Overzicht taken en benodigde inzet
Voorbereiding en planvorming ten behoeve van de nieuwbouw van twee basisscholen in de kern Rucphen (+ doorkijk naar vervolg)
Afdeling: Maatschappelijke Ontwikkeling – Onderwijshuisvesting 1. Inhoudelijke toetsing en advisering (beleidsmatig & juridisch kader)
- Toetsen van het Programma van Eisen (PvE) aan:
- Wet- en regelgeving, zoals:
- Wet Primair Onderwijs (o.a. m²-normen, medegebruik)
- Inclusiever/passend onderwijs
- Arbo- en toegankelijkheidseisen
- Frisse Scholen / duurzaamheidseisen
- Gemeentelijk beleid, zoals:
- IHP-afspraken
- Beleidskaders m.b.t. duurzaamheid, ruimtelijke kwaliteit, etc.
- Bewaken van de gemeentelijke uitgangspunten in het PvE- en ontwerpproces
2. Procesregie en projectparticipatie
De procesregie ligt bij een andere afdeling, dus voor de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling betreft dit:
- Meedraaien in de projectgroep nieuwbouw basisscholen Rucphen, met focus op:
- Inhoudelijke inbreng vanuit onderwijshuisvesting
- Signaleren en benoemen van onderwijskundige, beleidsmatige of politieke gevoeligheden
- Meedenken over en bewaken van de procesplanning, in afstemming met betrokken partijen en bestuurlijke momenten
- Meedenken over politieke afwegingen en besluitvormingstrajecten
3. Stakeholdercommunicatie & bestuurlijke afstemming
- Fungeren als linking pin tussen gemeente en partners:
- Schoolbesturen
- Kinderopvangorganisaties
- Overige onderwijspartners
- Intern: collega’s binnen de eigen afdeling en binnen andere gemeentelijke afdelingen
- Voorbereiden van en deelnemen aan afstemmomenten met partners
4. Bestuurlijke stukken en externe communicatie
- (Mede)opstellen van bestuurlijke stukken, zoals:
- College- en raadsvoorstellen
- Verslagen/besluitenlijsten
- Raadsbrieven / memo’s
- Persberichten
5. Opstellen en afstemmen van samenwerkingsovereenkomst
- Meewerken aan het opstellen van een samenwerkingsovereenkomst tussen:
- Gemeente
- Schoolbesturen
- Kinderopvangorganisaties
- Afstemmen van verantwoordelijkheden, rollen en financiering
6. Financiële en risicotechnische ondersteuning
- Laten opstellen en beoordelen van een leerlingprognose
- In kaart brengen van mogelijke calamiteiten (bijv. tijdelijke huisvesting) en hoe hiermee om te gaan
- Meedenken over het kader waarbinnen later een businesscase tot stand komt
Optioneel / aanvullend:
- Documentatiebeheer en kennisborging (zorgen dat alle besluiten, afspraken en versies goed geborgd zijn in een gedeelde projectstructuur)
- Signaleren van kansen of knelpunten in beleidsdoorwerking (bijv. koppelkansen met duurzaamheid, mobiliteit of zorg)