Het Kadaster

Adviseur ciso office

Het Kadaster

De opdracht­omschrijving

Kadaster
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart. 

De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed ingerichte toegangscontrole speelt hierbij een grote rol; ‘wie mag gebruik maken van welke informatiesystemen, diensten en gegevens en om welke reden’ en ‘hoe wordt dit goed beheerd’ zijn belangrijke thema’s die mede bepalen in welke mate de belangen van het Kadaster en de klant worden geborgd en op basis waarvan voldaan kan worden aan wettelijke eisen.

Opdracht
Het Kadaster is actief bezig haar informatiebeveiliging verder te professionaliseren. Zij doet dat door in te zetten op zowel de inhoudelijke lijnen als de doorontwikkeling van de organisatievolwassenheid. Denk daarbij aan de uitrol van awareness programma’s gericht op gedragsverandering (dus niet alleen een tool implementeren), het effectiever maken van diverse instrumentaria rondom risicomanagement en besluitvorming (zoals het BIA proces), het versterken van de werking van het ISMS en het inrichten van bedrijfscontinuïteit vanuit de processen en alle daarbij behorende factoren (dus niet alleen vanuit IT-perspectief).

Voor deze activiteiten is het CISO office verantwoordelijk. Het CISO office bestaat uit de CISO, plv CISO, twee senior en twee medior adviseurs. Voor de verdere professionalisering zoekt het CISO office één senior/medior adviseur informatiebeveiliging die enerzijds vormgeeft aan de realisatie van genoemde initiatieven en anderzijds meedenkt over de inrichting en implementatie daarvan. Een actieve functie die met de voeten in de klei staat en tegelijk richting geeft.

Het Kadaster zoekt één senior/medior professionals met minimaal 8 jaar relevante werkervaring in het vakgebied, waarbij de werkervaring breder is dan alleen technische informatiebeveiliging. De beoogde collega heeft ervaring met organisatieverandering en begrijpt hoe dit in de praktijk werkt. Het Kadaster zoekt een adviseur die vanuit een breder perspectief kijkt en compliance ziet als het effect van wat we doen en niet het doel. Ook is de collega in staat om binnen de organisatie samen te werken met disciplines als recordsmanagement en privacy en bij te dragen aan een verdere integratie van informatiebeveiliging binnen onze processen.

De opdracht dient vervult te worden door één medewerker, dus geen duo constructie.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • ISO27001, BIO en NIS2;
  • Workshops;
  • Audits;
  • Reviews.

 De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

  • Actief bijdrage van het verder ontwikkelen van nieuwe werkwijzen en technieken, zoals risicomanagement, BIA's en CSA's;
  • Voorbereiden, houden en uitwerken van workshops o.a. BCM in continuïteitsplannen;
  • Voeren van gesprekken in de organisatie over informatiebeveiliging gekoppeld aan businessperspectief;
  • Uitvoeren van BIA’s, CSA’s en risico-analyses en opstellen inkoopeisen en zo nodig bijstellen instrumentarium naar gelang dit zich voordoet;
  • Uitvoeren van gap analyses;
  • Verbinden van risicomanagement vanuit de business aan frameworks binnen de IT;
  • Documenteren van bevindingen en resultaten en bewaken voortgang implementatie.

Datum verificatiegesprekken
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 13 november 2025Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.
De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 11 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.

 

De Eisen

  • 4. Minimaal 8 jaar relevante werkervaring binnen informatiebeveiliging;
  • 5. HBO/WO werk- en denkniveau (aan te tonen met relevante werkervaring of diploma’s; Relevant WO diploma en minimaal de werkervaring uit eis 4 Relevant HBO diploma, met aanvullend 4 jaar extra relevante werkervaring – dus totaal 12 jaar (8 jaar eis 4 en 4 jaar extra)
  • 3. Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 7 pagina’s A4. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden opgenomen;
  • 6. Ervaring met organisatieverandering (bijvoorbeeld door betrokken te zijn geweest bij minimaal twee verandertrajecten);
  • 7. Ervaring met bijvoorbeeld BIA’s, DPIA’s, risicomanagement, BCM, leveranciersmanagement en ISMS (in CV aantonen dat er ervaring is op minimaal twee van deze genoemde onderwerpen);
  • 8. Bekendheid met relevante normen zoals ISO 27001, NIS2 en de BIO 2 (aan te tonen doordat deze normen in de werkervaring doorlopend zijn meegenomen, minimaal drie trajecten specifiek benoemen);
  • 9. Ervaring met het documenteren van resultaten van de werkzaamheden en deze ontsluiten voor de organisatie (aan te tonen door minimaal twee voorbeelden in CV);
  • 10. Kunnen werken op diverse onderwerpen tegelijk en daarin het overzicht behouden (aan te tonen in CV met minimaal twee jaar ervaring hierin met diversiteit aan werkzaamheden en eigen rol);
  • 11. De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift.

De Wensen

  • 12. Uw beschrijving m.b.t. werkervaring Risicomanagement (flexibel kunnen toepassen van verschillende werkwijzen en kunnen afstemmen op de context uitgaande van open methoden zonder te leunen op best practices)
  • 13. Uw beschrijving m.b.t. werkervaring IT security kennis (inhoudelijk begrip van IT-security concepten, let op dus niet het kunnen implementeren van techniek)
  • 14. Uw beschrijving m.b.t. werkervaring Kennisoverdracht (kunnen overdragen van kennis/ervaring/werkwijzen, zowel mondeling als schriftelijk)
  • 15. Uw beschrijving m.b.t. werkervaring Audit- en/of review technieken (als gesprekspartner of auditor)
  • 16. Uw beschrijving m.b.t. Ontwikkelen van methoden en technieken voor professionalisering IB
  • 17. Uw beschrijving m.b.t. het in kunnen regelen van ketenverantwoordelijkheid en/of leveranciersmanagement, dat wil zeggen het kunnen komen tot een mechanisme van afspraken en toezicht bij ketenpartners – zonder hiërarchische relatie – en bij leveranciers (met ongelijkheid in de relatie.
  • 18. Ervaring met het begeleiden van veranderingen, weet collega's mee te nemen en te stimuleren veiliger te werken. Om kunnen gaan met weerstand.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
06 november 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox