Het Kadaster

Sr Product Owner Leveranciersmanagement en Openstelsel

Het Kadaster

De opdracht­omschrijving

 

Aard van de taken:
- uitvoerend;
- adviserend
- coördinerend

Het Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Algemeen/Achtergrond

De Nederlandse wet- en regelgeving gericht op de leefomgeving bestaat uit talloze wetten en regels. Er is een ingewikkeld geheel ontstaan, waarin bijna niemand meer de weg kan vinden. Dat moet eenvoudiger en beter. Daarom is de Omgevingswet ontwikkeld: één wet die alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving vereenvoudigt en bundelt. Hierdoor wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten, is er meer ruimte voor maatwerk en zijn er minder regels.


Met de Omgevingswet wil het kabinet beter aansluiten op:

- De samenhang tussen verschillende plannen en activiteiten voor ruimtelijke ordening, milieu en        natuur;
- Het stimuleren van duurzame ontwikkelingen;
- De verschillen tussen regio’s.

Met de invoering van de Omgevingswet worden de bevoegd gezagen (gemeente, waterschap, provincie en het rijk) in staat gesteld sneller besluiten te nemen over voorgenomen ruimtelijke activiteiten en zullen onder de nieuwe wet nieuwe planvormen gebruiken.

De wet biedt ook meer ruimte voor particuliere ideeën.

 

Digitaal Stelsel Omgevingswet
De uitvoering van Omgevingswetprocessen zal worden ondersteund door een verregaande digitalisering van werkprocessen en een daarbij behorende informatievoorziening. Relevante data en informatieproducten die noodzakelijk zijn voor planvorming en besluitvorming over de fysieke leefomgeving, zullen voor eenieder beschikbaar komen. Hiervoor wordt het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontwikkeld, dat overheden, burgers en bedrijfsleven toegang zal geven tot deze data en informatieproducten.

 

DSO – van Programma aansturing naar beheerorganisaties
Binnen het DSO-programma (pDSO) is gewerkt aan het realiseren van het basisniveau van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Met betrekking tot het digitaal stelsel wordt onderscheid gemaakt tussen enerzijds de landelijke voorziening (aangeduid als DSO-LV) en anderzijds het geheel van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (aangeduid als DSO) dat bestaat uit de DSO-LV én de systemen die op een of andere manier interactie hebben met de DSO-LV, zoals systemen van bevoegde gezagen, van leveranciers van omgevingsinformatie, van softwareleveranciers en van landelijke bouwstenen van de Nederlandse overheid.

 

Met het eindigen van het pDSO worden een aantal blijvende veranderingen doorgevoerd. De strategische besturing van het DSO komt bij de Strategische Beheer Organisatie (SBO) te liggen, een onderdeel binnen het ministerie van BZK. De SBO wordt eindverantwoordelijk voor een goed end-to-end werkend DSO-stelsel. In opdracht van de strategische beheerder zijn de tactische beheertaken m.b.t. het DSO-LV belegd bij de Tactische Beheer Organisatie (TBO) van het Kadaster. De TBO krijgt daarmee de belangrijke taak van het tactisch aansturen en beheren van de samenhangende componenten die het DSO-LV vormen als ook de verdere uitbouw en de doorontwikkeling ervan. De ontwikkelpartners van de betreffende componenten worden operationeel beheerorganisaties.

Daarnaast zal het jaar 2021 gekenmerkt worden door de omslag van de ontwikkeling van de landelijke voorziening naar een werkend stelsel als ook de afronding van het basisniveau, doorontwikkeling en uitbouw van het DSO-LV.


Verantwoordelijkheden

Als senior Product Owner Leveranciersmanagement en Openstelsel ben je verantwoordelijk voor:

  • Opstellen visie en het door ontwikkelen van het Openstelsel.
  • Contentmanagement voor het Ontwikkelportaal;
  • Organiseren van Leveranciersdagen;

 

Product Owner Open Stelsel
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) wordt ontwikkeld als “open stelsel”. De overheid is verantwoordelijk voor wettelijk bepaalde functionaliteit en zij stelt derde partijen (software leveranciers) via het “open stelsel” in staat slimme toepassingen te ontwikkelen op basis van de data en services (API’s) van het stelsel. De beschikbare services worden ‘geëtaleerd’ op het ontwikkelaarsportaal. Er wordt gestreefd naar een zo breed mogelijk gebruik van API’s vanuit de markt. Naast bestaande leveranciers moeten ook nieuwe leveranciers uitgedaagd en gestimuleerd worden om software te ontwikkelen om het stelsel te ondersteunen. Een verbreding van de huidige leveranciersbasis, naar een bredere doelgroep is daarbij het doel. Dit zorgt voor maximale innovatie en uitbreiding van de gevestigde orde. Nog onbekende ontwikkelaars, en onbekende toepassingen, moeten door het DSO worden bediend. Om ontwikkelaars goed te faciliteren is het cruciaal dat zij geen onnodige blokkades ondervinden om op de services van het DSO te ontwikkelen.

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Uitwerken en ondersteunen bij opstellen van de visie op het Open Stelsel;
  • Vervolg stappen definiëren, uitwerken en realiseren;

 

Contentmanagement Ontwikkelaarsportaal
Het Ontwikkelaarsportaal heeft als doelgroep leveranciers van software die door de bevoegd gezagen wordt gebruikt om met de Omgevingswet te kunnen werken. Het portaal wordt ook gebruikt door ontwikkelaars die bij bevoegd gezagen zelf werken en hun eigen maatwerk software ontwikkelen voor de Omgevingswet.

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Contact onderhouden met Product Owners van de diverse ontwikkelteams en anderen partijen om tijdig relevante informatie aan te leveren voor publicatie;
  • Aangeboden informatie vanuit ontwikkelteams reviewen en plaatsen op het ontwikkelaarsportaal;
  • Relevante nieuwsberichten voor leveranciers vanuit het programma redigeren en plaatsen;

 

Organisatie van leveranciersdagen in 2020/2021
Er worden frequent leveranciersdagen georganiseerd waarin de het programma in gesprek gaat met (potentiële) software leveranciers. Op deze dagen worden de nieuwste ontwikkelingen en plannen toegelicht en geven leveranciers hun ervaringen en visie op de beschikbare en nog te ontwikkelen services. Tevens dienen de leveranciersdagen als een ontmoetingsplaats tussen software dienstverleners en overige dienstverleners / adviseurs die de overheden ondersteunen bij de implementatie van de Omgevingswet.

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Organiseren van de 2-wekelijkse bijeenkomsten met plansoftware leveranciers;
  • Mede organiseren van de leveranciersdagen (i.c.m. Product Managers, Product Owners, Programma Aan de Slag, Koepels en Rijk) en samenstellen programma;
  • Verwerken en verder brengen van de uitkomsten uit de leveranciersbijeenkomsten en dagen.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • U voegt een Nederlandstalig cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 3 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Eisen die gesteld worden aan de kandidaat. De kandidaat heeft: • WO werk- en denkniveau; • Meer dan 5 jaar ervaring binnen gemeentelijke, provinciale of landelijke overheidsorganisaties/ZBO’s; • Meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van management en coördinatie van informatiseringsprojecten of -programma’s in een complexe omgeving met meerdere stakeholders en aanpalende projecten; • Ervaring, minimaal 5 jaar, in zowel IT management als project/programma/verander management gerelateerde functies; • Kennis van de Omgevingswet aangetoond middels uitgevoerde projecten; • Aantoonbare kennis van de markt van leveranciers van VTH-/Zaaksystemen, Plansoftware, Toepasbare Regelsoftware; • Aantoonbare ervaring met overlegstructuren binnen de overheid en/of werken in een breed stakeholderveld bij voorkeur in een (inter)bestuurlijke context; • Je beheerst gangbare projectmanagement en coördinatie technieken, waaronder Prince 2, Scrum, Kanban; • Ervaring als Product Owner, certificering is een pré. Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Resultaatgericht; • Helicopterview; • Besluitvaardig en vasthoudend; kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld; • Klantgericht; • Proactief en initiatiefrijk; • Teamspeler; • Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk; • Analytisch vermogen.   Als bijlage zijn 3 conceptovereenkomsten toegevoegd: • Bijlage 1a 'concept modelovereenkomst’; indien inschrijver zich aanbiedt als ZZP'er; • Bijlage 1b concept opdrachtovereenkomst indirecte ZZP’ers’; indien inschrijver als bemiddelaar een ZZP'er als kandidaat aanbiedt; • Bijlage 1c 'concept opdrachtovereenkomst inhuur’; indien inschrijver een eigen werknemer als kandidaat aanbiedt. Afhankelijk van de aangeboden kandidaat kiest het Kadaster de best passende overeenkomst. Indien u niet akkoord gaat met de gekozen overeenkomst c.q. inhoud van de overeenkomst zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria.
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021 voor 32 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 x 3 maanden en kent voor de gehele periode een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. Momenteel is de startdatum ook afhankelijk van de ontwikkelingen en de te volgen maatregelen rondom het Coronavirus. Dit zal in overleg gaan met de inhurende manager.

De Wensen

  • Is de kandidaat gecertificeerd Product Owner?
 
 Beoordeling: Bij ja 5 punten, bij nee 0 punten.
  • Beschrijf (in max. 200 woorden) uw ervaring als Product Owner en motiveer waarom deze het beste aansluit bij deze opdracht.
 
 Beoordeling: De mate waarin de ervaring aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • Beschrijf (in max. 200 woorden) uw ervaring met het opbouwen van kennis van de markt en het onderhouden van relaties met leveranciers van VTH-/Zaaksystemen, Plansoftware, Towpasbare Regelsoftware Geef een voorbeeld dat het beste aansluiten bij deze opdracht.
 
 Beoordeling: De mate waarin de ervaring aansluit bij de wensen van het Kadaster.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox