Het Kadaster
max €95 per uur
Gelderland
40 uur per week
21 oktober 2024
30 september 2025
Omschrijving Beheer en Ontwikkeling IT
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart.
Binnen de directie Beheer en Ontwikkeling IT (BOI) werken we met Scrum en DevOps en zijn de teams integraal verantwoordelijk voor de volledige technische dienstverlening, van idee tot productie. Vanuit een dynamische omgeving bieden wij een informele werksfeer. In overleg met je team wordt er op ons kantoor de Brug in Apeldoorn gewerkt of vanuit huis.
Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld
Het team PDOK is op zoek naar een Senior Fullstack Software engineer.
PDOK (Publieke Dienstverlening Op de Kaart) is hét dataplatform van Nederland dat geodata beschikbaar stelt aan iedereen die hier gebruik van wil maken. De geodata is actueel en betrouwbaar en komt van verschillende overheidspartijen.
PDOK stelt deze geodata door middel van verschillende OGC webservices (WFS, WMS, WMTS) en atom downloadservices (Atom) beschikbaar en werkt aan het ontsluiten middels nieuwe (RESTful) OGC API standaarden (Features, Tiles, Map). Afnemers van PDOK-services zijn onder andere: Funda, Atlas Leefomgeving en Rijkswaterstaat.
Per dag verwerken we ongeveer 80 miljoen hits. Met behulp van cloud (Azure Kubernetes Services / AKS) oplossingen hebben we een zeer modern en vooruitstrevend platform ontwikkeld en kunnen we op en af schalen naar behoefte, hiervoor hebben we onder meer onze eigen operators ontwikkeld.
De PDOK-diensten zijn gebaseerd op open data en daarom voor iedereen beschikbaar. Bij data kan men denken aan topografische data, luchtfoto’s, gebouwen, wegen, statische data en nog veel meer soorten data. Gebruikers van de data en diensten van PDOK zijn bijvoorbeeld gemeenteambtenaren, analisten die research doen maar in veel gevallen ook Software Engineers die bijvoorbeeld op basis van webservices en API’s toepassingen maken voor mobiele telefoons, websites of viewers.
Meer informatie over PDOK is ook te vinden op onze website (https://pdok.nl) zoals bijvoorbeeld onze nieuwspagina waar we nieuwe data en functionaliteiten communiceren.
Wat doen we bij PDOK?
Doorontwikkelen van ons cloud platform
PDOK heeft impact! De afgelopen jaren is PDOK gegroeid van 580 miljoen requests in 2013 naar meer dan 20 miljard requests in 2022. Verwacht wordt dat het jaarlijks gebruik in de komende jaren verder stijgt. Om deze groei aan te kunnen zijn we continue bezig met het optimaliseren van de infrastructuur. De belangrijkste stap die we hebben gezet, is de migratie naar de Cloud. Dit was aan de ene kant nodig om onze dienstverlening te kunnen waarborgen, anderzijds was het een hele mooie kans om ons platform en onze standaarden te vernieuwen. De migratie naar de cloud is grotendeels afgerond. Op dit moment zijn we onze cloudoplossing verder aan het optimaliseren. Hierbij proberen we de mogelijkheden die de cloud biedt nog optimaler te benutten, om op deze manier onze oplossing wat betreft beheerbaarheid, schaalbaarheid en kosten nog efficiënter te maken.
Implementeren CI/CD oplossing
Op dit moment zijn we bezig met het implementeren van een CI-oplossing, waarbij de integratietesten voor ons platform automatisch worden uitgevoerd op basis van wijzigingen in de infrastructuur of specifieke componenten die draaien op deze infrastructuur. Dit is mogelijk doordat we voor onze inrichting gebruikmaken van concepten zoals Infrastructure as Code en GitOps. Daarnaast zijn we bezig met een CD-oplossing, waarbij wijzigingen automatisch worden uitgerold. Technieken die we hierbij gebruiken zijn GoLang, ArgoCD en Tekton.
Implementeren nieuwe producten zoals OGC API features en vector tiles
Naast de bestaande OGC-standaarden zoals WMS, WFS en WMTS zijn er door het OGC nieuwe standaarden ontwikkeld op basis van OpenAPI specificaties. Bij PDOK zijn we bezig om deze standaarden te implementeren voor de datasets die we ontsluiten. Hiervoor zijn we bezig met het ontwikkelen van een straat die vector tiles genereerd. Met vector tiles kan geografische data client-side kan worden gevisualiseerd. Daarnaast ontwikkelen we een service voor het ontsluiten van feature informatie in GeoJSON. Gebruikte technieken hierbij zijn Golang, Python en serverless databases.
Automatiseren en standaardiseren dataverwerking
Ook werken we aan het herzien van onze data verwerkingsstraat. Hiermee willen we het ontsluiten van nieuwe data binnen de infrastructuur vereenvoudigen en versnellen en naar de buitenwereld op een eenduidige manier ontsluiten. De ontwikkelingen die hiervoor worden gedaan hebben zowel een backend als een front-end component. Bij de backend ontwikkeling wordt gefocust op het verwerken van de data. Bij de front-end ontwikkelingen wordt een UI gemaakt die door de business kan worden gebruikt voor het aanbieden van updates. De hierbij gebruikte technieken zijn Golang, TypeScript, Argo workflows, Ago events en AngularJS.
Opdrachtomschrijving
Binnen het PDOK team wordt op dit moment gewerkt aan de doorontwikkeling van onze Self Service dienst genaamd Kangaroo, Kangaroo is de tool die een deel van ons ontwikkelwerk automatiseert. Het wordt een Self Service tool waarmee men straks op basis van datasets verwerkingsstraten uit kan rollen, zover zijn we nog niet, maar we zijn hard onderweg.
Hiervoor hebben we versterking nodig in de vorm van een Senior Fullstack Software engineer.
Belangrijkste technieken, methoden en tools:
Ervaring met meerdere van deze technieken is een pré:
Verantwoordelijkheden
De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn
De kandidaat is inzetbaar vanaf 21 oktober 2024 tot en met 30-september 2025 voor 36-40 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 x 1 jaar. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox