VNG

Sr. contractmanager

VNG

  • max €135 per uur

  • Zuid-Holland

  • 40 uur per week

  • Inkoop
  • 01 maart 2025

  • 29 februari 2028

De opdracht­omschrijving



Over VNG Realisatie


De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt aan een krachtige lokale
overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke
opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door het actief participeren in de
netwerken van gemeenten en hun partners, daar samenwerking te stimuleren via ‘samen
organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van
gemeenten verbeteren.

Zo draagt VNG Realisatie bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

• werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van
maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
• verbeteren van de dienstverlening;
• een efficiënte en wendbare organisatie;
• anticiperen op de toekomst.

Over het SCG
Binnen basisteam Collectieve Diensten wordt uitvoering gegeven aan diverse
gemeentelijke dienstverlening. Voor het beheren van deze landelijke diensten is een
serviceorganisatie ‘Servicecentrum gemeenten’ (SCG) gerealiseerd.
Het SCG bestaat uit een team van ongeveer 25 toegewijde professionals. Namens de
VNG en gemeenten voeren zij het contractmanagement en beheer uit voor contracten op
in het ICT-domein en andere door de VNG te onderzoeken domeinen.


Omschrijving van de opdracht
De Sr. Contractmanager voert contractbeheer uit voor een of meer grote contracten die
beheerd worden binnen het SCG, waaronder bijvoorbeeld:

Contracten voor ICT Security diensten en producten (GGI-Veilig en
Cybersecurity)

Contracten voor netwerkoplossingen (GGI-netwerk en GT Vast)

Contracten voor telefonieoplossingen (14+)

Een raamovereenkomst voor printoplossingen (GT Print).

Contracten voor applicaties waaronder de StembureauApp, Gemeentelijk
Incidenten Registratiesysteem, Quick Scan Lokale Democratie en ENSIA.
Op dit moment wordt ook gekeken naar het in beheer nemen van collectieve contracten
buiten het ICT-domein.
Deze contracten worden beheerd door een team van contractmanagers, waarbij er
onderling een taakverdeling plaats vindt.


Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Het betreft de volgende werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
• Beoordelen van de performance van de verschillende contractpartijen op
afgesproken prestaties, kosten en contractuitvoering a.d.h.v. periodieke
rapportages en/of klanttevredenheid-onderzoeken;
• Verantwoordelijk voor de registratie, het beheer en het verwerken van
aanpassingen van afgesloten contracten;
• Verantwoordelijk voor de sturing op de contracten voor de levering
van adviesdiensten en gedefinieerde resultaten;
• Verantwoordelijk voor de contractvorming tussen VNGR en deelnemers die nog
moeten toetreden tot reeds afgesloten contracten;
• Rapporteren aan diensteigenaren van de contracten over het verloop van het
contract, de prestatie-eisen, kosten, en de algemene tevredenheid en zorg
dragen voor het aanleveren van relevante managementinformatie;
• Bijdragen leveren aan de werkprocedures, -instructies en standaard
werkdocumenten/formats;
• Als senior coachen en begeleiden van overige contractmanagers binnen de
afdeling;
• Verrichten van zo nodig overige werkzaamheden op gelijkwaardig niveau indien
dit voor de bedrijfsvoering gewenst of noodzakelijk is.

Resultaat van de opdracht
De contractmanager is verantwoordelijk voor het managen en beheren van de contracten
t.b.v. deelnemende gemeenten en organisaties.
De contractmanager werkt hiervoor in een team samen met collega contractmanagers.
De contractmanager begeleidt het proces voor de totstandkoming van de nadere
overeenkomsten (NOK's) voor gemeenten vanuit de overeenkomsten wanneer daar
sprake van is. Om dit te bewerkstelligen heeft de contractmanager contact met de
beheerders, inkopers, juristen en afdelingshoofden bij gemeenten als ook bij de diverse
contractanten. De contractmanager monitort en rapporteert over de overeengekomen
afspraken met de leveranciers. Onderdeel van deze activiteiten is het fungeren als
aanspreekpunt bij escalaties.
Nauwkeurigheid bij de uitvoering van de werkzaamheden is van groot belang evenals het
behouden van overzicht en het plannen van activiteiten vanuit contractmanagement. Op
te leveren resultaten zoals beschreven in de opgestelde business case:

Contractbeheer en contractmanagement;

Aansturing van de contractmanagementproducten.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Inschrijver gaat expliciet akkoord met de concept overeenkomst welke als bijlage bij de offerteaanvraag beschikbaar is gesteld.
  • Minimaal 10 jaar ervaring in de ICT techniek en ontwikkelingen
  • De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek.
  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor de functie gedurende de periode en het aantal uur zoals beschreven in de offerteaanvraag.
  • Door de inschrijver is één CV en één motivatiebrief van de aangeboden kandidaat aangeleverd. Deze twee documenten zijn opgeslagen in de map ‘Extra documenten’.
  • WO werk- en denkniveau
  • Minimaal 10 jaar werkervaring met contractmanagement binnen het gemeentelijk domein
  • Minimaal 10 jaar werkervaring in een Inkoopafdeling bij een vergelijkbare organisatie
  • Minimaal 10 jaar ervaring met de Aanbestedingswet en het contractrecht
  • Minimaal 5 jaar ervaring met de uitvoering van omvangrijke (Europese) aanbestedingen binnen het gemeentelijk domein
  • KPN, Protinus, Telindus, BDO, Ordina, IT-Staffing, Capgemini, Vodafone Ziggo), Microsoft, Ricoh, Canon, PCI en Bechtle hun onderaannemers of deelnemers.

De Wensen

  • Uit CV aantoonbare ervaring met het uitvoeren van aanbestedingen binnen het gemeentelijk domein
  • Uit CV aantoonbare kennis van de ICT markt
  • Uit CV aantoonbare ervaring met het invulling geven aan leveranciers- en marktevaluatie
  • Na gunning van de inhuuropdracht ontvangen alle inschrijvers(*) een terugkoppeling van de uitvraag. De terugkoppeling betreft onder andere een (Excel) overzicht met de ranking van alle inschrijvers en de score op de gunningscriteria/kwaliteit. In dit overzicht worden de namen van alle inschrijvers vermeld (dit is de leveranciersnaam, niet de naam van de kandidaat). * Inschrijvers die, na toetsing van antwoorden en bewijs in cv/motivatie, worden uitgesloten van de procedure, ontvangen dit overzicht niet en worden ook niet genoemd in het Exceloverzicht. De gegunde leveranciersnaam zal altijd zichtbaar zijn op dit overzicht. Gaat u ermee akkoord dat in het overzicht uw leveranciersnaam zichtbaar is?
  • Uit CV aantoonbare ervaring met het aansturen van externe ICT-leveranciers

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox