Gemeente Haarlemmermeer

Aanbestedingsjurist

Gemeente Haarlemmermeer

  • max €150 per uur

  • Noord-Holland

  • 10 uur per week

  • Inkoop
  • 01 januari 2026

  • 31 december 2027

De opdracht­omschrijving

Context
Binnen gemeente Haarlemmermeer is inkoop een belangrijk thema. In steeds meer projecten is een inkoopadviseur vanaf het begin betrokken. Zij denken mee over hoe inkoop kan bijdragen aan het realiseren van te behalen resultaten en het op de juiste manier doorlopen van het inkoopproces. Team Inkoop bestaat uit een teammanager Inkoop, acht inkoopadviseurs, twee contractbeheerders en een inkoopanalist. We zijn een ervaren groep actieve gemotiveerde zelfstandige collega’s die ieder doelgericht en betrokken een ander deel van de organisatie bijstaat op het gebied van inkoop. Team inkoop maakt deel uit van het cluster Inkoop en Juridische Zaken.

Opdracht
Als aanbestedingsjurist ben je een onafhankelijke essentiële schakel en strategische sparringpartner van de collega’s van team Inkoop over de juridische mogelijkheden en beperkingen van het aanbestedingsrecht. Je denkt mee over aanbestedingsrechtelijke vraagstukken en adviseert in begrijpelijke taal zowel doelmatige als rechtmatige oplossingen. Je adviezen kunnen gaan over alle inkoopprocedures en aanbestedingen (sociaal, fysiek en bedrijfsvoering) van gemeente Haarlemmermeer, waarbij de focus zal liggen op Europese aanbestedingen. Daarnaast ben jij “in the lead“ waar het de afhandeling van klachten over aanbestedingen betreft.
Op verzoek adviseer je zelfstandig over aanbestedingsvraagstukken, zoals:

  • Het bepalen van de juiste aanbestedingsprocedure
  • Opstellen van geschiktheidseisen en uitsluitingsgronden
  • Inrichten van de beoordelingssystematiek
  • Beantwoording van vragen ten behoeve van de Nota van Inlichtingen
  • Ondersteuning bij uitsluitingsvraagstukken, beoordeling en motivering
  • Ondersteunen van projectteams bij complexe aanbestedingen en op verzoek tegenlezen van de aanbestedingsdocumenten
  • Vragen beantwoorden met betrekking tot samenwerkingen en inbesteding
  • Afhandelen klachten omtrent aanbestedingen conform klachtenregeling Haarlemmermeer
  • Delen en toelichten van relevante jurisprudentie en wijzigingen in de aanbestedingswet- en regelgeving.
  • Op verzoek verzorgen van kennissessies voor het inkoopteam.


Uitzend/Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP  
Er is fiscaal (wet DBA) gezien sprake van werken in dienstbetrekking bij Opdrachtgever. De werknemer zal onder leiding en toezicht van de gemeente de werkzaamheden uitvoeren. 
Bent u een uitzend/detacherings-/payrollbureau en/of intermediair? De door u te plaatsen medewerker heeft bij u een arbeidsovereenkomst.  
Bent u ZZP’er? Een ZZP’er kan zich niet inschrijven op deze opdracht. Wij kunnen wel in gesprek over een arbeidsovereenkomst. In dat geval is de reguliere functiewaardering van toepassing, de Cao Gemeenten en de lokale rechtspositieregelingen (Personeelshandboek Haarlemmermeer). 
Heeft u als ZZP’er een eigen BV en is de deze rechtspersoon Opdrachtnemer? In dat geval is sprake van detachering/uitzenden vanuit de BV. U kunt meedingen naar de opdracht als de BV geen eenmans-BV is én de BV meerdere bedrijfsactiviteiten ontplooit. De rechtspersoon moet realiteitswaarde hebben.           
Opdrachtnemer moet volledig voldoen aan zijn fiscale verplichtingen voortvloeiend uit de arbeidsrelatie die Opdrachtnemer heeft met de te plaatsen werknemer. Desgevraagd overlegt u driemaandelijks een verklaring betalingsgedrag inlenersaansprakelijkheid van de Belastingdienst. In de met de Opdrachtnemer te sluiten overeenkomst
wordt opgenomen dat Opdrachtnemer de gemeente vrijwaart als de gemeente i.v.m. deze opdracht op enig moment wordt geconfronteerd met één of meerdere (na)heffingsaanslagen loonbelasting en/of premie volksverzekeringen, vertragingsrente en boetes als gevolg van deze inlening. 


Overige

  • Je werkt vanuit een locatie in Nederland en bent op verzoek incidenteel/ een paar keer per jaar aanwezig in Hoofddorp.
  • De gehele opdracht wordt uitgevoerd door een vast persoon. Bij afwezigheid i.v.m. bijvoorbeeld vakanties of ziekte zorgt opdrachtnemer voor gelijkwaardige tijdelijke vervanging.
  • Per aanbieder max 1 kandidaat aanbieden  
  • Op deze opdracht zijn van toepassing de Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Haarlemmermeer 2025;



Kandidaatomschrijving


Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en adviseert in een proactieve manier in begrijpelijke taal zowel doelmatige als rechtmatige oplossingen. Je beschikt over het vermogen tot dejuridisering. Je brengt politiek-bestuurlijke sensitiviteit mee en durft collega’s stevig te adviseren. Je schrijfstijl is helder en compact en je kunt je verbaal sterk uitdrukken.
Je bent flexibel, pragmatisch, organisatiesensitief en besluitvaardig . 
 Verder heb je:

  • een WO-diploma Rechtsgeleerdheid. Aanvullende vakken of opleidingen op het gebied van aanbestedings- en/of contractrecht zijn een pre;
  • minimaal 3 jaar werkervaring als aanbestedingsjurist
  • adequate kennis van wet- en regelgeving, ontwikkelingen en jurisprudentie op het gebied van aanbestedingsrecht;
  • ervaring met het begeleiden van (Europese) aanbestedingen is een pré.



Interviewplanning

De interviews worden zo veel mogelijk gepland op 4 december.

Toelichting op rooster

0-60 uur per maand
Facturering vindt plaats op basis van werkelijk gemaakte uren.

De Eisen

  • minimaal 3 jaar recente werkervaring als aanbestedingsjurist Aantoonbaar op CV minimaal 3 jaar recente werkervaring als aanbestedingsjurist
  • WO-diploma Rechtsgeleerdheid

De Wensen

  • Motivatiebrief Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Affiniteit met de opdrachtJe schrijfstijl is helder en compact
  • Beschikbaarheid De kandidaat is minimaal op ma, di en do beschikbaar. Elke extra beschikbare werkdag levert extra punten op.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
24 november 2025 om 16:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox