gemeente Utrecht

Senior toezichthouder groen (2x)

gemeente Utrecht

  • max €90 per uur

  • Utrecht

  • 36 uur per week

  • Buitendienst
  • 01 januari 2026

  • 01 januari 2027

De opdracht­omschrijving

Als Senior Toezichthouder Groen kom je te werken voor de afdeling Directievoering & Toezicht van Stadsingenieurs, makers van de Utrechtse buitenruimte. Stadsingenieurs is één van de zes afdelingen binnen Stadsbedrijven en is het interne ingenieursbureau van onze gemeente. We houden ons bezig met de unieke combinatie van kennis én techniek van en voor de stad. Onze belangrijkste taak is het leveren van (ruimtelijke) expertise voor projecten gericht op duurzame ontwikkeling, inrichting en groot onderhoud van de openbare ruimte. Zowel onder- als bovengronds. Kijk voor meer informatie over de afdeling Stadsingenieurs op  https://www.werkenbijutrecht.nl/stadsingenieurs.

Als Senior Toezichthouder Groen ben je werkzaam op diverse projecten in de openbare ruimte. Je moet dan denken aan werkzaamheden op het gebied van cultuurtechniek, aanleg parken, openbaar groen, speelplekken en baggeren. Daarnaast kun worden ingezet om de civiele toezichthouders te ondersteunen bij toezicht op bijvoorbeeld straatwerk. Zo werken we aan een stad waar het prettig wonen, wandelen en winkelen is.

Je taken zijn:
Je bent verantwoordelijk voor het toezicht op verschillende werkzaamheden die zijn uitbesteed aan aannemers. Je controleert zelfstandig of de aannemers het werk uitvoeren volgens de gemaakte afspraken in het contract en geldende wet- en regelgeving. Daarbij bewaak je op de voortgang van tijd, kwaliteit en budget. Als je afwijkingen, meer- en minderwerk en verbetermogelijkheden ziet, dan zorg je ervoor dat hier actie op wordt ondernomen. En stem je hierover af met de directievoerder. Tot slot ben je voor de aannemer en de omgeving het eerste aanspreekpunt.

Je werkzaamheden bestaan onder andere uit: Je adviseert over praktische uitvoerbaarheid van plannen, bestekken en/of tekeningen. Je verzamelt c.q. meet benodigde gegevens en zet deze op tekening. Je overlegt (voor aanvang) met betrokken partijen over uit te voeren technische werkzaamheden en verkeersmaatregelen. Je handelt meldingen en klachten van inwoners af Je houdt dagelijks toezicht (prijs/kwaliteit, veiligheid, planning, etc.) op het in uitvoering zijnde werk in overeenstemming met het bestek (veelal volgens RAW-systematiek). Je overlegt met betrokken partijen en stuurt waar nodig bij in overleg met de directievoerder. Je rapporteert aan de directievoerder en adviseert t.a.v. meer- en minderwerken. Je houdt verzorgt de besteksadministratie door het bijhouden van een dagboek, maken van financiële calculaties en termijnstaten en complementeren van revisiegegevens en -tekeningen. De complexiteit van het werk zit in de krappe planning, de afstemming met diensten, bewoners en bedrijven, de drukke Utrechtse binnenstedelijke omgeving, of een combinatie van alle drie. Over je werk communiceer je veel met de directievoerder.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Je hebt Mbo 4 werk- en denkniveau in de richting Groen of Cultuurtechniek:
  • Je hebt ervaring met UAV en RAW contracten
  • je beschikt over de VCA-vol.
  • Je hebt ervaring met besteksadministratie.

De Wensen

  • Je hebt kennis en ervaring met de software van ‘Bakker en Spees’ en ‘Geovista’
  • Geef een voorbeeld van een complexe situatie tijdens de uitvoering van een project of onderhoudscontract waarbij afstemming nodig was met de omgeving (bewoners, bedrijven, gebruikers). Hoe heb je communicatie naar verschillende partijen aangepakt? Wat was jouw rol en waarin heb jij het verschil gemaakt?
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver.
  • Geef een voorbeeld van een complexe situatie tijdens de uitvoering van een project of onderhoudscontract waarin je niet op één lijn lag met een aannemer. Beschrijf op welke wijze je dit hebt opgelost. Wat was jouw rol en waarin heb jij het verschil gemaakt?

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
20 november 2025 om 07:58
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox