Nationale Politie
max €115 per uur
Zuid-Holland
36 uur per week
06 januari 2025
31 juli 2025
Jouw tijdelijke functie is een mooie mix van woordvoering en advisering. Je werkt aan boeiende, veelal complexe dossiers en zit aan tafel met bestuurders binnen en buiten de politie. Daarbij houd je nauwlettend alle relevante in- en externe ontwikkelingen in de gaten. Met jouw kennis, goede ideeën en initiatieven draag je actief bij aan de ontwikkeling van ons landelijke communicatiebeleid en versterk je de positionering van en het vertrouwen in de politie.
Met de dagelijks wisselende actualiteit en de grote hoeveelheid onderwerpen op de communicatieagenda is de dynamiek groot bij Team Media en Publiciteit. De onderwerpen waar jij mee aan de slag gaat, variëren van de bedrijfsvoering van de politie en de aanpak van nieuwe vormen van criminaliteit tot het gebruik van geweld tegen en door de politie en hoe wij als inclusieve organisatie een politie voor iedereen zijn. Je adviseert de korpsleiding, stelt communicatiestrategieën op, creëert draagvlak voor de gemaakte plannen en ziet toe op de uitvoering. Daarnaast zorg je voor een snelle en adequate reactie op media-uitingen en -aanvragen. En je begeleidt de boegbeelden van de politie die je inzet voor media-optredens.
Verantwoordelijkheden
De Directie Communicatie van de Staf Korpsleiding ontwikkelt het corporate communicatiebeleid en is verantwoordelijk voor de landelijke woordvoering van de politie. Met de collega’s binnen de directie Communicatie geven we communicatie- en media-advies aan onder andere de korpsleiding, politiechefs in de eenheden en portefeuillehouders. We verzorgen de interne communicatie en communiceren extern over de onderwerpen en issues die nationale impact hebben op de organisatie. Ook begeleiden we de korpsleiding en andere collega’s bij mediaoptredens, regelen we representatieve zaken en zijn we 24/7 verantwoordelijk voor de woordvoering over landelijke vraagstukken. Daarnaast onderhouden we nauw contact met de collega's van de communicatieteams van de politie-eenheden in het land.
Jij gaat binnen de directie aan de slag bij Team Media en Publiciteit. Met twaalf collega’s werk je vanuit het kantoor aan de Nieuwe Uitleg 1 in Den Haag. Hier werken we zelfstandig en gedreven aan de diverse dossiers en pakken we samen in een collegiale sfeer de verantwoordelijkheid voor alle binnenkomende verzoeken. Zo dragen we bij aan een actieve transparante politieorganisatie.
Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden.
Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.
Let op: Piket diensten zijn onderdeel van deze opdracht!
Als strategisch woordvoerder vul je het team Media en Publiciteit tijdelijk aan. Het team zit in een transitiefase, waarbij de ambitie is om veel meer vanuit eigen agenda, afgestemd op de strategische koers van de politie, te gaan werken. Hier is tijd en aandacht voor nodig vanuit de vaste bezetting waardoor de behoefte is ontstaan om het team tijdelijk te versterken.
Je onderhoudt contacten met de korpsleiding, met politiechefs in de eenheden en met portefeuillehouders op uiteenlopende onderwerpen. Daarnaast heb je veel contact met communicatiecollega's in de eenheden en binnen de dienst en directie communicatie. Uiteraard heb je als woordvoerder veel contact met de verschillende media.
Eis:
- De kandidaat heeft een volwaardig, erkend en afgerond diploma op mimimaal HBO niveau in de richting van Communicatie.
Wens:
- De kandidaat heeft een volwaardig, erkend en afgerond diploma WO in de richting van Communicatie. (10%)
Eis:
- De kandidaat heeft mimimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als woordvoerder op strategisch niveau.
- De kandidaat heeft aantoonbare ervaring in grote (1000+) organisaties.
- De kandidaat is bereid piket diensten te draaien.
Wens:
- De kandidaat heeft aantoonbare meerjarige ervaring met strategische positionering van de top van een (complexe) organisatie(branding). (aantal jaren)
- De kandidaat heeft aantoonbaar ervaring met het vormgeven en/of opstellen van mediabeleid in een complexe organisatie. (Ja/Nee)
- De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de (semi-) overheid/Politie ( 10%)
- De kandidaat heeft meerjarig aantoonbare werkervaring met journalisten en media op landelijk niveau. (aantal jaren)
- De kandidaat aantoonbare ervaring met het meeschrijven en/of schrijven van politiek/maatschappelijk gevoelige speeches. (Ja/Nee)
- De kandidaat is akkoord met het feit dat de opdracht vraagt om drie dagen per week aanwezig te zijn op kantoor aan de Nieuwe Uitleg in Den Haag (Ja/Nee)
Flexibel gedrag - Staat open voor en speelt adequaat en doelgericht in op verander(en)de en snel wisselende omstandigheden.
Initiatief - Signaleert kansen. Handelt ernaar en durft daarbij risico’s te nemen om uiteindelijk een bepaald herkenbaar voordeel voor de organisatie te behalen. Begint liever uit zichzelf dan passief af te wachten.
Inlevingsvermogen - Onderkent de gevoelens en behoeften van anderen en het effect van eigen handelen daarop.
Klantgerichtheid - Herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in.
Maatschappelijke oriëntatie - Is alert op en verdiept zich in de relevante (maatschappelijke, politieke en vakinhoudelijke) ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en benut deze kennis effectief voor de eigen functie of organisatie.
Netwerkvaardigheid - Ontwikkelt en onderhoudt relaties, allianties en coalities buiten de eigen organisatie en benut deze voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking.
Organisatiesensitiviteit - Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen.
Overtuigingskracht - Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën.
Politiek-bestuurlijke sensitiviteit - Anticipeert op en onderkent de relevantie van gebeurtenissen in de politiekbestuurlijke context die van invloed zijn op de positionering van de politie.
Systeemdenken - Herkent zowel het groter verband als de interne samenhang binnen vraagstukken en is zich bewust van de eigen positie en invloed in dat grotere geheel.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox