VNG

Senior functioneel beheerder

VNG

De opdracht­omschrijving

Over VNG Realisatie
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door het actief participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, daar samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

Zo draagt VNG Realisatie bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
  • verbeteren van de dienstverlening;
  • een efficiënte en wendbare organisatie;
  • anticiperen op de toekomst.

Over het SCG
Binnen basisteam Collectieve Diensten wordt uitvoering gegeven aan diverse gemeentelijke dienstverlening. Voor het beheren van deze landelijke diensten is een serviceorganisatie ‘Servicecentrum gemeenten’ (SCG) gerealiseerd.

Het SCG bestaat uit een team van ongeveer 25 toegewijde professionals. Namens de VNG en gemeenten voeren zij het contractmanagement en beheer uit voor contracten in het ICT-domein en andere door de VNG te onderzoeken domeinen.

Omschrijving van de opdracht
Binnen basisteam Collectieve diensten wordt uitvoering gegeven aan diverse gemeentelijke dienstverlening. Voor een aantal van deze contracten wordt gezocht naar een functioneel beheerder.

Sinds maart 2017 maakt het beheer en de ontwikkeling van het initiatief 14+ netnummer onderdeel uit van VNG Realisatie. Het beheer en ontwikkeling spits zich toe op het functioneel onderhouden van het 14+ netnummer concept met daarnaast het productmanagement en de ontwikkelingen binnen de ICT en de dienstverlening van gemeenten.

Sinds 2019 voert het SCG het beheer uit over het contract dat 5 gemeenten hebben met een aantal beheerpartijen met betrekking tot de StembureauApp (SBA). In het verlengde daarvan wordt ook functioneel beheer hiervoor uitgevoerd. Na 2025 komen deze werkzaamheden te vervallen omdat dan het contract voor de SBA is afgelopen.

Het SCG gebruikt voor de ondersteuning van haar interne processen een Klantenportaal, dat is ingericht in een op ServiceNow gebaseerde nieuwe oplossing. Het betreft hier een Saas oplossing, waarvoor vanuit het SCG wel functioneel beheer gevoerd wordt.

De functioneel beheerder is verantwoordelijk voor het functioneel beheer van de hierboven genoemde producten en diensten. De functioneel beheerder levert kennis en expertise op het gebied van telecommunicatieproducten en de inzet van telecommunicatieproducten in het gemeentelijk domein.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Binnen deze functie vallen de volgende werkzaamheden met betrekking tot 14+:

  • Verantwoordelijk voor het functioneel beheer van de producten 14+ welke in gebruik zijn bij deelnemers van dit contract;
  • Eerste aanspreekpunt voor (functioneel) gebruikers van de producten 14+;
  • (Mede) verantwoordelijk voor het organiseren van informatie en kennis sessies richting gebruikersgroepen;
  • Monitoren van de beschikbaarheid van de dienst 14+netnummer;
  • Sturing op de dienstverleningsafspraken met de leveranciers van de producten 14+;
  • Autorisatiebeheer, incident management, change management en release management voeren over de producten 14+;
  • Monitoren/ondersteunen technische vraagstukken bij gemeenten en overige deelnemers;
  • Het rapporteren op zowel operationeel als management niveau over de prestaties en voortgang van de activiteiten van de leveranciers;
  • Wijzigingen en dienstverleningsverbeteringen realiseren zowel intern als richting leveranciers en deelnemers;
  • Het (op strategisch niveau) input leveren voor de ontwikkeling van de beheerde producten van 14+;
  • Het (op strategisch niveau) adviseren bij mogelijkheden als gevolg van technologische ontwikkelingen.

Binnen deze functie vallen de volgende werkzaamheden met betrekking tot de StembureauApp:

  • Verantwoordelijk voor het functioneel beheer van de StembureauApp;
  • Eerste aanspreekpunt voor (functioneel) gebruikers van de StembureauApp;
  • (Mede) verantwoordelijk voor het organiseren van informatie en kennis sessies richting gebruikersgroepen;
  • Monitoren dat de beschikbaarheid van de StembureauApp, met name tijdens verkiezingsperiodes;
  • Autorisatiebeheer, incident management, change management en release management voeren over de StembureauApp.

Binnen deze functie vallen de volgende werkzaamheden met betrekking tot het Klantenportaal:

  • (Mede) verantwoordelijk voor het functioneel beheer van het klantenportaal;
  • Eerste aanspreekpunt voor SCG-collega’s met betrekking tot het klantenportaal;
  • Eerste aanspreekpunt voor functionele aanpassingen met betrekking tot het klantenportaal;
  • Verantwoordelijk voor (functioneel) change management voor het klantenportaal.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Inschrijver gaat expliciet akkoord met de concept overeenkomst welke als bijlage bij de offerteaanvraag beschikbaar is gesteld.
  • De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek.
  • Door de inschrijver is één CV en één motivatiebrief van de aangeboden kandidaat aangeleverd. Deze twee documenten zijn opgeslagen in de map ‘Extra documenten’.
  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor de functie gedurende de periode en het aantal uur zoals beschreven in de offerteaanvraag.
  • Minimaal 7 jaar aantoonbare ervaring in telecom en ICT beheer
  • HBO werk- en denkniveau
  • Aantoonbare kennis van ICT- en ITIL-beheerprocessen
  • Basiskennis van projectmanagement of programmamanagementmethodiek
  • In het CV aantoonbare kennis van gemeentelijke processen en inrichting rond telecom en ICT beheer

De Wensen

  • Na gunning van de inhuuropdracht ontvangen alle inschrijvers(*) een terugkoppeling van de uitvraag. De terugkoppeling betreft onder andere een (Excel) overzicht met de ranking van alle inschrijvers en de score op de gunningscriteria/kwaliteit. In dit overzicht worden de namen van alle inschrijvers vermeld (dit is de leveranciersnaam, niet de naam van de kandidaat). * Inschrijvers die, na toetsing van antwoorden en bewijs in cv/motivatie, worden uitgesloten van de procedure, ontvangen dit overzicht niet en worden ook niet genoemd in het Exceloverzicht. De gegunde leveranciersnaam zal altijd zichtbaar zijn op dit overzicht. Gaat u ermee akkoord dat in het overzicht uw leveranciersnaam zichtbaar is?
  • VNG Realisatie vraagt de contractvorm voor inhuur als volgt te specificeren
  • Uit CV aantoonbare ervaring met implementatie trajecten van telecom producten binnen het gemeentelijk domein;
  • Uit CV aantoonbare ervaring met het aansturen van externe ICT-leveranciers;
  • Uit CV aantoonbare ervaring met het uitvoeren van functioneel beheer activiteiten met software van een externe leverancier;
  • Uit CV aantoonbare ervaring met het uitvoeren van (ITIL) beheerprocessen;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
19 maart 2025 om 11:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox