelt deze op juridisch-, inkoop technisch- en inhoudelijk vlak en begeleidt dit traject;
• In het dagelijkse werk ben je verantwoordelijk voor het proces van contractwijzigingen. Hiertoe coördineer je (op procesniveau) het pitchproces. Tevens ben je verantwoordelijk voor het VtW-proces, hiervoor is het zogenaamde groene kamer proces geïmplementeerd. Je bent verantwoordelijk voor het VtW-proces van initiatie tot en met uitvoering & oplevering;
• Alle relevante contractdocumenten worden door jou ordelijk gearchiveerd in het inkoopdossier. Bestellingen laat je vastgelegd in SAP. Ook verzorg je de afhandeling van prestatieverklaringen;
• Je ziet er op toe dat areaalinfo op de juiste wijze in de systemen van de beheerder komt.
Standplaats:
Standplaats voor het cluster Baggeren & Bergingen is Rotterdam. We werken vanuit de Maastoren op De Kop van Zuid. De project kantoordagen zijn dinsdag en donderdag, dan werk je in Rotterdam, overige dagen hybride mogelijk.
Leiding en toezicht:
Ja.
Meest essentiële competenties:
• Samenwerken in teamverband; kandidaat draagt bij aan een gezamenlijk resultaat;
• Accuratesse: kandidaat is in staat langdurig en effectief om te kunnen gaan met detailinformatie;
• Plannen en organiseren: kandidaat is in staat eigen prioriteiten te bepalen en de eigen werkzaamheden zelfstandig te organiseren;
• Flexibiliteit: kandidaat moet veel dingen door elkaar kunnen doen en snel kunnen schakelen tussen de contracten;
• Anticiperen: kandidaat weet kritische situaties tijdig te onderkennen en hierop adequaat in te spelen. Voorkomt dat zaken uit de hand lopen door tijdig maatregelen te nemen, maar weet bovenal kansen te onderkennen en te benutten;
• Communicatief: kandidaat communiceert in begrijpelijk en correct Nederlands en stemt schrijfstijl en taalgebruik af op het beoogde doel of doelgroep (radio-v) ;
• Hands-on mentaliteit.
• Bij voortijdige beëindiging geldt dat een opzegtermijn van minimaal 1 maand in acht wordt genomen;
• BELANGRIJK!: Vul alle kandidaat gegevens juist in. Bij het voorstellen: CV in PDF met voor- en achternaam en vul bij “woonplaats” de woonplaats in van de kandidaat. Dit zijn gegevens die de klant wil ontvangen met de aanbieding;
• Bijzonderheden AVG: Géén foto. Géén persoonsgegevens zoals telefoonnummer, geboortedatum, nationaliteit of LinkedIn. Géén leveranciersgegevens (enkel de bedrijfsnaam en logo mogen zichtbaar zijn op het format).
• Mailadres wel in de motivatie vermelden, deze dienen wij in te vullen tijdens het aanbieden! (Bij geen mailadres van de kandidaat, kunnen wij de aanbieding niet accepteren!).
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox