Gemeente Leiden

Adviseur ao/ic

Gemeente Leiden

De opdracht­omschrijving


Binnen de gemeente Leiden is het cluster IDA (interne Dienstverlening en Advisering) een shared
serviceorganisatie op het gebied van bedrijfsvoering. Wij verzorgen de bedrijfsvoering voor de gemeenten Leiden,
Leiderdorp, Oegstgeest en Zoeterwoude en het Samenwerkingsorgaan Holland Rijnland. De disciplines zijn o.a.
ICT, Financiën, HRM, Inkoop, Juridisch advies en facilitaire dienstverlening. Daarnaast de afdeling
bestuursondersteuning en communicatie. Er werken meer dan 550 medewerkers bij het cluster.

Met een nuchtere en flexibele instelling werken we in een prettig informele sfeer voor verschillende gemeenten.
We ondersteunen gemeenten bij hun maatschappelijk relevante taken. Wij maken het verschil door te faciliteren
met professionele dienstverlening. Op basis van onze vakkennis en ervaring adviseren we praktisch en inventief
over uiteenlopende zaken. Het werken voor verschillende gemeenten is veelzijdig, het vraagt om
overtuigingskracht en het geeft werkplezier. We nemen de regie, brengen onze verschillende disciplines bij elkaar
en we zoeken verbinding met de business, altijd gericht op een succesvol eindresultaat. Onze ambitie is inzicht
en overzicht bieden, met daadkracht. Resultaten behalen door snelle en passende service te verlenen. Want
alleen met goede, slimme oplossingen kunnen we samen werken én samen bouwen.

Team AO/IC
Het team AO/IC maak onderdeel uit van het cluster IDA. Voor het Team AO/IC zijn wij op zoek naar een adviseur
AO/IC / Auditor. Team AO/IC is een energiek, professioneel en hecht team. Je komt te werken in een dynamische
werkomgeving en hebt afwisselende werkzaamheden. Binnen het team heerst een informele werksfeer,
tegelijkertijd is er aandacht voor een professionele werkwijze. Vanuit een onafhankelijke positie geeft het team
advies aan het management om de administratieve organisatie en interne beheersing te versterken, om
zodoende getrouwheids- en rechtmatigheidsrisico’s te mitigeren. In toenemende mate maakt het team gebruik
van data-analyse bij de controles. Bij het uitvoeren van de verbijzonderde interne controles voert het team
regelmatig vaktechnisch overleg ‘on the job’. Het team maakt onderdeel uit van het team Concerncontrol binnen
de gemeente Leiden.

Wij werken minimaal 50% vanuit kantoor, waarbij het Tweelinghuis in Leiden je standplaats is. Maar je zult ook
geregeld te vinden zijn op de locaties van de gemeenten waar wij voor werken. Het team wordt aangestuurd door
de concerncontroller (RA) en de interne accountant van de gemeente Leiden (RA).

Wat zijn de werkzaamheden?
Het is een afwisselende functie waarbij je zelfstandig controles uitvoert voor verschillende gemeenten in de
Leidse Regio (Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest en Zoeterwoude) en twee samenwerkingsorganen in de Leidse
regio. Dit doe je als lid van het team AO/IC, bestaande uit 6 medewerkers (formatie). Je werkt actief mee aan de
uitvoering van opdrachten en draagt zorg voor een professionele en zorgvuldige uitvoering van verbijzonderde
interne controlewerkzaamheden en de verslaglegging hierover. Voor de uitvoering van de functie heb je geregeld
contact met o.a. het betreffende lijnmanagement, de interne accountant, de afdelingen Financien en Inkoop, de
externe accountant.

2


De kerntaken zijn:

Je voert zelfstandig verbijzonderde interne controles uit op diverse deelgebieden van de
partnerorganisaties (gericht op getrouwheid en rechtmatigheid).

Je draagt zorg voor het opstellen van interne controle plannen en het werkprogramma dat op basis van
een risicoanalyse tot stand is gekomen;

Op basis van het werkprogramma voer je de controlewerkzaamheden uit en legt bevindingen vast in een
controlememorandum;

Je toetst de uitvoering van het beleid, het bestaan en de werking van de administratieve organisatie,
brengt hierover verslag uit en doet aanbevelingen voor kwaliteitsverbetering (interne
beheersmaatregelen);

Je geeft gevraagd en ongevraagd advies op het gebied van AO/IC;

Je stelt (AO/IB) procesbeschrijvingen op;

Je onderhoudt contact met de klantorganisaties over de verbijzonderde interne controle werkzaamheden
en eventuele gegevens die nodig zijn voor de uitvoering van de opdracht. Je onderhoudt het netwerk met
andere opdrachtgevers en de externe accountant en verzorgt op proactieve wijze de communicatie in het
netwerk.

Daarnaast zal je andere werkzaamheden verrichten gericht op de financiële dienstverlening (o.a. financieel
advies) en het bijdragen aan het opstellen van beleidsstukken en/of aan producten van de P&C cyclus
(voortgangsrapportages, jaarrekening).

Wat neem je mee?
Je bent een zelfstandige en proactieve collega die vanuit financiële en controledeskundigheid klantgericht kan
adviseren. Je bent in staat makkelijk contacten aan te gaan en je controles en analyses monden uit in een goed
advies. Je bent sensitief maar kunt tegelijkertijd je rug rechthouden.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De Inschrijver heeft kennis genomen van de 'Uitnodiging tot inschrijving' en bijbehorende bijlagen zoals bijgevoegd onder deze vraag en gaat akkoord met de gevolgde procedures zoals is beschreven in dit document.
  • 1 Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring op het terrein van AO/IC, met name controle ervaring, het uitvoeren van financial audits (getrouwheid en rechtmatigheid) en het opstellen van (AO/IB) procesbeschrijvingen. 2 Je hebt kennis van gemeentelijke processen en financiën 5 3 Je bent per februari 2024 beschikbaar 4 Je hebt minimaal HBO werk- en denkniveau
  • Gemeente Leiden verlangt van de Inschrijver aan wie zij voornemens is om te gunnen de bewijsstukken behorend bij het Uniform Europees Aanbestedingsdocument dat Inschrijver bij aanmelding voor de DAS heeft ingevuld. Inschrijver bevestigt onderstaande bewijsstukken op aanvraag van Gemeente Leiden binnen 5 kalenderdagen te kunnen verstrekken: 1.         Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel 3.         Gedragsverklaring aanbesteden 4.         Verklaring Belastingdienst i.v.m. de afdracht sociale premies 5.         Aanvullende bedrijfsgegevens waaronder het IBAN nummer in bijgevoegd format. Deze aanvullende informatie is noodzakelijk voor de facturatie. 6.         Integriteitsverklaring

De Wensen

  • Motivatiebrief en CV Met dit subgunningscriterium wenst de aanbestedende dienst aan de hand van het CV en de motivatiebrief van de kandidaat inzicht te krijgen in ervaring, opleiding(en), expertise en de toegevoegde waarde van de aangeboden kandidaat. Inschrijver dient een CV te overleggen, waarin de opleiding(en) en werkervaring van de aangeboden kandidaat staat beschreven. Inschrijver beschrijft in de motivatiebrief wat voor werkzaamheden de aangeboden kandidaat heeft gedaan bij vorige werkgevers, die maken dat de kandidaat nu de expertise in huis heeft die wij vragen en beschrijft wat de toegevoegde waarde van de kandidaat is voor de Gemeenten zal zijn. Let op! Geef duidelijk per eis aan dat de aangeboden kandidaat daaraan voldoet, bijvoorbeeld: - Eis 1 voldoet, omdat kandidaat.. - Eis 2 voldoet, omdat kandidaat.. Upload hier uw Motivatiebrief en CV
  • Interview Tijdens het interview met de aangeboden kandidaat wenst de aanbestedende dienst inzicht te krijgen in de dienstverlening die kandidaat kan leveren. Gekeken zal worden naar aansluiting op het CV, de persoon, ervaring, karakter en zijn/haar toegevoegde waarde.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox