gemeente Leidschendam-Voorburg

Senior juridisch adviseur handhaving

gemeente Leidschendam-Voorburg

  • geen max tarief

  • Zuid-Holland

  • 12 uur per week

  • Juridisch
  • 31 december 2025

  • 31 december 2026

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Een sociale en ondernemende gemeente met ruim 75.000 inwoners. Hier werken we samen met 750 collega’s aan de best mogelijke dienstverlening voor inwoners, bedrijven en instellingen. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. Onder het motto: vertrouwen, verbinden, verantwoordelijkheid en verbeteren.

Afdeling
Werken voor Veiligheid, Toezicht en Handhaving (hierna: VTH) is iedere dag werken aan het veiligheidsgevoel en de leefbaarheid van onze inwoners. Hier houden de BOA’s toezicht op de openbare ruimte en controleren de bouwtoezichthouders nieuwe en bestaande bouwwerken. We handhaven wetten, maken integraal veiligheidsbeleid en pakken als één team crisisbeheersing op. Alles voor een veilig Leidschendam-Voorburg.

Opdracht
De opdracht wordt uitgevoerd binnen de afdeling Veiligheid, Toezicht en Handhaving (VTH). Hier werken professionals iedere dag aan het veiligheidsgevoel en de leefbaarheid van onze inwoners. De afdeling bestaat uit  vier teams; juridische handhaving, openbare orde en veiligheid, bouw- en woningtoezicht en toezicht openbare ruimte (boa’s).

Het team juridische handhaving adviseert (onder andere) over complexe handhavingszaken op meerdere rechtsgebieden, stelt handhavingsbesluiten op (uiteraard inclusief de voorbereidende handelingen zoals het schrijven van vooraanschrijvingen en het behandelen van zienswijzen) en zorgt voor de procesvertegenwoordiging (bezwaar, beroep, hoger beroep). De juridisch adviseurs handhaving in dit team werken nauw samen met (bouw)toezichthouders en vergunningsverleners binnen het domein Vergunningen, Toezicht en Handhaving.

De opdracht wordt verricht binnen het hiervoor beschreven team. De opdracht is resultaatgericht. Het beoogde resultaat is:

  • Zelfstandig afhandelen van in totaal 10 (complexe) handhavingsdossiers van start tot eind. Dat wil zeggen vanaf het moment van ontvangst tot en met (zo nodig) hoger beroep.

Hierbij geldt dat:

  • het zwaartepunt van de opdracht ligt op (complexe) handhavingszaken op grond van de Omgevingswet (bouw/ruimtelijke ordening);
  • hiervoor, onder meer, de volgende taken worden verricht:
    • contact leggen met overtreders dan wel andere belanghebbenden en zo mogelijk komen tot minnelijke oplossingen;
    • advisering over aanpak;
    • opstarten en doorlopen van het handhavingstraject, waaronder het opstellen van (voor)aanschrijvingen, advisering en overleg met toezichthouders, verwerken van zienswijzen en informeel overleg;
    • het voeren van verweer door middel van het opstellen van verweerschriften dan wel procesvertegenwoordiging in bezwaarprocedures en bij verzoeken om voorlopige voorziening.

Tijdens de uitvoering van de opdracht wordt het werk zelfstandig en in eigen tijd ingedeeld, met ruimte om daarnaast ook andere opdrachten uit te voeren. Waar nodig vindt afstemming met de gemeente plaats. De gemeente zorgt voor de informatie en bevoegdheden die nodig zijn om het werk goed uit te voeren. Het werk gebeurt zonder toezicht of leiding, maar de gemeente kan wel aanwijzingen geven over het gewenste resultaat.

Naar verwachting zullen de werkzaamheden in het kader van deze opdracht maximaal 12 maanden duren. Ingeschat wordt dat de opdracht kan worden uitgevoerd tussen de 8 en 12 uur per week.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: vrij invulbaar, zie bovenstaande tekst onder “opdracht”.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 1. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
  • 2. Een afgeronde WO-bachelor opleiding rechten;
  • 3. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als juridisch adviseur handhaving binnen een gemeente;
  • 4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als procesvertegenwoordiging (bezwaar, voorlopige voorziening, beroep, hoger beroep) binnen een gemeente;
  • 5. Per 12 januari 2026 beschikbaar voor gemiddeld 8 tot 12 uur per week, benoem dit in het cv.

De Wensen

  • 6. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als juridisch adviseur handhaving binnen een middelgrote gemeente van 30.000 – 100.000 inwoners
  • 7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als procesvertegenwoordiging (bezwaar, voorlopige voorziening, beroep, hoger beroep) binnen een gemeente
  • 8. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met de handhaving van het Omgevingsrecht, duidelijk benoemd in het cv
  • 9. Aantoonbare werkervaring met politiekgevoelige dossiers, duidelijk weergeven in het cv

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
31 december 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox