gemeente Utrecht
max €85 per uur
Utrecht
36 uur per week
03 maart 2025
01 augustus 2025
Utrecht heeft jou nodig!
Binnen het team Burgerzaken is er een opdracht voor een Senior vakspecialist Burgerzaken.
Het team Burgerzaken bestaat uit een teammanager, ondersteuner, assistent teammanagers, vakspecialisten, medewerkers Burgerzaken en trouwambtenaren. Een grote, groeiende club van bijna 80 collega’s. We werken in kleine groepen op verschillende plekken in het stadskantoor. Vanwege de groei is een eigen nieuwe verdieping in aanbouw.
Het team is divers in leeftijd, ervaringsjaren, sekse en achtergrond. Allemaal hebben ze veel liefde voor het vak. In zo’n grote groep is elkaar blijven kennen belangrijk. De deur van de teammanager staat altijd open. Naast de dag-starten en werkoverleggen zoeken we elkaar regelmatig op voor gezelligheid.
Opdrachtomschrijving:
Burgers komen op verschillende manieren met jou in contact: via een elektronische aangifte, telefonisch, per mail of bij de balie. Soms met goed nieuws, zoals een geboorte of een huwelijksaanvraag. Maar ook bij slecht nieuws, zoals overlijden. Jij behandelt aanvragen en controleert de documenten. Vaak bied je een luisterend oor. Altijd ben je scherp met controle van documenten en als er iets niet lijkt te kloppen, ben je extra alert. Soms onderzoek je de aangeleverde documenten nog verder in de backoffice.
Zo heb je in deze baan de ideale mix tussen persoonlijk contact en het verwerken of uitzoeken van dossiers. Je put uit je eigen kennis, haalt de informatie uit de kennisbank of klopt aan bij onze eigen specialisten. Of je belt de IND of het consulaat voor aanvullende informatie. Jij zorgt met onze hulp dat je de nieuwste kennis hebt en houdt.
Een greep uit je werkzaamheden:
• behandelen en beoordelen van (aan)vragen en controleren, registreren en vastleggen van (identiteits-) documenten en rechtsfeiten;
• verwerken van levensgebeurtenissen in de Basisregistratie Personen (BRP), de registers van de Burgerlijke Stand en het Register Niet Ingezetenen (RNI) en beoordelen van aanvragen naturalisatie;
• vastleggen van rechtsfeiten in Key2Burgerzaken, het geautomatiseerde persoonsregistratiesysteem van de gemeente;
• persoonlijk, per mail en per brief corresponderen met bijvoorbeeld burgers, rechtbanken en advocaten;
• uitzoeken van wet- en regelgeving rond ingewikkelde vraagstukken. Onze specialisten ondersteunen je als het nodig is.
Voor deze opdracht zoeken we twee Senior vakspecialisten Burgerzaken.
Resultaat van de opdracht
Deze opdracht eindigt als de werkvoorraad van het team op orde is.
Jij hebt/bent:
• minimaal mbo-4 werk- en denkniveau;
• minimaal 2 jaar werkervaring op een afdeling burgerzaken;
• in het bezit van het diploma BABZ of hebt overeenkomstige relevante modules behaald van de Publieksacademie;
• kennis van de nationale en internationale wet- en regelgeving in jouw vakgebied;
• uitstekende vaardigheden om te kunnen omgaan met mensen uit de verschillende geledingen van de samenleving en je spreekt en schrijft goed Nederlands en Engels;
• flexibel inzetbaar tijdens de openingstijden van Burgerzaken: 8.45 uur - 20:15 uur en minimaal 1 avond per week beschikbaar om te werken, dit is op de dinsdag- of donderdagavond;
• digitaal vaardig en ervaring met Key2Burgerzaken is een pré.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Goed om te weten:
Gesprekken zijn gepland in de week van 3 maart 2025. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox